اراده مشترک ایران، عمان و کویت در توسعه روابط مستحکم‌تر/سیاست‌های تحریک‌آمیز قدرت‌های فرامنطقه‌ای نتیجه عکس داشته است

بصیرنیوز، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه در تشریح سفر حسن روحانی رئیس‌جمهور به کشورهای عمان و کویت اظهار داشت: این سفرها در شرایط خاص و حساس منطقه نشان از اراده مشترک این سه کشور برای توسعه روابط دوستانه بین دو سوی آبراه استراتژیک خلیج فارس است.

وی با بیان اینکه سفر رئیس‌جمهور ایران به عمان و کویت به دعوت سران این دو کشور صورت گرفت، افزود: سلطان قابوس پادشاه عمان و شیخ صباح امیر کویت همواره خواستار روابطی گسترده با جمهوری اسلامی ایران بوده و فراتر از روابط دو جانبه، خواستار ایجاد یک سازکار جمعی با مشارکت ایران و کشورهای منطقه برای گفت‌و‌گو درباره ثبات و امنیت منطقه و تهدیدات و نگرانی‌های مشترک از جمله مبارزه با تروریسم و افراط‌گرایی هستند.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه سفر روز چهارشنبه روحانی به عمان و کویت با استقبال فوق‌العاده مسئولان، مردم و رسانه‌های منطقه همراه بود، عنوان کرد: به ویژه پس از آنکه برخی بازیگران فرامنطقه‌ای در هفته‌های اخیر تلاش کرده بودند در جهت منافع خود بین کشورهای اسلامی تفرقه بیفکنند. این سفر و استقبال گسترده از آن نشان داد که سیاست‌های تحریک‌آمیز قدرت‌های فرامنطقه‌ای، نتیجه عکس داشته و اراده مردم و دولت‌های دوراندیش، برای گسترش همکاری‌ها افزایش یافته است.

قاسمی ادامه داد: در سفر رئیس‌جمهور به مسقط که پس از دوره بهبودی و نقاهت پادشاه عمان، نخستین سفر یک رئیس کشور به عمان در دو سال گذشته بود، علاوه بر اطمینان از سلامتی سلطان قابوس، مذاکرات فشرده و مفیدی در مورد گسترش روابط اقتصادی، تجاری فرهنگی و مردمی دو کشور صورت گرفت و دو طرف دستور فوری را برای برداشتن موانع و تسریع همکاری‌ها به دستگاه‌های ذیربط در دو کشور صادر کردند.

وی افزایش خطوط کشتیرانی بین بنادر دو کشور، تسهیل روادید جهانگردی و تجاری، همکاری‌های بانکی و اقتصادی، تاکید بر اهمیت تسریع در خط انتقال گاز بین دو کشور را از جمله توافقات رهبران دو کشور ایران و عمان در این سفر اعلام کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: رئیس‌جمهور در این سفر با تجلیل از نقش و رویکرد سازنده سلطان قابوس در پرونده‌های منطقه‌ای ابراز امیدواری کرد، جنگ در یمن همسایه جنوبی عمان که موجب خسارت‌های سنگین به زیرساخت‌های این کشور اسلامی و شرایط انسانی تاسف باری شده است، هر چه سریع‌تر با رویکرد سازنده و بشر‌دوستانه همه طرف‌های درگیر پایان یابد.

قاسمی سفر ریاست جمهوری به کویت را در پاسخ به سفر امیر کویت به تهران در خرداد ماه سال ١٣٩٣ و بر اساس دعوت شیخ صباح اعلام کرد و گفت: در این سفر نیز علاوه بر گفت‌وگو در خصوص مناسبات دو‌جانبه، مذاکرات مفصل و دقیقی در خصوص شرایط منطقه‌ای و ساز و کار مناسب برای کاهش تنش در منطقه و همکاری‌های جمعی صورت گرفت.

وی ادامه داد: امیر کویت، اظهارات و دیدگاه‌های رئیس‌جمهور‌ کشورمان را که برخواسته از روح اخوت اسلامی بود با اهمیت تلقی و از رویکرد سازنده کشورمان برای کاهش تنش بین کشورهای عربی همسایه ابراز رضایت و خشنودی کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه خاطر‌نشان کرد: این در حالی است که امیر کویت در هفته‌های اخیر پیامی برای رئیس‌جمهور کشورمان ارسال و دیدگاه‌هایی را در مورد گفت‌وگوهای منطقه‌ای مطرح کرده بود.

قاسمی به حضور تمام مقام‌های عالیرتبه عمان و کویت در مراسم استقبال رسمی از رئیس‌جمهور کشورمان و انجام بالاترین سطح تشریفات اشاره کرد و گفت: این سفر کوتاه ٨ ساعته نشان از اهمیتی داشت که مقام‌های این دو کشور برای سفر رئیس‌جمهور ایران قائل بودند./آ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا