چرا آخوندی باید استیضاح شود؟

بصیرنیوز، محمد دامادی نماینده مردم ساری و عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی طی یادداشتی به تشریح موارد استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی پرداخت.

متن این یادداشت به شرح زیر است:

استیضاح وزیر راه و شهرسازی اعلام وصول شد تا روز یکشنبه، خانه ملت میزبان عباس آخوندی باشد. آخوندی طی تصدی پست وزارت راه و شهرسازی اشتباهات کلان و عیانی در جهت تعیین راهبردهای این وزارتخانه صورت داد. در حالیکه این وزارتخانه مسئول مستقیم در روند خانه دار کردن مردم به حساب می آید، آخوندی بدون ارائه کردن طرحی مشخص مسکن مهر را مزخرف قلمداد می کند، اما نمی گوید که طرح مسکن اجتماعی که البته با الگوهای زندگی قشر مستضعف جامعه تنظیم نشده بود و از سوی او برای گرفتن رای اعتماد از مجلس، به نمایندگان مردم ارائه شد، چرا در حد حرف و شعار باقی ماند؟

*چرا طرحی جایگزین برای خانه دار شدن مردم ارائه نشد؟

بر اشتباهاتی که در اتخاذ تاکتیک برای رسیدن به اهداف مدنظر طرحی به نام مسکن مهر صورت گرفت تردیدی وارد نیست، اما طرحی که ۴ میلیون خانوار آسیب پذیر را صاحب مسکن کرده است، بدون تردید طرحی مزخرف به حساب نمی آید.

عدم توجه به قشر مستضعف و نداشتن برنامه ریزی مشخص و شفاف در حوزه مسکن از جمله ایرادات جدی وارد بر عباس آخوندی است.

واقعیت این است که در سالیان اخیر کمبود واحدهای مسکونی بسیار چشمگیر و محسوس است. با توجه شکل گیری سالانه ۸۰۰ هزار واقعه ازدواج در کشور، به نظر می رسد ایجاد توازن بین عرضه و تقاضای جامعه در این خصوص، نیازمند ساخت حداقل یک و نیم میلیون واحد مسکونی در سال باشد، اتفاقی که حتی با مسکن مهر هم به وقوع نپیوست. حال دولت یازدهم بدون توجه به این نیاز طرح مسکن مهر را نیز مزخرف دانسته است.

*کم کاری در بهسازی و نوسازی بافت های فرسوده

یکی از مشکلاتی که در کشور با آن روبرو هستیم معضل بافت های فرسوده است. با توجه به زلزله خیز بودن کشور لزوم توجه به این مهم بیش از پیش ملموس می شود. دولت می بایست براساس مصوبات قانونی اعطای سالانه ۳۰۰ هزار فقره تسهیلات ارزان قیمت نوسازی و بهسازی بافت فرسوده شهری را تا سقف ۵۰ میلیون تومان در دستور کار قرار می داد. اما در بخش نخست سال ۹۴ تنها ۸ هزار پرونده برای پرداخت تشکیل شد. این در حالیست که تعداد تسهیلات پرداخت شده در سال ۹۳، تنها ۲۹ هزار فقره بود و این تعداد در سال ۹۲ بر روی پله ۸ هزار ثابت ماند.

جلسه رای اعتماد آخوندی را از یاد نبرده ام. جلسه ای که بارها و بارها از وعده ها سخن گفت، اما امروز پس از گذشت قریب به چهارسال کارنامه وزیر راه و شهرسازی #تقریبا_هیچ نکته قابل دفاع و ارائه ای ندارد. وی فقط در حوزه مسکن و برای جلب اعتماد نمایندگان و اخذ رای اعتماد بیش از ۱۰ وعده روی میز گذاشت تا اعتماد نمایندگان مردم را به سوی خوند جلب کند. از طرح لیزینگ مسکن مهر، مسکن مشارکتی، رهن ثانویه، تسریع در روند بهسازی بافت های فرسوده و.. از جمله این وعده ها بود که به یکی از آن ها هم وفا نشد.

پرداختن به دیگر خطاهای عباس آخوندی در این مقال نمی گنجد. تکثیر تفکر لیبرالی در بدنه وزارت راه و شهرسازی، عدم اهتمام به اقتصاد مقاومتی، توجه نداشتن به ترمیم زیرساخت های حمل و نقل ریلی و جاده ای و تمرکز تمام ظرفیت های یک وزارتخانه در مسیر واردات یک فروند هواپیما از جمله این خطاهای بزرگ است که جای بسی بحث و تامل دارد.ذ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا