روحانی در همایش مجریان برگزاری انتخابات ۹۶:

ظلم ما باعث قهر طبیعت شده است/باید توبه کنیم

بصیر، حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان صبح امروز در همایش سراسری مجریان برگزاری انتخابات ۹۶ که در محل وزارت کشور برگزار شد، طی سخنانی اظهار داشت: آغاز سخن بنده تشکر از شما است به عنوان خادمان مردم، به عنوان مدیران و مسئولانی که بار سنگین اداره کشور در سراسر ایران عزیز بر دوش و بر عهده دارید. مخصوصاً در این ماه‌ها و هفته‌های اخیر رحمت الهی، نزول برکات الهی، برف، باران که به طور طبیعی به دنبالش سیل و خسارت هم داشتیم و اینها جزو طبیعیات آن رحمت الهی است لذا در این مقاطع کمک به مردم بنده از مردمی که در این هنگام به صحنه می‌آیند، مسئولان محترم، پلیس و همه کسانی که به مردم خدمت می‌کنند تشکر و سپاسگزاری می‌کنم.

وی در ادامه افزود: برخی حوادث هم ما داشتیم در برخی استان‌ها و مشکلاتی که با آن مواجهیم به عنوان نمونه مسأله محیط زیست و ریزگردها که به تبع آن مشکلاتی که به همراه دارد که هم مردم ما مردم فهیم و صبور و قدردان هستند و هم مسئولان ما خستگی‌ناپذیر، پرتلاش و مشکلات را یکی پس از دیگری حل کرده‌اند و حل خواهند کرد. البته بنده دو روز قبل در اهواز هم تأکید کردم که مشکلاتی که در طول ۴۰ یا ۵۰ سال گذشته به تدریج به وجود آمده ظرف یکی، دو سال حل و فصل نخواهد شد.

رئیس جمهور تصریح کرد: متأسفانه برخی از ما با طبیعت جنگیده‌ایم و با طبیعت خوش رفتاری نکرده‌ایم، اما طبیعت صبور است ولی صبر طبیعت هم دوران و زمانی دارد لذا هنگامی که ما به طبیعت ظلم می‌کنیم و زمین را آلوده می‌کنیم و حقابه دریاچه‌ها و تالاب‌ها را نمی‌دهیم و هنگامی که همسایگان ما با ما در مسیر همکاری نیستند همه اینها نتیجه‌اش می‌شود همین که می‌بینید، قهر طبیعت نتیجه ظلم ما است، ظلم ما باعث قهر طبیعت می‌شود.

روحانی اضافه کرد: این ظلم، ظلم یک روزه نیست بلکه سالیان دراز ظلم شده بلکه امروز باید تصمیم بگیریم و اساسش توبه است، توبه یعنی بازگشت به تبع صحیح. توبه یعنی بازگشت به طبیعت سالم و درست، توبه یعنی بازگشت به قانون و یا بازگشت به نظم، اول باید تصمیم بگیریم و سپس باید به قانون برگردیم و پس از آن قانون را اجرا کنیم و پس از توبه نیز عمل صالح است. بنابراین اول باید توبه و سپس عمل صالح را انجام دهیم و زمین، دریاچه‌ها و تالاب‌ها را آباد کنیم و همچنین چشمه‌های ریزگرد را مهار کنیم که با این اقدامات محیط زیست خوب هم خواهیم داشت لذا ما ماشین آلوده در جامعه داریم و وسایل گرم‌کننده و یا ایجاد آلوده‌کننده داریم و یا نیروگاه‌های آلوده‌کننده داریم و منجر به آلوده شدن هوا می‌شود و با هوای آلوده و طبیعت می‌جنگیم و بعد هنگامی که هوا سرد می‌شود همه این دودها و آلودگی‌ها به ریه‌های ما برمی‌گردد و آن وقت می‌گوییم باید چه کار کنیم.

رئیس جمهور تأکید کرد: یکی از مسئولیت‌های بزرگ ما مسأله، مسأله محیط زیست است و باید به آن اهمیت دهیم و برنامه‌ریزی کنیم و حتماً باید در این راه موفق شویم. باید قدم به قدم به جلو برویم لذا این تشکر اول بنده بود که شما در چند هفته اخیر این مسئولیت‌ها را بر دوش داشتید و اکنون هم زحمات فراوانی بر دوش دارید مخصوصاً در ایام نوروز مسافرت‌ها زیاد می‌شود و زحمات زیادی را برای اسکان مردم، روان‌سازی جاده‌ها و برای اینکه مردم یک نشاطی داشته باشند باید انجام دهید زیرا امسال یک مقداری غم و غصه و نگرانی و ناراحتی مقداری بیشتر بود و امیدوارم در عید نوروز جبران شود.

وی ادامه داد: ما با مردم با مهربانی رفتار کنیم و چیزی را بهانه نگیریم و بگذاریم غم و  غصه‌های چند ماهه که حوادث مختلف بود که یک روز قطار و یک روز دیگر پلاسکو و غیره بود. این ۱۰، ۱۵ روز عید نوروز و آغاز سال و سرآغاز نشاط و طبیعت همانطور که طبیعت نشاط پیدا می‌کند و رخساره نشان می‌دهد و لبخند می‌زند بگذاریم مردم هم لبخند بزنند و در هر چیزی مداخله نکنیم و بگذاریم همه در کنار هم باشند و جبران آن غم‌ها و غصه‌ها بشود و مردم با نشاط وارد سال جدید بشوند.

 

دانا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا