زنان کره جنوبی در برزخ کار و زندگی شخصی

بصیرنیوز،

نرخ تولد در کرۀ جنوبی همچنان رو به کاهش است و در حال حاضر به ۱٫۱۷ نوزاد به ازای هر زن رسیده است که کمترین میزان در میان کشورهای عضو سازمان همکاری و توسعۀ اقتصادی محسوب می‌شود.

با وجود این، دولت حدود ۷۰ میلیارد دلار برای انجام اقداماتی به‌منظور رسیدگی به این مسئله هزینه کرده است.

در حدود نیمی از زنان کرۀ جنوبی شاغل نیستند و کسانی هم که جذب بازار کار شده‌اند، با دشواری‌های زیادی مواجه هستند.

چئون یو-جین، دانشجو دکتری که مادر یک کودک نیز هست، در مصاحبه با خبرنگار پرس تی‌وی گفت: «به‌عنوان یک مادر می‌گویم، به دنبال مدرک دانشگاهی رفتن و وقت نگذاشتن برای زندگی شخصی، مشکل بزرگی است. اگرچه سیستمی برای مراقبت از کودکان به‌منظور حمایت از ما مادران در نظر گرفته‌شده، اما همچنان کارهای بسیاری هست که یک مادر باید انجام دهد.»

وی افزود: «در حال حاضر به خودم فشار زیادی می‌آورم، اما هنوز هم، اغلب فکر می‌کنم که به‌طور کامل مراقب کودکم نبوده‌ام. ای‌کاش در مورد شغلم حق انتخاب داشتم.»

گزارش آماری کره (جنوبی) که چهارشنبه منتشر شد از روند نگران‌کنندۀ کاهش تولد به ۴۰۶ هزار مورد در سال ۲۰۱۶ حکایت دارد؛ درحالی‌که در سال ۲۰۰۰ شمار تولدها به ۶۳۵ هزار مورد رسیده بود.

اما در کاهش زادوولد، مسئلۀ مالی مطرح نیست بلکه موضوع، نگرش است، به‌طوری‌که کارشناسان خواستار تغییر در طرز تفکر در مورد نقش‌های جنسیتی شده‌اند.

کیم یونگ-ران، از مؤسسۀ پیشرفت زنان کره‌ای گفت: «مسئلۀ نرخ کمِ تولد باید با توجه به مشکلات زنان فعال در عرصۀ اقتصادی حل شود.»

کیم یونگ-ران افزود: «راه‌حل مسئلۀ کم بودن نرخ تولد باید با توجه به تبعیض جنسیتی در محل کار و مشکل زنان در رسیدگی به کار و خانواده که زنان را از رقابت با همتایان مرد در شرایط مساوی بازمی‌دارد، بررسی شود.»

صرف‌نظر از نرخ پایین تولد، جامعۀ کرۀ جنوبی به‌سرعت در حال پیر شدن است و نیروی کار آن نیز رو به کاهش است.

ناظران می‌گویند این مسئله را می‌توان با جذب مادران تحصیل‌کرده به بازار کار حل کرد.

اوایل همین ماه میلادی (فوریه)، فعالان اقتصادی و نمایندگان پارلمان کرۀ جنوبی تفاهم‌نامه‌ای را در تلاش برای معکوس کردن روند نزولی زادوولد امضا کردند.

آن‌ها وعده دادند برای تشویق زنان به بارداری و زایمان، ساعات کار آنان را کاهش و به پدران نیز مرخصی بدهند تا تعادل بیشتری بین کار و زندگی آنان ایجاد شود؛ چنین اقداماتی تاکنون انجام نشده‌اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا