حال پلنگ رودسر خوب است؟ +تصاویر

بصیرنیوز،جراح معالج پلنگ رودسر، وضعیت جسمانی این گربه‌سان مجروح را که پس از انتقال به تهران، عمل جراحی جنجال‌برانگیز و پرحاشیه‌ایی را پشت سر گذاشت رضایت‌بخش گزارش کرد.

حمیدرضا فتاحیان، جراح معالج پلنگ رودسر در رابطه با وضعیت کنونی این حیوان به خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم گفت: خوشبختانه روند بهبود این پلنگ بسیار امیدوارکننده است و وضعیت حیوان کاملا تثبیت شده است. به صورتی که با وجود تحلیل شدید عضلات پا حیوان می‌تواند با استفاده از پاهای خود راه برود و بایستد و روی دو پا بنشیند. اینکه حیوان می‌تواند دم خود را به طور کامل حرکت دهد نیز یکی دیگر از نشانه‌هایی است امید به بهبودی کامل حیوان را تقویت می‌کند.

وی با ابراز رضایت از حال عمومی پلنگ رودسر افرود: حیوان اشتهای خوبی دارد به طوری که روز گذشته بیش از ۳ کیلو گوشت خورده، مشکلی در دفع ندارد، در مواجهه با انسان گارد می‌گیرد و حتی برای پریدن تلاش می‌کند.

فتاحیان درباره اقدامات درمانی پیش روی پلنگ رودسر یادآور می‌شود: خوشبختانه وضعیت این پلنگ به گونه‌ای است که می‌توان نیاز حیوان به فیزیوتراپی را تقریبا منتفی دانست. در حال حاضر آنچه اهمیت دارد تلاش برای تسریع روند تقویت عضلات و بهبود زخم‌های این حیوان است که با استفاده از دارو تحت مدیریت قرار دارد. البته هفته گذشته درین‌های زخم‌های به جا مانده از تله روی بدن پلنگ، پس از بیهوشی با ایجاد شکاف‌هایی خارج شد و درین جدید جایگزین شد که با توجه به استفاده حیوان از آنتی‌بیوتیک، طی چند روز گذشته پیشرفت ملاحظه‌ای را در وضعیت این زخم‌ها شاهد بودیم.

این متخصص جراحی دامپزشکی در پاسخ به این پرسش که آیا به دنبال حواشی ایجاد شده در خصوص عمل جراحی پلنگ رودسر، شایعات منتشر شده مبنی بر درخواست شکایت دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران علیه وی صحت دارد یا خیر تصریح کرد: شب گذشته خبری مبنی طرح چنین شکایتی در یکی از سایت‌ها منتشر و پس از چند دقیقه از خروجی سایت حذف شد. ظاهرا جمله”راه رفتن این پلنگ تیر خلاصی است بر پیکر نیمه‌جان اتانازیست‌های دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران”که در گفت‌وگوها عنوان کرده بودم برای برخی ایجاد سوء تفاهم کرده است. منظور از اتانازیست‌ها، تنها آن دسته از افرادی است که در موارد پیچیده، اتانازی را بر درمان مقدم می‌دانند، دامپزشکانی است که احتمالا به دلیل عدم برخورداری از علم و تجربه لازم جهت درمان حیوانات، با تجویز نسخه یوتانایز، صورت مسئله را از پیش پای خود برمی‌دارند در حالی که یوتانایز یا مرگ با ترحم تنها در شرایطی خاص و با ضوابطی تعیین شده قابل اعمال است. بنابراین طبیعتا منظور از “اتانازیست‌های دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران”، تنها آن فرد یا آن دسته از افرادی در این مرکز است که اتانازی را به درمان‌های دشوار ترجیح می‌دهند نه کلیه اعضای محترم این دانشکده که چه بسا استادان عزیز و با تجربه‌ای در این دانشکده مشغول به فعالیت هستند و اگر حقیقتا چنین سوء تفاهمی باعث آزردگی خاطرشان شده از حضورشان عذرخواهی می‌کنم.

شنبه ۱۷ بهمن به دنبال گزارش‌های تلفنی اهالی روستای سجیدان منطقه سیاهکلرود شهرستان رودسر، یک پلنگ ماده که به دلیل گرفتار شدن در تله گراز مجروح شده و همزمان با بارش سنگین برف به حاشیه این روستا پناه آورده‌ بود توسط مسئولان اداره کل حفاظت محیط زیست استان گیلان با استفاده از اسلحه بیهوشی زنده‌گیری و روز بعد به مرکز بازپروری حیات وحش پردیسان تهران منتفل شد. دوشنبه ۱۸ بهمن دامپزشک مرکز بازپروری حیات وحش پردیسان ساعاتی پس از ورود حیوان به این مرکز، طی گزارشی، با اشاره به سی‌تی‌اسکن و معاینات انجام شده در دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران، ضایعه نخاعی پلنگ رودسر را برگشت‌ناپذیر دانست و یوتانایز (معدوم‌سازی با تزریق دوز بالای داروی بیهوشی) و برداشت تخمدان‌ها و دیگر نمونه‌های زیستی حیوان را توصیه کرد. اما این پلنگ به درخواست دفتر مدیریت و حفاظت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست روز چهارشنبه ۲۰ بهمن در بیمارستان دامپزشکی فتاحیان مورد عمل جراحی ستون مهره‌ها قرار گرفت و پس از گذشت ۷ روز از این عمل جراحی، توانایی راه رفتن را به دست آورد. پلنگ رودسر چهارشنبه ۴ اسفند تحت نظر مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست و تیم معالج از مرکز بازپروری حیات وحش پردیسان خارج و به جایگاهی مجهزتر در یک مرکز مجاز نگهداری از حیات وحش انتقال یافت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا