اظهارات نوبخت در مورد ۳۰ اسفند،بازار عید و اسکار

بصیرنیوز،سخنگوی دولت در نشست خبری با اصحاب رسانه درباره دریافت جایزه اسکار از سوی اصغر فرهادی، تعطیلی ۳۰ اسفند، قیمت کالاها بازار شب عید و… توضیحاتی ارائه کرد.

نوبخت با اعلام این خبر که به دلیل بررسی بودجه جلسه این هفته در سازمان برنامه و بودجه تشکیل شده است، اظهار کرد: طی سال های ۹۲ تا سال ۹۶ میزان افزایش بودجه دولت علی رغم اظهارات صورت گرفته بسیار زیاد نیست از این رو بودجه چیزی جز پیش بینی مصارف و درآمدها نیست.

وی افزود:در طول چهار سال عمر دولت یازدهم٬در قانون بودجه سال ۹۲ منابع عمومی ۲۱۰ هزار میلیارد تومان بود که در سال ۱۳۹۵ این رقم به ۲۹۴ هزار میلیاردتومان رسید که در مجموع ۴۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد:تا به امروز  و در دولت یازدهم منابع عمومی ما تنها ۶۰ درصد اضافه شده است یعنی سال ۱۰ درصد که روندی معمولی است با توجه به اینکه منابع ما در بودجه ۴۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

معاون رئیس جمهور تصریح کرد: کسانی که می گویند جایگاه نفت در بودجه افزایش پیدا کرده است درست نیست چون سهم نفت در بودجه ۱۳ درصد است از این رو دولت یازدهم از درآمدهای نفتی کمتر استفاده کرده است.

نوبخت افزود؛ترکیب منابع بودجه طی چهار سال گذشته بیشتر به بخش درآمدهای مالی و گمرگی و اوراق اختصاص داده شده است که اوراق بیشترین سهم را دارد.

وی با اشاره به اینکه هزینه های جاری در دولت یازدهم ۵۹ درصد افزایش پیدا کرده است: هزینه های عمرانی در دولت ۶۱ درصد و تملک دارایی های مالی ۸۲ درصد افزایش پیدا کرده است.

سخنگوی دولت تاکیدکرد: عمده هزینه های جاری در بدنه دولت به بخش رفاه اجتماعی٬آموزش و پرورش٬دفاعی و امنیتی و بهداشت وسلامت اختصاص پیدا کرده است.

نوبخت خاطرنشان کرد:موضوعات مطرح شده در باب هزینه های جاری جز موارد و اولویت های اصلی یک دولت محسوب می شود و از منظر ما امکان کاهش این هزینه ها وجود ندارد علی رغم اینکه برخی نمایندگان به این امر انتقاد می کنند.

معاون روحانی با اشاره به اینکه بودجه دولت در سال ۹۶ افزایش نداشته است و در واقع کاهش هم داشته است گفت: انتظار ما از رسانه های منصف این است که اعداد و ارقام بودجه را به صورت واقعی تبیین کنند.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: ما پشت میز مذاکره قرار می گیریم ولی معتقدیم در هزینه های جاری باید بخشی را به بحث امنیتی و دفاعی اختصاص دهیم از این رو در این راستا اقدامات لازم را انجام می دهیم.

معاون رئیس جمهور گفت:یکی از چالش های دولت وجود سازمان بزرگ نظام اداری کشور و الزام دولت به افزایش هزینه های پرسنلی به تناسب نرخ تورم است.

نویخت افزود: همچنین تعهدات دولت در زمینه پرداخت یارانه ها٬خریدهای تضمینی و انبوه طرح های عمرانی ناتمام از دیگر چالش هایی است که دولت با آن روبه رو است البته ما در این بخش ها رویکردهای موفقی چون خودکفایی در گندم را داشته ایم.

وی تصریح کرد: حدود ۱۵ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان از سوی بانک ها به واحدهای تولیدی تسهیلات داده شده است که این برای ۲۰ هزار واحد تولیدی از ۶۰ هزار واحد بوده است.

معاون رئیس جمهور تصریح کرد: درآمدهای ناشی از فروش حامل های انرژی درآمد سازمان هدفمندی یارانه ها نیست بلکه به ارگان های مربوط به خود حامل های انرژی اختصاص دارد.

نوبخت تاکیدکرد:گفته می شود چرا پول فروش حامل های انرژی به سمت فرهنگیان نمی رود در حالیکه همه این پول ها به خزانه عمومی می رود و درآمدهای ناشی از فروش حامل های انرژی به سازمان هدفمندی اختصاص پیدا نمی کند.

وی درباره تغییر ردیف برنامه های بودجه گفت:۱۰ درصد امکان جابه جایی وجود دارد.

سخنگوی دولت درباره سیاست های دولت درباره کاهش خط فقر اظهارکرد: ما وظیفه خود را در جهت افزایش حقوق ها طبق نرخ تورم  ۱۲ درصد انجام می دهیم.

معاون رئیس جمهور درباره گران شدن حامل های انرژی در سال ۹۶ تاکید کرد:براساس تبصره ۱۴ مجلس باید این موضوع را تصویب نکرد و ما هم فعلا بنایی برای افزایش قیمت های حامل های انرژی نداریم.

نوبخت درباره برداشت ۴/۱ میلیاردتومانی دولت از صندوق توسعه ملی افزود:این موضوع یک محاسبه جابه جایی اشتباه بانک مرکزی بوده است و اصلا برداشتی صورت نگرفته است.

وی درباره افزایش انتشار اوراق مالی اسلامی در لایحه بودجه سال ۹۶ تاکید کرد: دولت اوراق مالی را به منظور اتمام طرح های عمرانی اختصاص داده است تا از طریق این اوراق بتوانیم طرح های عمرانی ناتمام را تکمیل کنیم.

سخنگوی دولت درباره اقدامات دولت در بخش سلامت در بودجه سال ۹۶ اظهارکرد:ما براساس سیاست های اقتصاد مقاومتی ترجیح می دهیم به واحدهای تولید دارویی خود کمک کنیم تا اینکه به واردات دارو یارانه اختصاص دهیم.

معاون رئیس جمهور درباره نشست هیئت ایرانی با مقامات آل سعود گفت: ما فقط سیاست های خود را به گروه اعزامی ابلاغ کردیم هیئت مذاکراتش رو به اتمام برسد ما اطلاع رسانی می کنیم.

نوبخت در پاسخ به سوال خبرنگاری پیرامون اینکه دولت چه مبلغی را به بخش طرح های عمرانی اختصاص داده است تاکید کرد: هر چه در قانون و در تبصره ۵ به آن اشاره شده است به بخش اتمام طرح های عمرانی اختصاص پیدا می کند.

معاون رئیس جمهور با اشاره به اینکه بودجه سازمان صدا وسیما افزایش پیدا کرده است افزود: در بودجه سال ۹۶ به صدا و سیما اجازه داده شده است که ۷۰۰۰ هزار میلیارد تومان از بخش طرح های عمرانی به این سازمان اختصاص پیدا کرده است.

نوبخت درباره حضور حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری آینده گفت: باید منتظر بمانیم اگر اقدام و جمع بندی صورت گیرد اطلاع رسانی می کنیم.

وی درباره تعطیلی ۳۰ اسفند از سوی دولت گفت: تصمیمی اتخاذ شود رسانه ای خواهیم کرد.

سخنگوی دولت درباره نرخ ارز و قیمت نفت در بودجه سال ۹۶ گفت: نرخ ارز در بودجه سال آینده ۳۳۰۰ تومن و قیمت هر بشکه نفت بین ۵۰ تا ۵۵ دلار در نظرگرفته شده است.

معاون رئیس جمهور درباره واگذاری شرکت پتروشیمی کرمانشاه به بخش خصوصی تصریح کرد:این واگذاری توسط سازمان خصوصی سازی صورت گرفته است ولی بنده سوال خواهم کرد و در این باره توضیح خواهیم داد.

نوبخت در ادامه پیرامون قیمت های بازار شب عید گفت: ما از طریق سازمان تعزیرات برنامه منسجمی داریم تا اجحافی صورت نگیرد.

سخنگوی دولت درباره روابط ایران وعربستان تصریح کرد: موضع جمهوری اسلامی نسبت به اقدامات عربستان در یمن و سوریه مشخص است و عربستان باید نسبت به این اقدامات خود پاسخ دهد.

سخنگوی دولت تاکید کرد: سفر روحانی به پاکستان پیرامون همکاری دوجانبه است و به عربستان ارتباطی ندارد البته ممکن است صحبت هایی از طرف مقابل صورت بگیرد.

معاون رئیس جمهور درباره اختصاص بودجه به بخش کشاورزی استان خوزستان گفت: درحال حاضر ۳۰۰ میلیارد تومان پرداخت شده است چون این امر از تاکیدات مقام معظم رهبری بوده است.

نوبخت درباره اظهارات رئیس جمهور پیرامون اینکه کاهش تورم و رشد اقتصادی برای اولین بار صورت گرفته است گفت: آقای رئیس جمهور حافظه قوی و اطلاعات به روزی دارد از این رو درباره این موضوع سوال می کنم و پاسخ خواهم داد.

سخنگوی دولت درباره دربافت جایزه اسکار از سوی اصغر فرهادی اظهار کرد: بنده سال گذشته تبریک گفتم امسال هم مجددا تبریک می گویم چون امسال موضع قاطعی در جهت مردم دوستی داشتند که قابل تقدیر است.

نوبخت درباره پرداخت سهام عدالت از سوی دولت در آستانه انتخابات گفت: اگر قانون بگوید پرداخت شود ما طبق قانون پرداخت خواهیم کرد.

سخنگوی دولت تاکید کرد:ای کاش زمانی که شب انتخابات پول در بخشداری ها و دهداری های پخش می شد ما واکنش نشان می دادیم.

معاون رئیس جمهور درباره وجود افراد دوتابعیتی در دولت با توجه به نامه دادستان کل کشور گفت: موضع وزارت اطلاعات در این موضوع مرجع رسمی است.

نوبخت درباره پرونده حقوق های نجومی گفت: این پرونده در دیوان محاسبات و قوه قضائیه در حال بررسی است از این رو دستگاه قضایی باید پیرامون این موضوع اعلام نظر کند.

سخنگوی دولت در ادامه درباره طرح یکسان سازی حقوق ها گفت: دولت یازدهم تمامی اقدامات لازم را در این راستا انجام داده است و بدون شک پیگیر این موضوع به جدیت است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا