«نصف جهان» چگونه توریست ها را به سمت ایران جذب می کند؟

بصیرنیوز،از زمان روی کار آمدن حسن روحانی صنعت توریسم ایران با رشد بی سابقه ای بعد از انقلاب اسلامی مواجه شده است. برجام به تقویت این روند کمک شایان ذکری کرده.در واقع در سال های اخیر، ایران یکی از مقاصد توریستی جذاب در سراسر جهان بوده است.

پایگاه های خبری بیزینس اینسایدر و بلومبرگ هر دو ایران را در میان ۵۰ و ۲۰ مقصد جذاب جهان در سال ۲۰۱۷ برشمرده اند. آمارهای رسمی حاکی از آن است که در سال ۲۰۱۵ تعداد توریست هایی که از ایران بازدید کرده اند ۵٫۲ میلیون نفر بوده که در مقایسه با سال ۲۰۱۲ که این تعداد ۳٫۵ میلیون بوده است رشد قابل توجهی داشته و به همین واسطه میلیاردها دلار درآمد نصیب صنعت گردشگری ایران شده است.
 «نصف جهان» چگونه توریست ها را به سمت ایران جذب می کند؟
ریحانه احسانی زاده راهنمای انگلیسی زبان یک تور در تهران گفته در سال گذشته افزایش چشم گیری در تعداد گردشگران خارجی ای که به ایران آمده اند شاهد بودیم. شهرهایی نظیر تهران و اصفهان و کاشان و یزد و کرمان و شیراز جزو مقاصد برتر برای توریست های خارجی است.

او  گفته در میان این شهرها اصفهان بیشترین توجه ها را به دلیل مکان های قابل توجه از نظر معماری به خود جلب کرده است.

اصفهان بزرگترین و مهمترین شهر در غرب و مرکز آسیا به شمار می رود.موقعیت این شهر در مسیرهای تجاری در زمان صفویه این شهر را پایتخت ایران کرده بود. شاه عباس صفوی یک زمان اصفهان را مرفه ترین شهر ایران تبدیل کرده بود و بسیاری از بناهای تایخی و ساختمان هایی که امروز معروف هستند در زمان او ساخته شده است.

مسجد جامع اصفهان یکی از قدیمی ترین و بزرگترین مساجد در ایران است و بیشتر توریست ها به دیدن این مسجد می روند. اگرچه این مسجد در قرن ۱۱ م ساخته شده است اما گفته می شود ساخت این مسجد به قرن هشت بر میگردد . از آن زمان به بعد مسجد بارها بازسازی و مرمت شده و به موزه زنده ای از هنر معماری اسلامی و ایرانی تبدیل شده است. این مسجد اولین سازه اسلامی است که چهار حیاط یا ایوان دارد که طرح کاخ ساسانی را در معماری مذهبی اسلامی تداعی می کند. این مسجد به الگویی برای بسیاریاز مساجد در سراسر آسیای مرکزی نیز تبدیل شدهاست.

«نصف جهان» چگونه توریست ها را به سمت ایران جذب می کند؟
مسجد جامع اصفهان یکی از ۲۱ اماکن طبیعی و مذهبی ایران است که در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است. بازارهای تاریخی و جذاب در نزدیکی این مسجد این مکان را به میدان نقش جهان وصل کرده است که به یکی دیگر از اماکن میراث جهانی ثبت شده در سال ۱۹۷۹ است. میدان نقش جهان زمین چوگان بوده و یکی از بزرگترین میادین جهان به شمار می رود.

ویژگی تعداد زیادی از سازه های اسلامی نظیر مسجد شاه و شیخ لطف الله است است که همه آنها با کاشی هایی به رنگ آبی فیروزه ای تزیین شده اند. این یکی از ویژگی های سازه های زمان صفویه است.

میدان نیز شامل عالی قاپو و دروازه به بازار قیصریه است. مارتینا بیساز عکاس سوییسی ای که سال پیش در ایران بوده است به المانیتور گفته اصفهان یکی از جذاب ترین تجارب من بوده است. عالی قاپو و مسجد شیخ لطف الله به شدت من راتحت تاثیر قرار داد.

همه اینها تنها مثال های کوچکی از نشانه های تاریخی شگفت انگیز اصفهان هستند. کاخ چهل ستون در زمان صفویه به عنوان مکانی برای برگزاری جشن و سرگرمی مردم ساخته شده بود. هرچند کاخ هشت بهشت از چهل ستون کمتر معروف است اما سقف این کاخ نیز کمتر از بقیه پر زرق و برق نیست. این کاخ سقف هایی سراسر آیینه کاری و نقاشی دارد. اما اصفهان تنها به مساجد و کاخ هایش محدود نمی شود. این شهر به پل های متعددی که از روی رودخانه زاینده روز میگذرد نیز معروف است. پل سی و سه پل یکی از بلند ترین و معروف ترینپل ها در میان ۱۱ پل این شهر است. این پل به طول ۳۰۰ متر یکی از مکان های دیدنی اصفهان است.

«نصف جهان» چگونه توریست ها را به سمت ایران جذب می کند؟
بیساز گفته من خیلی خوش شانس بودم که این پل معروف را که از رودخانه پر آبی می گذرد دیدم. مهربانی و میهمان نوازی مردم اصفهان فوق االعاده بود و این جا شبیه به هیچ جای دیگر جهان نیست.

علی رغم اینکه اصفهان یکی ازمهمترین مراکز جهان اسلام است اما به تسامح مذهبی نیز معروف است. در این شهر جمعیت بالایی از ارامنه و یهودیان نیز زندگی می کنند. کلیسای وانک در زمان سلطنت شاه عباس دوم ساخته شد و یکی ازمعروف ترین کلیساها در شهرستان اصفهان به شمار می رود.

احسان ۳۸ ساله که راهنمای یک تور در اصفهان است به المانیتور گفته او هرگز تا این اندازه توریست خارجی در اصفهان و دیگر شهرها ندیده بود. او گفته امروزه مکان های زیادی است که توریست های خارجی در آن بیشتراز جمعیت محلی های آن جا هستند این برای اقتصاد ماخوب است.

فریدون الله یاری مدیر کل میراث فرهنگی اصفهان به المانیتور گفته که تعداد توریست های خارجی ۴۰۰ درصد در چهار سال پیش افزایش یافته است. اصفهان بالاترین رتبه را در افزایش رتبه سالانه گردشگران خارجی داشته است. سال گذشته ۲۵ هزار توریست خارجی از اصفهان دیدن کردند و انتظار می رود این عدد تا پایان سال به ۳۵هزار نفر برسد.

از این گذشته با توجه به اینکه میانگین سن توریست های خارجی ای که از اصفهان دیدن میکنند از ۵۰ سال به ۲۰ تا ۳۰ سال رسیده است الله یاری تاکید کرده برنامه ما جذب ۱ میلیون توریست خارجی در سال ۲۰۲۱ است.

او گفته این شهر به نصف جهان معروف است و به همین جهان مهمترین مقصد گردشگری ایران در سال آینده نیزخواهد بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا