زندگی بدون کیسه صفرا

بصیرنیوز،این خبرگزاری در راستای ارتقای سطح دانش سلامت مردم و فراگیری دانش کافی در زمینه، پیشگیری و شناخت برخی علایم و مشکلات زمینه‌ای بیماری‌ها، مطالب آموزشی و مصاحبه‌هایی را با بهره‌گیری از بهترین پزشکان کشور که هر هفته مهمان برنامه «مطب مجازی» هستند، منتشر می‌کند.

دکتر ایرج خسرو نیا از پزشکان برجسته کشور در حوزه بیماری های داخلی است.

خسرو نیا در سال ۱۳۷۵ به عنوان پزشک نمونه سازمان نظام پزشکی و در سال ۱۳۷۸ نیز از طرف سازمان تامین اجتماعی به عنوان پزشک نمونه برگزیده شد. همچنین وی تاکنون موفق به تالیف بیش از ۲۵ مقاله داخلی و خارجی شده است.

دکتر خسرونیا در حال حاضر به عنوان رئیس هیات مدیره جامعه متخصصان داخلی ایران مشغول فعالیت است.

وی برای پاسخ‌گویی به سوالات پزشکی مخاطبان فارس مهمان یازدهمین قسمت از برنامه مطب مجازی بود که در ادامه پاسخ سوالات را می‌خوانید:

و.علیزاده از بجنورد: آیا قولنج مداوم شکم نشانه ای از بروز سرطان روده است؟

شاید در اینجا منظور از قولنج دردهای کرامپی باشد، به طور مثال افرادی که کیسه صفرایشان سنگ داشته باشد، یا سنگ کلیه داشته باشند ممکن است کرامپ کنند و نمی توان با قطعیت گفت این درد نشانه ای از سرطان است. باید توجه داشت که نفخ و ورم معد،  پرخوری یا سوء هاضمه نیز باعث بروز دردهای شکمی خواهد شد. سرطان روده در مواقعی ممکن است هیچ گونه نشانه ای نداشته باشد یا با علایم انسدادی بروز کند. همچنین درد، ضعف، لاغری، کم خونی و بی اشتهایی نیز از جمله علل بروز این نوع سرطان هستند. بیماران باید با مواجه شدن با این علایم هرچه زودتر به پزشک مراجعه کنند.

م.محمدی از بیرجند: رودل کردن به چه معنا است؟

در گذشته کسانی که با پرخوری یا خوردن غذاهای سنگین دچار نفخ معده یا یبوست می شدند، در اصطلاح عامیانه به این بیماری رودل گفته می شد. باید گفت هر دل دردی را به عنوان رودل تلقی کرد، دل درد علل مختلفی دارد که باید توسط پزشک بررسی شود، درحال حاضر این اصلاح برای کودکان نیز به کار می رود که اگر مشکل رودل کودک ناشی از پرخوری باشد، معمولا این حالت بعد از چند ساعت برطرف می‌شود.

از طرفی برای پیشگیری از این بیماری توصیه می شود مصرف کاکائو، قهوه، چای پررنگ، نوشابه، غذاهای کنسروی، غذاهای تند، ترش و چرب بخصوص فست فود‌ها را کاهش داده یا به مرور از برنامه غذایی حذف کنند.

ع.حیدری از کرج: برای برطرف کردن یبوست باید چه کرد؟

بهترین راه برای خلاصی از یبوست اصلاح رژیم غذایی است و به این بیماران توصیه می کنم مایعات زیاد را در رژیم غذایی خود قرار دهند، همچنین افرادی که با این بیماری مواجه هستند می توانند برای بهبود یافتن از میوه یا کمپوت کیوی استفاده کنند. اگر با این بیماری مواجه شدیم بهتر است شب هنگام از خوردن غذاهای خشک پرهیز شود و سوپ و مایعات مصرف شود. اگر این بیماری با رژیم غذایی برطرف نشد می توان از داروهای گیاهی برای بهبود یافتن بیماری استفاده کرد. برگ سنا به هیچ وجه برای درمان این بیماری توصیه نمی شود. این گیاه بدترین دارو برای برطرف کردن یبوست است و خود گیاه باعث بوجود آمدن اختلالات روده می شود. اما توصیه می شود در این مواجهه با این بیماری به پزشک مراجعه شود و فراموش نکنیم یبوست می تواند نشانه ای از سرطان روده باشد.

م. فانی از فریدون کنار: آیا زندگی بدون کیسه صفرا امکان پذیر است؟ چه زمانی کیسه صفرا برداشته می شود؟

مواد صفراوی که در کبد ترشح می شوند در کیسه صفرا تجمع می کنند و در مواقعی که غذای پرجرب استفاده می کنیم این مواد اضافی از کیسه صفرا به درون روده انتقال پیدا می کنند. به نوعی کیسه صفرا به عنوان مواد صفراوی در بدن عمل می کند. کیسه صفرا ممکن است به دلیل پر شدن از سنگ ها، عفونت، یا به دلایل دیگر از بدن فرد خارج شود، این موضوع اختلالی در زندگی فرد ایجاد نمی کند و می توان گفت نبود کیسه صفرا از عمر فرد نیز نمی کاهد، اما یادمان باشد این افراد باید رژیم غذایی بدون چربی را در وعده های غذایی خود قرار دهند، به دلیل اینکه مصرف چربی باعث بوجود آمدن مواد صفراوی خواهد شد.

م.نجفی از ورامین: آیا آندوسکوپی عوارض دارد؟

آندوسکوپی، یکی از مفیدترین راه ها برای بررسی علت مشکلات گوارشی است. این آزمایش، بهترین راه تشخیص زخم‌های گوارشی و سرطان معده است. همچنین برای تشخیص عفونت هلیکوباکترپیلوری نیز به کار می رود. انجام آندوسکوپی اگر توسط پزشک متخصص انجام شود عوارضی برای افراد نخواهد داشت، اما اگر به درستی صورت نگیرد ممکن است باعث زخم شدن یا خون ریزی معده شود.همچنین ممکن است افراد به داروی بیهوشی حساسیت داشته باشند که باید به پزشک اطلاع داده شود.

د.آقایی از شاهرود: چرا به برخی بیماران گوارشی توصیه می شود نان مصرف نکنند؟

به برخی از بیماران خصوصا به افرادی که دچار بیماری سلیاک هستند توصیه می شود از مصرف نان، مشتقات جو و گندم استفاده نکنند، به این دلیل که بدن این افراد توانایی جذب برخی آنزیم ها را ندارد و بیمار دچار اسهال و دل درد خواهد شد. این افراد بهتر است به جای مصرف این غذاها برنج مصرف کنند.

ق.سلطانی از سمنان: گیر کردن غذا در گلو به چه علتی است؟

این عارضه ممکن است به دلیل وجود زمینه عصبی، صحبت کردن حین غذا خوردن یا ضعف مری باشد، در واقع این موضوع نوعی  بیماری گوارشی است که مبتلایان به آن دچار اختلالات حرکتی مری هستند که عملکرد این دریچه را می‌توان با آندوسکوپی یا جراحی اصلاح کرد.

م.درویش از بابل: بیماری سندرم روده تحریک پذیر چه درمانی دارد؟

برخی از بیماری ها منشا روانی دارد و منشا آن ها جسمی نیست، سندرم روده تحریک پذیر نیز یکی از این بیماری ها است، این بیماران مرتبا دچار درد شکم، اسهال، یبوست و … می شدند اما وقتی تحت انجام آندوسکوپی قرار می گیرند هیچ گونه بیماری در آن ها مشاهده نمی شود. بیماری این افراد با استرس شدت پیدا می کند و بهتر است این افراد با مهیا کردن شرایط بهتر از استرس دوری کنند و تحت نظر پزشک داخلی و روانی قرار گیرند.

پ.شجاعی از اصفهان: آیا بوجود آمدن مواد سفید رنگ نشان دهنده بیماری گوارشی است؟

در حقیقت بوجود آمدن بار بر روز زبان، می تواند به دلیل اختلالات صفراوی و مصرف چربی زیاد یا سو هاضمه باشد. به این افراد توصیه می شود برای کاهش یافتن این مواد بر روی زبانشان از خوردن چربی زیاد پرهیز کنند، همچنین از مصرف غذاهای سنگین و سرخ شده در شب هنگام خودداری کنند.

ن.احسانی از زابل: درمان کبد چرب را توضیح دهید؟

یکی از بیماری هایی که در سال های اخیر شاهد شیوع آن هستیم بیماری کبد چرب است که در سی سال گذشته شیوع این بیماری خیلی کمتر بوده، در حال حاضر به دلیل فرهنگ غذایی غلط و روی آوردن مردم جامعه به سمت فست فودها و غذاهای پرچرب، چربی در کبد رسوب می کند و در عملکرد آن اختلال ایجاد می شود. متاسفانه هنگامی که به برخی از بیماران گفته می شود دچار کبد چرب هستند با بی اعتنایی از کنار این مسئله عبور می کنند در حالی که اگر این عارضه به درجات بالاتر برسد ممکن است به فیبروز کبد مبتلا، و به پیوند کبد احتیاج پیدا شود. بنابراین توصیه می شود این بیماری جدی گرفته شود. اگر دچار اضافه وزن هستند با ورزش کردن و سوزاندن کالری اضافی از بروز این بیماری پیشگیری شود.

م.کمالی از بیرجند: وجود خون در مدفوع نشانه چیست؟

باید وجود خون در مدفوع بسیار جدی گرفته شود، متاسفانه یک باور غلط در کشور ما وجود دارد که هرکسی که در مدفوعش خون مشاهده شد می گویند بواسیر دارد اما همیشه این گونه نیست و وجود خون می تواند به دلیل شقاق، پولیپ یا سرطان باشد. بنابراین بلافاصله بعد از مشاهده خون در مدفوع باید به پزشک مراجعه کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا