قرائت‌های مردود اقتصاد مقاومتی

بصیرنیوز،روزنامه «جوان» در یادداشتی از «مهران ابراهیمیان» نوشت:

مقام معظم رهبری مکرراً و تقریباً در اکثر سخنرانی‌هایشان بر اقتصاد مقاومتی تأکید می‌کنند اما ظاهراً آنچه در فضای فکری دولت و حامیان آنها قابل رصد است مغایر با رهنمودهاست. آنها زمانی گفتمان‌سازی موازی برجام ۱ و ۲ و… را در دستور کار قرار دادند اما با هوشیاری موضوع جمع شد و خوشبختانه امروز واژه اقتصاد مقاومتی به ادبیات حامیان تند و تیز حامیان دولت نیز ورود کرده، با این حال این روزها سعی داشتند تا قرائت متفاوتی درباره اقتصاد مقاومتی ارائه دهند، به عنوان مثال یکی از حامیان محکم و شاغل در سازمان برنامه دولت در مطلبی با تیتر «منتقدان دولت مفهوم اقتصاد مقاومتی را درک نکرده‌اند» سعی کرده است قرائت جدیدی از اقتصاد مقاومتی را ارائه کند و آن را به نشست ۲۰۰۷ اجلاس داووس منتسب کند. همچنین این طیف روشنفکر اقتصادی سعی دارند افزایش خام‌فروشی نفت و برجام را نیز در اقتصاد مقاومتی جا بزنند.
مقام معظم رهبری در آخرین سخنرانی‌شان دقیقاً برعکس این نوع نگاه ویژگی‌های اقتصاد مقاومتی را به نوعی بازگشت به اصول نظام اسلامی و پرهیز از نگاه‌های غربی دانسته و گفته‌اند: «مردم باید اثر اقتصاد مقاومتی را در زندگی ببینند، اکنون این گونه نیست ودر قبال مسائل معیشت مردم به‌شدت مسئول هستیم.»

ایشان همچنین با تأکید بر «ضرورت احساس مسئولیت مسئولان در قبال مردم به ویژه در مسائل معیشتی» گفته اند: «با تلاش بی‌وقفه و عینی کردن آثار اقتصاد مقاومتی در زندگی مردم، حرکت پرافتخار چهار دهه اخیر را شتاب و رونق بیشتری بخشیم.»
ایشان خاطرنشان کردند: «اگر همه کارهای ضروری در موضوع اقتصاد مقاومتی انجام شده بود، امروز تفاوت محسوسی را در اوضاع اقتصادی کشور و زندگی مردم شاهد بودیم.» به عبارت بهتر باید نتایج عملی اقتصاد مقاومتی حل معضلات مبتلابه اقتصاد در شرایط کنونی باشدکه با تفسیر حامیان دولت که صادرات نفت خام و برجام را اقتصاد مقاومتی و خود تئوری اقتصاد مقاومتی را غربی می‌داند، کاملاً متفاوت است، لذا مسیر تشخیص اقتصاد مقاومتی نیز توسط ایشان در چنین حال و هوایی که باید نگران انحراف گفتمان اقتصاد مقاومتی بود چنین تبیین شده است که مسئولان باید در چارچوب نظام اسلامی آن را دنبال کنند نه در اجلاس داووس یا از دل برجام زیرا در ادامه ایشان در جمع نمایندگان مجلس خبرگان می‌گویند: «جذب سرمایه گذاری خارجی مثبت است اما تاکنون میزان کمی از توافقات خارجی محقق شده است، بنابراین نباید به امید و انتظار سرمایه‌گذاری آنها نشست بلکه باید آن کاری را که خودمان می‌توانیم، در داخل انجام دهیم.»

ایشان همچنین اقتصاد مقاومتی با مبانی محکم فکری و نظری را تنها راه علاج مشکلات کشور می‌دانند ودر ادامه قرائت صحیح اقتصاد مقاومتی را در بخش‌هایی که محل اختلاف‌نظر است مبانی فکری نظام اقتصاد اسلامی می‌دانند و می‌گویند: راه حل اختلاف نظر و سلایق متفاوت در موضوعات اصلی کشور و امکان وجود استدلال‌های گوناگون برای صاحبان هریک از دیدگاه‌ها، رجوع به مبانی و اصول و محکمات نظام اسلامی به ویژه سخنرانی‌ها و وصیتنامه امام (ره) است و اگر استدلال مطرح شده با اصول همخوانی داشت، صحیح است و در غیر این صورت، مردود خواهد بود.
همچنین می‌گویند: «مسئولیت در مسئولان به‌گونه‌ای باشد که آنان همواره دغدغه کار و تلاش و هدف‌گرایی و مجاهدت داشتند، نشان می‌دهد آنان در خطوط اصلی حکومت اسلامی، حرکت می‌کنند اما اگر برخلاف این بود باید بدانیم که از چارچوب‌های حکومت اسلامی خارج شده‌ایم.» «برخی روشنفکرنمایان به گونه‌ای صحبت می‌کنند که گویا آموزه‌های غرب منشأ و مروج احساس مسئولیت در قبال مردم است در حالی که مسئولیت اجتماعی و احساس مسئولیت در قبال خداوند و مردم از مبانی اسلامی حکومت و معارف و مفاهیم قرآنی است.»

ایشان همچنین «خودداری از گرایش به اشرافی‌گری» که متأسفانه در اثررفتار مسئولان در طبقات متوسط و پایین هم رسوخ کرده و «دلسوزی بسیار برای طبقات ضعیف» را از مصادیق مبانی نظام اسلامی در حوزه اقتصاد عنوان کرده وگفته‌اند: «به رئیس‌جمهور محترم هم گفته‌ام که بیان شاخص‌های کلان خوب است، البته اگر آمارها قابل خدشه نباشد، اما به هر حال اینها در زندگی و معیشت مردم در کوتاه مدت و میان مدت اثر نمی‌گذارد.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا