اختصاصی بصیرنیوز/

آلرژی؛ میراثی از طبیعت برای مردم

بصیرنیوز، یکی از مشکلاتی که با نزدیک شدن فصل بهار در میان بسیاری از مردم کشور به وجود می‌آید، آلرژی فصلی است، اگر شما نیز از آن دسته از افرادی هستید که نسبت به این امر با مشکل رو‌به‌رو هستید، این گزارش را از دست ندهید.
در فصل بهار روزها شروع به بلند و گرم‌تر شدن کردند و باد بهاری با ملایمت می‌وزد، بیشتر پرندگان دور هم جمع شدند، درختان شکوفه داده‌اند و چمن‌ها آغاز به رشد کرده‌اند، این زمانی است که به احتمال فراوان شما آغاز به خاراندن چشمانتان کنید تا جائی که متورم و قرمز شوند.
اگر آب ریزش پیدا کرده‌اید و احساس خفگی می‌کنید، به صورت مداوم عطسه و در تمام طول روز حالت خواب‌آلودگی دارید و شب‌ها با دهان نفس می‌کشید ممکن است که به رایج‌ترین نوع آلرژی که اغلب به آن تب‌یونجه می‌گویند مبتلا شده باشید، مهم‌ترین دلیل آن گرد و خاک و گرده‌افشانی گیاهان است.
به گزارش بصیر، این آلرژی در درجه نخست می‌تواند از شرایط محیطی باشد که در آن زندگی می‌کنید به طوری که شما در یک مکان دیگر این احساس را ندارید.
دلیل حدود ۴۰ درصد از آسم‌ها آلرژی است و عوامل اصلی تحریک آن می‌تواند غذا، گرد و خاک و گرده‌افشانی گیاهان به همراه نیش و یا گزیدن حشرات، اثرهای به جا مانده از آن و فضولاتی که از سوسک‌ها در حمام باقی می‌ماند باشد.
آب ریزش بینی، اشک و عطسه از علائم آلرژی فصلی
دکتر مجتبی محمودی در این راستا و در گفت‌و‌گو با بصیرنیوز، اظهار کرد: آلرژی اصطلاحی برای یک بیماری است که در تمامی فصل‌ها احتمال به وجود آمدن آن وجود دارد.
وی با بیان اینکه آلرژی به فصل خاصی مربوط نمی‌شود، گفت: در فصل بهار گل و گیاهان جوانه می‌دهند و با پخش شدن در هوای محیط به ریه‌ها منتقل شده و مشکلات تنفسی را به وجود می‌آورد.
این پزشک با اشاره به اینکه در برخی از افراد آلرژی‌های فصلی مشکل پوستی ایجاد می‌کند، خاطرنشان کرد: گرده گیاهان می‌تواند عامل ایجاد نوعی قارچ بر روی پوست شوند که مشکلاتی را برای فرد میزبان به وجود می‌آورند.
محمودی با اشاره به علائم این بیماری فصلی، اظهار کرد: بیش از ۹۰ درصد افرادی که به این بیماری مبتلا می‌شوند علائمی مانند آب‌ریزش بینی، ریزش اشک، عطسه و در بسیاری از موراد مشکلات تنفسی دارند.
وی همچنین خارش پوست و قرمز شدن آن را از علائم دیگر این بیماری دانست و گفت: در برخی افراد این بیماری ارثی است و قبل از مبتلا شدن نیاز به پیشگیری دارند.
آلرژی به تنهایی منجر به فوت نمی‌شود
دکتر احسان میرزازاده پزشک عمومی با بیان اینکه افرادی که به این حساسیت فصلی مبتلا می‌شوند، باید برخی از موارد ساده را رعایت کنند، تصریح کرد: عدم حضور در گلخانه، استفاده نکردن از جارودستی در هنگام تمیز کردن خانه، عدم حضور در آشپزخانه در هنگام سرخ کردن مواد غذایی و عدم حضور در خیابان‌هایی که گل نرگس و شب‌بو دارند از مهم‌ترین عوامل پیشگیری این مشکل فصلی است.
وی با بیان اینکه درمان خاصی برای این بیماری مطرح نیست، افزود: استفاده از برخی داروها برای این بیماری تجویز می‌شود اما بهتر است که بیماران به پزشک مراجعه کنند.
این پزشک عمومی در پاسخ به این سوال که آیا این بیماری منجر به فوت می‌شود، گفت: آلرژی به تنهایی منجر به فوت نمی‌شود اما اگر پیگیری‌ از همان آغاز تولد صورت نگیرد و به مرحله پیشرفته برسد حتی به مرگ نیز می‌انجامد.
به گزارش بصیر، درست است که درمان حساسیت فصلی می‌تواند شامل، استفاده از گیاهان دارویی، داروهای بدون نیاز به نسخه، تجویز آنتی هیستامین، استفاده از داروهای ضد احتقان، ایمونوتراپی و طب مکمل و جایگرین باشد اما به نظر می‌رسد که موثرترین راه دوری کردن از عامل ایجاد حساسیت است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا