بصیرنیوز گزارش می‌دهد:

کتاب، موثرترین عنصر تربیت کودکان است/لزوم ترویج آموزش کتابخوانی توسط مسئولان

بصیرنیوز، کتاب، بهترین و موثرترین عنصر در تربیت کودک و نوجوان است و می‌توان با استفاده از آن در بهبود وضعیت جامعه و افزایش فرهنگ عمومی استفاده کرد.
در جهان امروز وسایل الکترونیکی و تصویری برای رساندن مفاهیم فرهنگی به ذهن و دل کودک فراوان می‌باشد اما در بین همه این عوامل، کتاب از موقعیت و ویژگی خاصی برخوردار است و هنوز برتری خود را نسبت به این وسایل پیشرفته حفظ کرده است. وظیفه والدین و مربیان آشنا نمودن کودکان و نوجوانان با کتابهای مناسب و تشویق به مطالعه آن‌ها است.
داستان و نمایش، بهترین وسیله انتقال فرهنگ و حتی تجربه است که اگر با توجه به نیاز کودک و خواست او انجام گیرد، نتایج مفیدی به همراه خواهد داشت. آشنا کردن کودک با فرهنگ دینی و قصه های اصیل ایرانی و بازنویسی این قصه ها در غالب های هنری و خلاقانه گام بسیار مهمی برای نزدیک شدن به دنیای کودک است. کودکان اگرچه کودک اند، ولی دنیایی بزرگ و پیچیده دارند. آن ها همه چیز را خوب می بینند و برای یادگیری و یافتن پاسخ پرسش های فراوان خود آماده می باشند. پس اگر پاسخ ها و نیازهایشان را در میان کتاب ها نیابند، هرگز به مطالعه علاقه مند نخواهند شد.

کتابخوانی کودکان ایرانی بسیار پایین است
جابر عابدی یک کارشناس فرهنگی در گفت و گو با خبرنگار ما، با بیان اینکه تلویزیون، بازی‌ها و سرگرمی‌های رایانه‌ای، می‌تواند فرآیند خلاقیت را در کودکان تکمیل کند و این وسایل بر خلاف ادبیات، به خودی خود امکان خلاقیت و پردازش خلاقیت و خیال را به فرد نمی‌دهد، گفت: دنیای تصاویر ذهنی تلویزیون، از پیش طرح‌ریزی شده و خلاقیت خاصی در آن دیده نمی‌شود و وچود تصاویر، مانع تصویرسازی و تفکر کودک و ذهن کودک بر اثرتماشای تصاویر تلویزیون، به تنبلی عادت می‌کند و فرصت خلاقیت از آن گرفته می‌شود.
عابدی کتاب را محرک مناسبی برای پرورش خلاقیت و خیال پردازی داننس و افزود: متون رسانه‌ها گذرا هستند و دسترسی به آن آسان نیست و در حالی که دسترسی به کتاب آسان‌تر بوده و امتیاز دیگر کتاب این است که به آسانی از بین نمی رود.
وی تصریح کرد: كتابخوانی كودكان شايد مؤثرترين گام براي افزايش سرانه مطالعه كتاب در كشور باشد كه مقدار آن اكنون از حد استانداردهاي جهاني بسيار پايين‌تر است.
این کارشناس فرهنگی، یادآور شد: متأسفانه کتاب‌خوانی همانند بسياري از مسايل پر اهميت ديگر در شلوغي‌ها فراموش مي‌شود، در حالي كه نخبگان فرهنگي كشور بارها ضرورت آن را گوشزد كردند.
وی از دلايل پايين بودن نرخ مطالعه‌ و كتابخواني در كشور را نبود انس كودكان و نوجوانان با كتاب و كتابخواني عنوان کرد و افزود: براي ترويج و گسترش كتابخواني بهترين راه، توجه به كودكان است زيرا كودكان در دوره ی تربيت‌پذيري قرار دارند و شکل‌گیری شخصیت و عادات پسندیده در این سنین مقدمه‌ای بر رشد و تعالی اخلاقی در ایام جوانی و بزرگسالی است.
سارا جابری کتاب‌خوان مازندرانی در گفت‌وگو با خبرنگار ما، گفت: براي نويسندگان كتاب كودكان ارزش زيادي قائل شويم و از پديدآوردگان كتاب‌هاي با ارزش با معيارهاي ايراني و اسلامي خودمان قدرشناسي كنيم.
جابری با بیان اینکه دستگاه‌های حکومتی و نهادهای مردمی از جمله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، آموزش و پرورش، كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان و انجمن نويسندگان كودك و نوجوان بايد در اين زمينه تمام تلاش خود را در زمینه حمایت و تقدیر نویسنگان تمام تلاش خود را انجام دهند، افزود: مسؤولان باید برای پدید آوران و ناشران و مبلغان و مروجان کتاب و یا گسترش میزان مکان‌های مطالعه و انواع کتابخانه‌های کودک و تولید و نشر و بازنشر کتاب‌های خوب و اعمال سیستمی در مناسبات اداری در پیشرفت و جا افتادن فرهنگ خواندن در کودکان زیرساخت‌ها را فراهم کنند.
وی تصریح کرد: نهادهای قانون‌گذار و ایده‌پرداز از جمله مجلس و شورای انقلاب فرهنگی و اتاق‌های فکر دستگاه‌های اجرایی و با طرح و وضع قوانین و دستورالعمل‌های ایجابی مبنی بر لزوم اجرای برنامه‌هایی در زمینه‌هایی که منجر به توسعه و گسترش کتابخوانی کودک می‌شوند و اثر بخشی مستقیم و پیش رونده داشته باشند.
این کتاب‌خوان گفت: معلمان، مربیان و والدین تاثیر گذاری خود دانش‌آموزان و فرزندان را از یاد نبرند و به خاطر داشته باشند که برای مطالعه آنان الگویی مناسب ارائه دهند و بهره‌برداری از ظرفیت عظیم این دو گروه در ترویج و تبلیغ و تهیه کتاب برای کودکان بسیار مفید و اثر بخش است.
وی با اشاره به اینکه کتاب، نیاز کودکان در دنیای کودک است و تفاوت کتاب با رسانه در ماندگاری و دسترسی بیشتر آن است، تصریح کرد: بازار کتاب کودک نابسامان و کتاب‌های کودک بازاری فراوان ندارد و عوامل بازدارنده رشد کیفی کتاب را باید شناسایی و مشکلات این زمینه را حل کنیم.
به گزارش بصیرنیوز، باید کتاب‌های کودکان را ارتقا و سهم کودکان در مطبوعات را افزایش دهیم که خود مقدمه‌ای بر گسترش خواندن و تقویت ادبیات کودک می‌شود.
باید همه مسؤولان و دست اندرکاران در زمینه کتاب‌خوانی با ترویج و آموزش به خانواده‌ها این فرهنگ را در میان آحاد مردم گسترش دهند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا