۷ داروی طبیعی برای مقابله با آلرژی بهاره

بصیرنیوز، میلیون‌ها نفر در سراسر دنیا از آلرژی‌ها رنج می‌برند و اگر شما هم یکی از آن‌ها هستید، می‌دانید چه رنجی دارد. عطسه، سردرد، ورم یا اشک چشم، آب ریزش بینی، خلط، سینوزیت و مسائل گوارشی- همه‌ی این علائم می‌تواند تقریبا غیر قابل تحمل باشد. برخی داروها وجود دارد که می‌توانید استفاده کنید اما می‌توانید برای تسکین یا حتی پیشگیری از علائم مربوط به آلرژی از چندین آنتی هیستامین طبیعی نیز استفاده کنید. در ادامه این مطلب را به نقل از سایت بازده می‌خوانیم.

۷ آنتی هیستامین طبیعی برای مقابله با آلرژی
بیاید اول ببینیم آنتی هیستامین چیست و چگونه می‌تواند به کاهش علائم مربوط به آلرژی کمک کند. سپس خوراکی‌ها و مکمل‌های آنتی هیستامین یا ضد حساسیت را با شما به اشتراک می‌گذارم.
آنتی هیستامین چیست؟
هیستامین ماده‌ای است که بدن در طول یک واکنش آلرژیک ترشح می‌کند. ماست سل‌ها که نوعی گلبول سفید هستند، هیستامین را ترشح می‌کنند، و این باعث تحریک فرایندی می‌شود که عموما به آن “واکنش ایمنی التهابی” اطلاق می‌شود.
فرایند التهابی به واسطه‌ پف و ورم چشم، قرمزی حفره‌ی بینی، التهاب روده‌ها، یا کهیر در بدن به آسانی قابل تشخیص است.
آنتی هیستامین ها مانع از فعالیت هیستامین‌ها می‌شوند، و به دنبال این هستند که واکنش آلرژیک را متوقف کنند. بسیاری از داروهای آلرژی به عنوان آنتی هیستامین عمل می‌کنند اما معمولا با اثرات جانبی، از جمله سستی، اختلال در یادگیری و اختلال در حافظه همراه هستند.
عصاره‌ی برخی خوراکی‌ها و گیاهان می‌تواند تاثیری مشابه این داروها داشته‌باشد و از این رو می‌توان آن‌ها را به عنوان آنتی هیستامین طبیعی مصرف کرد.
در ادامه روی خوراکی‌ها و مکمل‌های طبیعی، نحوه‌ی عملکرد آن‌ها، طرز تهیه‌ی آن‌ها و نیز پژوهش‌های علمی که اثربخشی آن‌ها را تایید می‌کند، تمرکز می‌کنیم.
بهترین آنتی هیستامین‌های طبیعی
۱. گزنه (گزنه‌ی دو پایه)
می‌توان از گزنه به عنوان آنتی هیستامین طبیعی استفاده کرد چون حاوی چندین اجزای مختلف است که به مقابله با هیستامین‌ها کمک می‌کند.
در یک پژوهش تصادفی دو سو کور (پژوهشی که در آن نه شرکت‌کنندگان نه پژوهشگران نمی‌دانند چه کسی کدام روش درمانی را دریافت می‌کند، م.) از ۳۰۰ میلی‌گرم گزنه که با روش خشک کردن انجمادی خشک شده بود برای درمان التهاب مخاط بینی آلرژیک استفاده شد. این پژوهش نشان داد ۶۹ نفر از بیمارانی که این پژوهش را کامل کردند در ارزیابی همگانی رتبه‌ای بالاتر از گروه پلاسیبو به آن داده‌اند: ۵۸ درصد آن را در تسکین علائم‌شان موثر می‌دانستند و ۴۸ درصد معتقد بودند تاثیر آن مانند داروهای قبلی یا بیش‌تر از آن بوده است.
برای درمان عوامل حساسیت‌زای محیطی و برخی عوامل حساسیت‌زای خوراکی، مصرف روزانه ۳۰۰ میلی‌گرم گزنه که با روش خشک شدن انجمادی خشک شده‌است، توصیه شده‌است.
۲. بروملین که در آب و ریشه آناناس نیز یافت می‌شود
بروملین یک آنتی هیستامین طبیعی دیگر است که شاید بخواهید به کابینت داروهایتان اضافه کنید.
بروملین آنزیمی است که در آب آناناس و ریشه‌ی آناناس یافت می‌شود. با این حال شایان ذکر است که خود آناناس می‌تواند محرک هیستامین باشد، برای همین شما باید مکمل‌های بروملین را مصرف کنید. مکمل‌های بروملین در فروشگاه‌های مواد خوراکی طبیعی یا ویتامین‌سراها موجود است.
در طول فرایند ضدالتهابی مکانیسم‌هایی وجود دارد که سبب التهاب، تورم و درد می‌شود. بروملین قادر است اثرات مواد مضر را خنثی کند و تورم، درد و التهاب را کاهش دهد.
دوز درمانی برای التهاب مخاط بینی آلرژیک ۳ بار در روز ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلی‌گرم بروملین ۱۸۰۰-۲۰۰۰ m.c.u. است. ممکن است واکنش آلرژیک در کسانی رخ دهد که به آناناس حساسیت دارند. حالت تهوع، استفراغ، و اسهال برخی از اثرات جانبی غیرمحتمل بروملین است.
۳. کوئرستین که در انواع میوه ها و سبزیجات و مرکبات یافت می‌شود
کوئرستین یک ماده‌ی طبیعی دیگر است که می‌تواند برای مقابله با واکنش‌های آلرژیک مفید باشد.
میوه‌ها و سبزیجات، به ویژه مرکبات، سیب، پیاز، جعفری، مریم گلی و چای منابع خوراکی اصلی برای این ماده هستند.
در لوله‌های آزمایش، کوئرستین مانع از آن می‌شود که سلول‌های ایمنی هیستامین ترشح کنند. در نتیجه، پژوهشگران فکر می‌کنند می‌توان کوئرستین را به عنوان یک آنتی هیستامین طبیعی استفاده کرد و ممکن است علائم آلرژی، از جمله آب ریزش بینی، اشک چشم، کهیر، و تورم صورت و لب‌ها را کاهش دهد.
مشاهده شده‌است کوئرستین ماست سل‌ها را به گونه‌ای تثیبت می‌کند که به کاهش اضطراب و واکنش‌های آلرژیک ناشی از حساسیت کمک می‌کند.
پژوهشی که در دانشگاه تحصیلات تکمیلی توکوشیما در ژاپن انجام شده‌است نشان می‌دهد کوئرستین می‌تواند ژن ترشح هیستامین را سرکوب کند، و به فرایند آنتی هیستامین کمک کند.
به علاوه پژوهش دیگری که در اداره‌ی تحلیل بالینی در برزیل انجام شده‌است، نشان می‌دهد هنگام مصرف کوئرستین علائم سندروم زجر تنفسی و التهاب در مجراهای هوایی کاهش می‌یابد. پژوهش‌های بیش‌تر تایید می‌کند که کوئرستین نیز ماست سل‌ها را تثیبت می‌کند، که واکنش‌های آلرژیک ناشی از استرس را کاهش می‌دهد.
بهتر است مکمل‌های کوئرستین را به عنوان آنتی هیستامین طبیعی مصرف کنید، نه خوراکی‌هایی که حاوی آن است. علت‌اش این است که خوراکی‌های حاوی کوئرستین ممکن است میزان بالایی هیستامین داشته‌باشند و در واقع بتوانند واکنش آلرژیک را افزایش دهند. مثلا، مرکبات حاوی کوئرستین هستند اما خودشان می توانند در برخی آدم‌ها سبب واکنش آلرژیک شوند.
۴. ویتامین C
ویتامین C (که با نام اسید آسکوربیک نیز شناخته می‌شود) یک آنتی هیستامین طبیعی، و رایج‌ترین و آسان‌ترین روش درمان واکنش‌های آلرژیک است. خوراکی‌های بی‌شماری وجود دارد که به مقدار کافی حاوی ویتامین C است، هم‌چنین انواع مختلف مکمل‌ها نیز موجود است.
پژوهشی که در مجله‌ی Alternative Medicine Review  منتشر شد، حاکی از آن است که مصرف ۲ گرم مکمل ویتامین C در روز میزان هیستامین خون را تا ۳۸ درصد کاهش می‌دهد.
در این پژوهش فقط اثرات جانبی جزیی، از جمله اسهال و اتساع شکم مشاهده شد. در کل اثرات جانبی آن به قدری کم است که قابل چشم‌پوشی است. پژوهشگران و نیز پزشکان طب طبیعی توصیه می‌کنند برای پیشگیری از واکنش‌های آلرژیک ۲ میلی‌گرم در روز ویتامین C دریافت کنید.
همان‌طور که قبلا گفته شد، بهتر است از مکمل‌های ویتامین C به عنوان آنتی هیستامین طبیعی استفاده شود، نه خوراکی‌هایی که حاوی ویتامین C است، چون برخی از این خوراکی‌ها (مثلا مرکبات) حاوی مقدار زیادی هیستامین هستند و در واقع می‌توانند واکنش آلرژیک را افزایش دهند.
۵. خوراکی‌هایی که بر اساس پژوهش‌ها حاوی آنتی هیستامین طبیعی هستند
سبزیجاتی که حاوی آنتی هیستامین طبیعی هستند
پژوهشگران نشان داده‌اند شاهی آبی (آب تره) می‌تواند تا ۶۰ درصد هیستامینی را که از ماست سل‌ها ترشح می‌شود خنثی کند.
جوانه‌ی نخود فرنگی نوعی سبزی است که دارای آنزیم‌هایی به نام اکسیداز (DAO) با غلظت بالا است. این آنزیم‌ها که هیستامین را از بین می‌برند، در نخود سبز، عدس، و نخود به وفور یافت می‌شود (البته این امکان وجود دارد که نخود تاثیر عکس داشته‌باشد، بنابراین آن را با احتیاط مصرف کنید).
سیر و پیاز همان تاثیر شاهی آبی را دارند: این‌ها مانع از ترشح هیستامین از ماست سل‌ها می‌شوند.
گیاهان دارویی که حاوی آنتی هیستامین طبیعی هستند
ژینکو بیلوبا – ژینکو بیلوبا یک گیاه دارویی چینی است که اغلب با هوشیاری ذهنی و تقویت حافظه همراه است. پژوهشی در ۲۰۰۹ حاکی از آن است که شاید عصاره‌ی ژینکو بیلوبا در درمان ورم ملتحمه آلرژیک فصلی موثر باشد.
مورینگا نیز تا ۷۲ درصد هیستامین ترشح‌شده را خنثی کند. مورینگا فواید بسیار زیاد دیگری برای سلامتی دارد و می‌توانید دانه‌ی آن را نیز مصرف کنید.
ریحان مقدس به تثبیت ماست سل‌ها کمک می‌کند و تاثیری آرام‌بخش روی آن‌ها دارد. در نتیجه می‌توان آن را به عنوان آنتی هیستامین طبیعی استفاده کرد.
گل حنا – گل حنا به خاطر خواص شفابخشی که برای پوست دارد معروف است. پژوهشی که در ۲۰۱۰ انجام شد نشان داده‌است ترکیبات اصلی این گیاه تاثیر چشمگیری بر پیشگیری از آلرژی دارد.
آویشن (آویشن باغی) یک گیاه دارویی است که مقدار زیادی ویتامین c دارد و به تثبیت ماست سل‌ها نیز کمک می‌کند.
ترخون مانند آویشن و ریحان عمل می‌کند، یعنی به تثیبت ماست سل‌ها و جلوگیری از ترشح هیستامین کمک می‌کند.
بابونه (بابونه‌ی آلمانی) را می‌توان به عنوان یک گیاه دارویی یا یک افزودنی به چای مصرف کرد. این گیاه دارویی فواید بسیاری برای سلامتی دارد. بابونه نیز مانع از ترشح هیستامین می‌شود.
نعنا حاوی فلاونوئید است که رنگدانه‌های گیاهی و فیتونوترینت هستند و مشاهده شده‌است که مانع از ترشح هیستامین می‌شوند، به ویژه هنگام درمان عوامل حساسیت‌زا که محیطی هستند و سبب جمع شدن خلط می‌شوند.
سیاهدانه هم به شکل دانه و هم به شکل روغن یافت می‌شود و با نام گل رازیانه، گشنیز رومی، و زیره‌ی سیاه نیز شناخته می‌شود. این گیاه دارویی به عنوان آنتی هیستامین عمل کرده، از بافت پوششی روده محافظت می‌کند و به این طریق مانع از ترشح هیستامین در روده‌ها می‌شود. این گیاه فواید بسیار زیاد دیگری برای سلامتی دارد و «درمان همه‌چیز به جز مرگ» نام گرفته است.
۶. ریشه‌هایی که می‌توان به عنوان آنتی هیستامین مصرف کرد
گالانگال که زنجبیل تایلندی نیز نامیده می‌شود، می‌تواند به عنوان یک آنتی هیستامین و تثیبت‌کننده‌ی ماست سلول‌ها مصرف شود. یک پژوهش نشان داده‌است این خوراکی این قدرت را دارد که از واکنش‌های آلرژیک پیشگیری کند.
زنجبیل در اصل به عنوان آنتی هیستامین و تثیبت‌کننده‌ی ماست سل مصرف می‌شود. پژوهشی در ۲۰۰۹ به این نتیجه رسیده است که زنجبیل حاوی ترکیباتی قوی است که قادر است مانع واکنش‌های آلرژیک شود و شاید برای درمان و پیشگیری از بیماری‌های آلرژیک مفید باشد.
ریشه‌ی نیلوفر آبی (لاله‌ی مردابی) در بسیاری از بازارهای آسیایی یافت می‌شود و به تقویت دستگاه ایمنی، و تثبیت ماست سل‌ها کمک می‌کند. یک پژوهش حاکی از آن است که ریشه‌ی نیلوفر آبی می‌تواند مانع از ترشح هیستامین شود.
زردچوبه هم ادویه است و هم ریشه، و خواص ضدالتهابی و آنتی اکسیدانی دارد. کورکومین ماده‌ی فعال در زردچوبه است و مشاهده شده‌است که مانع از فعال شدن ماست سل‌ها، و از این رو مانع از ترشح هیستامین می‌شود.
۷. میوه‌هایی که با آلرژی‌ها مبارزه می‌کنند
انار. مشاهده شده‌است آب انار به عنوان یک تثبیت‌کننده‌ی کارآمد و موثر ماست سل‌ها عمل می‌کند.
سیب دارای مقدار زیادی کوئرستین است و برای جلوگیری از ترشح هیستامین از ماست سل‌ها نیز مفید است.
کیپر (کبر) نیز سرشار از کوئرستین است، و ضد میکروب نیز هست. این ریشه میکروارگانیسم‌ها را می‌کشد یا مانع رشدشان می‌شود. با این حال، اکیدا توصیه می‌شود آن را در نمک نگه‌داری کنید، چون خوراکی‌هایی که در سرکه نگه‌داری می‌شوند و در کل نگه‌داری خوراکی‌ها می‌تواند سبب واکنش هیستامین شود.
ترگیل (منگوستین) میوه‌ی کوچکی است که در آب و هوای استوایی یافت می‌شود. ترگیل در جنوب شرق آسیا به عنوان یک داروی سنتی برای التهاب و بیماری‌های عفونی استفاده می‌شود. پژوهش‌ها نشان می‌دهد ترگیل واکنش ایمنی التهابی را کاهش می‌دهد و می‌تواند به عنوان یک آنتی هیستامین طبیعی عمل کند.
هلو از التهاب ماست سل‌ها جلوگیری می‌کند. این اخیرا در پژوهشی در مجله‌ی سم‌شناسی مواد خوراکی و شیمیایی گزارش شده است.
سبوس برنج سیاه. پژوهشی در ۲۰۱۰ ارزش بالقوه‌ی سبوس برنج سیاه را به عنوان یک ماده‌ی خوراکی ضدالتهابی و آنتی هیستامین، و احتمالا به عنوان یک ماده‌ی درمانی برای درمان و پیشگیری از بیماری‌های مرتبط با التهاب مزمن نشان داده‌است.
جوانه‌ی ماش مانند نعنا سرشار از فلاونوئیدها، یعنی فیتونوترینت‌ها است. ماش مانع از ترشح آنزیم‌های تحریک‌کننده‌ی هیستامین در ماست سل‌ها می‌شود و برای جلوگیری از ترشح هیستامین مفید است.
با خوردن این آنتی هیستامین‌های طبیعی در ترکیب با مکلمل‌هایی که قبلا ذکر شد، شاید بتوانید به طور طبیعی واکنش آلرژیک شدید را کاهش دهید. مشاهده شده‌است داروهایی که در حال حاضر برای درمان آلرژی‌ها استفاده می‌شود اثرات جانبی مضر و رنج‌آوری دارد.
آنتی هیستامین‌های طبیعی – هشدارها و اثرات جانبی
لطفا آگاه باشید که ممکن است خوراکی‌ها و مکمل‌های آنتی هیستامین که در بالا ذکر شد در داروهای شیمیایی اختلال ایجاد کند. اگر هر گونه دارو مصرف می‌کنید بهتر است قبل از مصرف هر یک از آنتی هیستامین‌های طبیعی با پزشک‌تان مشورت کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا