۱۰ توصیه برای لاغری بعد از عید

بصیرنیوز،«از روز اول عید تصمیم گرفته بودم که امسال پرخوری نکنم. قبل از تعطیلات حسابی وزن کم کردم و لباس‌هایی را که دوست داشتم، خریدم. اما با اولین عید دیدنی و اولین شیرینی که خوردم همه برنامه‌هایم بهم ریخت. با خودم گفتم حالا این اولین دید و بازدید است و اشکالی ندارد کم خوری‌های پیش از عید را جبران کنم اما نیم ساعت که گذشت، احساس گرسنگی زیادی پیدا کردم. آن هم منی که مدت‌ها بود حس گرسنگی یا ولع به شیرینی را فراموش کرده بودم ولی انگار با اولین ناپرهیزی دوباره به سراغم آمده بود. رفتم سراغ شیرینی و گز و شکلات و… و این وضعیت تا آخر شب ادامه داشت. همه تعطیلات سستی و رخوت از طرفی و ناخنک زدن مداوم به تنقلات روی میز پذیرایی از طرف دیگر حس بدی برایم ایجاد کرده بود و باعث شد از تعطیلاتم لذت نبرم. برنامه پیاده روی و کوهنوردی با دوستانم را کنسل کردم و هر روز تا حوالی ظهر می‌خوابیدم… »

این گلایه ها برای‌تان آشناست؟ شما هم در تعطیلات نوروزی نتوانسته‌اید به رژیم‌تان پای بند بمانید و با پرخوری و استفاده مداوم از انواع و اقسام شیرنی جات، دو، سه کیلو وزن اضافه کردید و حالا نمی‌دانید که با آن چه کنید؟ پس در این صورت ادامه مطلب را از دست ندهید.
۱۰ راه حل برای خلاص شدن از چربی‌های عید
۱. چرخه خوردن شیرینی یا شکستن رژیم غذایی را  ادامه ندهید. مصرف شیرینی باعث تغییرات هورمونی در بدن شما می‌شود و ولع به خوردن به صورت ناخودآگاه در شما به وجود می‌آید. البته منظور ما این نیست که حق ندارید از تنقلات استفاده کنید بلکه باید در زمان مناسب مثلا در میان وعده‌ها و نیز با مقادیر کنترل شده مصرف کنید. عامل احساس کرختی مصرف کربوهیدرات از قبیل شیرینی و شکلات است. بنابراین اگر حدود مصرف را رعایت کنید، دچار این مشکل نخواهید شد.
۲. تغییر ساعات خواب و بیداری، ساعت فیزیولوژیک بدن شما را بهم می‌ریزد و همین مساله باعث تغییر در تمایلات غذایی یا تحرک می‌شود. تا حد امکان برنامه خواب و بیداری خود را تغییر ندهید یا اگر در طول تعطیلات نوروزی برنامه خوابتان تغییر کرده، دوباره به عادت قبلی برگردید.
۳. خیلی از اوقات ما احساس تشنگی و گرسنگی را با هم اشتباه می‌گیریم و به جای اینکه به بدن‌مان آب برسانیم، سراغ بیسکوئیت و شکلات یا میوه یا حتی یک تکه نان می‌رویم. این مساله به خصوص بعد از یک دوره پرخوری ملموس‌تر است.
۴. اهداف واقع بینانه تعیین کنید. اگر در تعطیلات نوروزی ۵ کیلو چاق شده‌اید، نمی‌توانید در عرض یک هفته از شر این ۵ کیلو خلاص شوید. بیشترین میزان کاهش وزن توصیه شده در یک هفته حدود نیم تا یک کیلو است. اگر هدفتان واقع بینانه نباشد خیلی زود خسته می‌شوید و برنامه را رها می‌کنید.
۵. مطالعات نشان داده است که میل به خوردن شیرینی و هوس‌های غذایی فقط حدود ۱۰دقیقه طول می‌کشد بنابراین قبل از اینکه دستتان را به سمت میز یا یخچال دراز کنید، ۱۰ دقیقه صبر کنید و در این مدت کاری را انجام دهید که به شما حس مفید بودن می‌دهد و شما را از آشپزخانه دور نگه می‌دارد.
۶. تند تند غذا نخورید اما غذایتان را تند بخورید! منظور از تندی، طعم تند است چون بر اساس مطالعات انجام شده، استفاده از فلفل در برنامه غذایی روزانه باعث افزایش متابولیسم پایه می‌شود در نتیجه وقتی فلفل وارد برنامه غذایی‌تان شود، چربی بیشتری می‌سوزانید.
۷. کارتان را به صورت ایستاده انجام دهید. با هر یک ساعت نشستن ۱۰۰ کالری انرژی می‌سوزانید و اگر در همین مدت زمان بایستید، ۱۴۰ کالری سوزانده می‌شود. بنابراین حتی اگر نمی‌توانید همه کارتان را ایستاده انجام دهید، سعی کنید در طی ساعات کاری حداقل یک تا دو ساعت ایستاده باشید.
۸. برای خودتان یادداشت بگذارید. شاید برایتان عجیب به نظر برسد ولی همین امروز می‌توانید با گذاشتن یک یادداشت روی در یخچال، اهمیت این کار را درک کنید. حتی می‌توانید لباس ورزش یا ساک ورزشتان را به در یخچال آویزان کنید تا هر بار که خواستید ناخنک بزنید، مجبور شوید به این موضوع فکر کنید که آیا این کالری اضافه واقعا ارزشش را دارد یا نه؟!
۹. خودتان را تحقیر نکنید. درست است که رژیم‌تان را نادیده گرفتید و به اصطلاح زیرآبی رفتید، ولی معنی‌اش این نیست که آدم بدی هستید یا به درد نمی‌خورید یا قرار است تا ابد چاق بمانید! این پیام‌های ذهنی منفی که از عزت نفس پایین نشات می‌گیرد یکی از دلایل اصلی شکست شما در برنامه کاهش وزن‌تان خواهد بود پس مثبت فکر کنید و به خودتان پیام‌های مثبت بدهید.
۱۰. آرام بمانید! بله، می‌دانیم که بعد از چند کیلو افزایش وزن آن هم بعد از دو هفته، آرام ماندن کار راحتی نیست ولی محققان دانشگاه ییل می‌گویند یکی از دلایل ناخنک زدن به شیرینی جات، همین استرس های روزانه است. پس آرامشتان را حفظ کنید تا زودتر لاغر شوید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا