۵ روش ساده برای بند آوردن آبریزش بینی

آبریزش بینی یکی از آزاردهنده‌ترین ویژگی‌های سرماخوردگی است. در این مقاله ما به نقل از آشپزباشی به چندین روش برای تسریع در بهبود آبریزش بینی اشاره خواهیم کرد.

چند روش برای بند آوردن آبریزش بینی
 ۱. استفاده از بخور گیاهان دارویی
از آنجایی که هوای خشک سبب افزایش ترشحات بینی خواهد شد استفاده کردن از بخور گیاهان دارویی تا حد زیادی به کاهش این ترشحات لزج کمک خواهد کرد. گیاه آویشن یکی از پر کاربردترین گیاهان دارویی برای بهبود ترشحات بینی است. این گیاه به پیشگیری از ابتلا به بیماری هایی از جمله آنفلوانزا و سرماخوردگی نیز کمک خواهد کرد و به دلیل داشتن خواص ضد میکروبی و مرطوب کنندگی یکی از داروهای گیاهی مهم در درمان بیماری‌های ناحیه تنفسی به شمار می‌آید.
 ۲. استفاده از زنجبیل
زنجبیل به دلیل داشتن خاصیت گرم کنندگی و فعال کنندگی، بدن را گرم می‌کند و باعث افزایش گردش خون می‌شود و این امر به تخلیه بینی کمک می‌کند و آبریزش بینی را کاهش می‌دهد. یک تکه زنجبیل را به قطعات کوچک تقسیم کنید و روزی دو الی سه بار آن را بجویید و پس از آن یک لیوان آب بخورید تا اثرات آبریزش بینی در شما کاهش پیدا کند.
 ۳. دوش آب گرم
دوش آب گرم نیز مانند بخور به باز کردن مجاری تنفسی کمک خواهد کرد. به جای دوش آب گرم می‌توانید از بخار آب جوش به عنوان بخور نیز استفاده کنید.
 ۴. استفاده از اسپری‌های ضد التهابی
این اسپری‌ها یکی از پر کاربرد‌ترین داروهای پزشکی می‌باشند و به دلیل داشتن ماده اکسی متازولین علاوه بر کاهش دادن ترشحات بینی خاصیت ضد التهاب و ضد درد را دارا می‌باشند.
 ۵. آنتی هیستامین‌ها
آنتی هیستامین‌ها داروهایی هستند که مصرف آن‌ها عمل هیستامین را خنثی کرده و خارش و آبریزش بینی را کاهش می‌دهد. البته داروهای آنتی هیستامین عوارضی نیز دارند، از آنجایی که این دارو‌ها ترشحات بینی را غلیظ می‌کنند افرادی که مبتلا به سینوزیت عفونی یا سینوزیت باکتریایی هستند نباید از این دارو‌ها استفاده کنند. برای کسانی که می‌خواهند از داروهای آنتی هیستامین استفاده کنند توصیه می‌شود که این دارو حتما با تجویز پزشک مصرف کنند.
توصیه به طبع‌های سرد

به طور کلی افرادی که سرد مزاج هستند و تحمل سرما و رطوبت را ندارند در برابر سرما دچار آبریزش بینی می‌شوند و مرتبا مجبورند که از لباس‌های گرم و پشمی برای تعدیل دمای بدن استفاده کنند. این دسته از افراد برای متعادل کردن دمای بدن خود بهتر است خوراکی هایی که طبع گرم دارند را در برنامه غذایی خود بگنجانند.

ادویه جاتی مانند دارچین، زیره، زنجبیل و… از جمله ساده‌ترین و موثرترین روش‌ها برای کنترل دمای بدن در افراد سرد مزاج به شمار می‌آید. مصرف محصولات لبنی مانند شیر گاوی، دوغ، ماست و لبنیات وابسته به آن برای افرادی که طبع سرد دارند بهتر است در فصول سرد سال به حداقل برسد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا