۶۰ درصد جوجه یک روزه کشور در مازندران تولید می‌شود/ از سرمایه‌گذاری ۳ هزار میلیارد تومانی تا کاهش سن کشتار

محمد کاوه با حضور در دفتر بلاغ، در گفت‌وگوی اختصای با این پایگاه خبری، اظهار کرد: ۲ هزار و ۳۰۰ واحد تولیدی پرورش مرغ گوشتی در استان وجود دارد که ۱۱ درصد از تولید گوشت سفید کشور را به خود اختصاص می‌‌دهد.

وی با بیان اینکه در هر دوره پرورش مازندران ۱۶ میلیون قطعه جوجه‌ریزی صورت می‌‌گیرد، افزود: مازندران دارای تمامی ۶ چرخه تولید گوشت سفید است.

دبیر مجمع تشکل های تولیدی صنعت طیور مازندران تصریح کرد: مرغ لاین، مرغ اجداد، مرغ مادر، مرغ تخم گذار، مرغ گوشتی و کشتارگاه از چرخه‌‌های اصلی تولید گوشت سفید است که تمامی آن‌‌ها در مازندران با بهترین امکانات مورد نظر وجود دارد.

سرمایه‌گذاری ۳ هزار میلیارد تومانی صنعت طیور مازندران

کاوه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در صنعت طیور مازندران را با در نظر گرفتن صنایع تامین خوراک طیور، ۳ هزار میلیارد تومان دانست و تاکید کرد: در تمامی چرخه‌‌های تولید، تولیدکنندگان افتخار‌های زیادی را برای استان رقم زدند، به گونه‌ای که مرغ لاین آرین بابلکنار نمونه‌ای بی‌نظیر در خاورمیانه است.

http://www.bloghnews.com/images/docs/000273/n00273097-r-b-000.jpg

وی خاطرنشان کرد: بیش از ۶۰ درصد جوجه یک روزه مورد نیاز کشور در کارخانه‌‌های جوجه‌کشی مازندران تولید می‌‌شود که این نشان از تمرکز ویژه تولید گوشت سفید کشور در مازندران دارد.

کشتارگاه‌‌های مازندران دارای کد IR هستند

مدیرعامل انجمن کشتارگاه‌‌های صنعتی مازندران با بیان اینکه کشتارگاه‌‌های صنعتی طیور استان به سمت اتوماتیک شدن خط تولید پیش رفته‌اند، اظهار کرد: تا به الان دو کشتارگاه استان توانسته‌اند کد IR دریافت کنند و دو کشتارگاه دیگر نیز در مراحل پایانی دریافت آن هستند.

کاوه در مورد اهمیت کد IR گفت: برای صادرات مرغ، کشتارگاه نیازمند به دریافت کد IR است که با دریافت این استاندار جهانی می‌‌تواند به تمامی کشور‌های هدف صادرات داشته باشد.

وی کشتار و بسته‌بندی مرغ را در کشتارگاه‌‌های مازندران در عالی‌ترین سطح کیفی دانست و بیان کرد: کشتارگاه‌‌های پرستو، سپیدان، پرسفید و بابل‌طیور از برند‌های معروف کشور هستند که در حوزه صادرات نیز سابقه خوبی دارند.

هزینه تمام شده دلیل عدم صادارت به روسیه

این فعال اقتصادی در پاسخ به این پرسش که چرا تا به الان نتوانسته‌ایم به برخی کشور‌ها همچون روسیه صادرات داشته باشیم، اظهار کرد: هزینه تولید تمام شده تولید مرغ در ایران بالاتر از مقداری است که در روسیه عرضه می‌‌شود، به همین خاطر صادرات مرغ به این کشور فعلا امکان‌پذیر نیست.

http://www.bloghnews.com/images/docs/000273/n00273097-r-b-010.jpg

دبیر مجمع تشکل‌‌های تولیدی صنعت طیور مازندران افزود: کشور ترکیه با علم به هزینه بالای تولید مرغ، در زمان صادرات به صادرکنندگان یارانه و مشوق صادراتی پرداخت می‌‌کنند و مابه‌التفاوت قیمتی را برای افزایش حجم صادرات پرداخت می‌‌کند.

کاوه گفت: متاسفانه هزینه حمل و نقل گوشت سفید نیز موجب شده تا صادرات آن به کشور‌های همچون روسیه دشوار باشد.

صنعت طیور دچار مشکلات زیادی است

دبیر مجمع تشکل‌‌های تولیدی صنعت طیور مازندران با بیان اینکه هر سال برخی نوسانات به پیکره تولید گوشت سفید استان ضربه وارد می‌‌کند، اظهار کرد: مسؤولان استانی همکاری خوبی با تشکل‌‌های صنفی صنعت طیور استان دارند اما انتظار داریم راهکار‌های ارائه شده به درستی اجرا شود.

وی در ادامه گفت: امروز صنعت طیور استان در تمامی چرخه‌‌های تولید دچار مشکل‌‌های زیادی است.

کاوه افزود: زمانی مازندران تامین‌کننده تخم‌مرغ دیگر استان‌‌ها بود اما در یک مقطع زمانی کاهش شدید قیمت تخم‌مرغ موجب ریزش یا تغییر کاربری واحد‌های مرغ تخم‌گذار شد، به گونه‌ای که در مازندران کمتر از ۵ واحد تولیدی تخم‌مرغ مشغول به کار هستند.

وی اضافه کرد: اگر روال موجود ادامه یابد، مابقی چرخه‌‌های تولید گوشت سفدی مازندران نیز سرنوشتی همچون واحد‌های تولیدی مرغ تخم‌گذار خواهند داشت.

http://www.bloghnews.com/images/docs/000273/n00273097-r-b-007.jpg

کاوه بیان کرد: سال‌‌های گذشته در برخی مقاطع زمانی، استان دچار کمبود مرغ بود اما الان به جایی رسیده‌ایم که مازاد تولید داریم، امکانات برای صادرات بیش از ۵۰ هزار تنی وجود دارد اما برخی سیاست‌‌ها اجازه تحقق این هدف را نمی‌‌دهد.

کاهش سن کشتار موجب تولید صادرات‌محور

دبیر مجمع تشکل‌های تولیدی صنعت طیور مازندران در مورد طرح کاهش سن کشتار در واحد‌های پرورش مرغ گوشتی، گفت: وقتی که تولیدکننده‌ای مرغی با وزن بالای سه کیلو تولید می‌‌کند، یقینا دوره پرورش زیادی را طی کرده و هزینه‌‌های زیادی را نه تنها به خود بلکه به مصرف‌کننده نیز وارد کرده است.

کاوه تصریح کرد: اگر زمان خروج مرغ را در یک دوره پرورش کوتاه‌مدت قرار دهیم که وزن آن به کمتر از دو کیلو برسد، نه تنها تولید صادرات‌محور داریم بلکه مصرف‌کننده داخلی نیز از آن استقبال خواهد کرد.

مدیرعامل انجمن کشتارگاه‌‌های صنعتی طیور مازندران خاطرنشان کرد: مرغ بالای یک کیلو و ۶۰۰ گرم ارزش صادراتی نداشته و مشتری در کشور‌های همسایه برای آن وجود ندارد.

هدف ما حفظ سرمایه سرمایه‌گذاری‌‌ها است

وی در مورد بحران قیمتی جوجه یک روزه در یک ماه گذشته گفت: نظر ما بر تامین منافع تولیدکنندگان طیور استان است، وقتی که جوجه یک روزه هزار و ۴۰۰ تومانی، به یک‌باره به ۲ هزار و ۶۰۰ تومان افزایش می‌‌یابد، این خواسته هیچ یک از تولیدکنندگان نیست.

دبیر مجمع تشکل‌‌های تولیدی صنعت طیور مازندران تاکید کرد: باید سیاستی اعمال شود که جوجه یک‌روزه کاهش قیمتی در حد ۴۰۰ تومان نداشته باشد و به افزایش ۲ هزار و ۶۰۰ تومانی هم نرسد.

http://www.bloghnews.com/images/docs/000273/n00273097-r-b-011.jpg

کاوه تصریح کرد: هدف ما حفظ سرمایه و احترام به سرمایه‌گذاری در این بخش است.

عدم درگیری مرغداری‌‌ها با آنفلوانزای فوق حاد پرندگان

نماینده تولیدکنندگان صنعت طیور استان در مورد آنفولانزای فوق حاد پرندگان و ارتباط آن با واحد‌های تولیدی مرغ استان، گفت: خوشبختانه با همکاری تولیدکنندگان و نهاد‌های دولتی اتفاق خاصی در واحد‌های مرغداری شکل نگرفت و شاهد کمترین آسیب در صنعت طیور استان بوده‌ایم.

وی افزود: مازندران از استان‌‌هایی بود که بسیار دیر درگیر آنفولانزا شد اما تمهید‌های اتخاذ شده موجب شد تا مشکل خاصی پیش نیاید و کمترین درگیری را نسبت به سال‌‌های گذشته تجربه کنیم.

۷۵۰۰ تا ۸۰۰۰ تومان، قیمت مرغ شب عید

وی در مورد پیش‌بینی قیمت مرغ شب عید گفت: هزینه تولید برای مرغداری‌‌ها به دلیل افزایش جوجه یک روزه بسیار بالا رفته، به طوری که به کیلویی بیش از ۵ هزار تومان رسیده است.

کاوه افزود: پیش‌بینی می‌کنم قیمت مرغ در شب عید بین ۷۵۰۰ تا ۸۰۰۰ تومان در هر کیلو باشد.

دبیر مجمع تشکل‌‌های تولیدی صنعت طیور مازندران در پایان از همکاری رسانه‌‌ها برای حمایت از صنعت طیور استان تشکر کرد و گفت: با همکاری دولتمردان و حمایت رسانه‌‌های می‌‌توان در بین تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان طیور، عزم جدی در اجرای سیاست‌‌های درست ایجاد کرد که این موضوع اهمیت جایگاه رسانه‌‌ها را در بین مردم نشان می‌‌دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا