پیوند ثروت با سیاست و گردن زده شدن قانون در بابل/ در بابل چه خبر است؟! +تصاویر

از قدیم در تقدم تولد و خلقت مرغ و تخم‌مرغ حرف و حدیث‌هایی وجود داشت که آیا اول مرغ بود و بعد تخم‌مرغ به وجود آمد، یا بالعکس؟

خلاصه، مرغ ابتدا بود یا تخم مرغ؟

در موضوع این نوشتار نیز پرسش بدین ترتیب مطرح است که آیا این ثروت است که برای حفظ و زیاد شدن خود دست به دامن سیاست می‌زند و برای خود بازیگر سیاسی به وجود می‌آورد و یا، این سیاست است که برای تثبیت و تکرار خود، به ثروت و ثروتمندان متوسل می‌شود و از امکانات ثروت برای خود یارگیری می‌کند و با جاذبه ثروت به شکار این آن می‌پردازد؟

چیزی که بسیاری را اعتقاد بر آن است، استفاده ابزاری از دین و اعتقادات مردم از سوی هر دو بلوک ثروت و سیاست است.

ثروت و سیاست فسادآور

نکته درخور توجه در اینجاست که اگر ثروت و سیاست از خاستگاه دین بر‌نخیزند و از اخلاق و معنویت به‌صورت ابزاری بهره ‌ببرند، به هیچ وجه نمی‌توان آنها را در اردوگاه دین بشمار آورد و آنها را نماینده دین دانست؛ ممکن است فردی یا جریانی حتی قدری متمکن از ساحت دین به عرصه سیاست پای بگذارد، که ملاک ارزشیابی رفتار و اعمال آن فرد و جریان، انطباق افعال‌شان با معیارهایی دینی در حرکت به‌سوی عدالت، ظلم‌ستیزی، فسادگریزی، یاری و دستگیری از ضعفا و مستضعفان و اقدام در مسیر قوانین و مقررات اسلامی و نظام دینی است.

چالش اساسی جمهوری اسلامی چیست؟

در جمهوری اسلامی مشکل بزرگ و چالش اساسی، پیوند و برقراری رابطه معنادار بین قشر وابسته به ثروت و سیاست با نقاب دین است. به‌فرموده بزرگان دین، در این میان آنان که منافع‌شان مورد تهدید و تاراج قرار می‌گیرد، مردم و محرومان هستند که نتیجه این پیوند، عمیق‌تر شدن فاصله فقیر و غنی و گسترش تبعیض و فساد و در مآل نابودی فضیلت‌ها و ارزش‌های برآمده از خون شهدا است.

در بابل چه خبر است؟!

در تاریخ ۷ فروردین امسال(۹۶)، بلاغ مطلبی تحت عنوان “وقتی در بابل ثروت جلوی اجرای قانون را می‌گیرد!” به نشر رساند که در آن از ساخت مجتمعی تجاری خبر داد که علاوه بر تخلف عمده اضافه بنا، قریب ۵۰۰ پارکینگ هم کسری دارد و با همه تذکرات شهرداری، سازنده این مجتمع، که از بزرگ سرمایه‌داران این شهر و مرتبط با کانون‌های قدرت است، بدون توجه به تخلفات خود و تذکرات شهرداری با کمال جرات و جسارت به کار خود ادامه داد، و حتی زیر بنر بزرگ شهرداری که حکایت از تخلف این واحد داشت و دارد، مراسم افتتاحیه این مجتمع را با حضور شرکت‌کنندگان رسمی و غیررسمی برگزار کرد و خم به ابرو نیاورد و قدرت قانون و مجریان قانون را به سخره گرفت.

بلاغ در نوشته مذکور آورده بود: “بسیاری از شهروندان بابلی معتقدند که جولان پول توسط چند سرمایه‌دار در این شهر حتی اجرای قانون را از مدار خود خارج کرده و حواشی فراوانی را در شورای این شهر به وجود آورده که رسوایی آن را هیچ‌کس نمی‌تواند به عهده بگیرد حتی اجیرشده‌های این سرمایه‌دارها”.

قورباغه ثروت در بابل ابوعطا می‌خواند!

در ادامه مطلب یادشده آمده: “مگر در بابل روش‌های اجرای قانون با دیگر شهرهای کشور و استان مازندران فرق می‌کند، که شهرداری اینگونه عمل می‌کند و یا اینکه بین شهرداری و قوه قضائیه و یا نیروی انتظامی شهر هماهنگی و تفاهم برای اجرای قانون وجود ندارد، که در این صورت هم، فرماندار باید دخالت کند و با ایجاد هماهنگی، نگذارد بیت‌المال مورد تعرض چند سرمایه‌دار، که تنها به سود و پول خود فکر می‌کنند و رفاه و سلامت شهروندان برای آنها موضوع چندان مهمی نیست، قرار گیرد”.

نکته‌ای که بلاغ در نوشتار مذکور مورد توجه جدی قرار داد اشاره دارد به: “پرسش در این است که بازتاب نصب بنر شهرداری بدون ضمانت اجرایی بر سر در این مجتمع در میان افکار عمومی چیست؟ آیا کسی در صدد پاسخگویی به پرسش‌های متعدد عابران بر می‌آید که در روز روشن می‌بینند شهرداری در مقابل تعمیر داخلی منازل مردم واکنش فوری و قاطع نشان می‌دهد و جلوی حرکت‌های بدون مجوز را با جمع‌کردن کلیه وسایل استادکاران می‌گیرد، اما در مقابل این مجتمع تجاری متعلق به یکی از سرمایه‌داران بانفوذ شهر قدرت قانونی خود را از دست می‌دهد و تنها به نصب یک بنر اکتفا می‌کند”.

روشدن برگه جدید از آستین ثروت در بابل

اما اتفاق جدیدی که ظرف چند روز اخیر در ماجرای گردنکشی ثروت در مقابل قانون در بابل رخ داد، وارد کردن سیاست به موضوع از سوی ثروت برای بالا بردن وزن خود در مقابل قانون است.

http://www.bloghnews.com/images/docs/files/000279/nf00279789-1.jpg

نصب بنر دیدار یکی از دو نماینده مردم شهرستان بابل از این مجتمع در شرایطی که بنر بزرگ تخلف در جلوی دید و نگاه عموم قرار دارد، نوعی موجه جلوه‌دادن تخلف و یا دهن‌کجی به قانون است. بنر دیدار این نماینده مجلس در چند نقطه بلند مجتمع که همگان بتوانند آن را به‌راحتی مشاهده کنند، استفاده ابزاری دیگری از سیاست به نفع ثروت است که می‌توان برای آن چند توجیه را ذکر کرد.

http://www.bloghnews.com/images/docs/files/000279/nf00279789-2.jpg

لزوم هوشیاری در نردبان نشدن جایگاه‌های رسمی

یا این‌که نماینده ندانسته از این مجتمع متخلف بازدید به عمل آورد تا بتواند نوعی از تجانس و تفاهم و تقارب با مالک این مجتمع را به نمایش بگذارد، حال می‌خواهد به بهانه حمایت از سرمایه‌گذاری باشد (ساخت و ساز مجتمعی با این سطح تخلف و سودسرشار)! یا پاسخ به یک دعوت فردی ثروتمند!

و اگر نماینده اصلاح‌طلب بابل با اطلاع از حد و مرز تخلف و لابی‌های پشت پرده برای بی‌اثر کردن اقدامات شهرداری، اقدام به این بازدید کرده، باید خود توضیح دهد که سود نقض قانون و حمایت از متخلفی که چند ماه است در مقابل نصب بنر تخلف خود همه دستگاه‌های قانونی را خاموش و ساکت کرده است، به جیب چه کسی و جریانی می‌نشیند؛ طبیعی است که ثروت جایی هزینه برای هیچ جریان سیاسی نمی‌کند تا چند برابر آن را به‌دست نیاورد؛ از سوی دیگر، انتظار مردم از نماینده خود تاسی از قانون و حمایت از قوانین و مجریان قانون است و در این ارتباط نباید خط‌کش جناحی و سیاسی مبنا و ملاک قرار گیرد.

مسئله اصلی که هیچ‌گاه و در هیچ‌حا نباید فراموش شود

فعالان اجتماعی و سیاسی باید بدانند که دعوای زرگری بین جریان‌ها، که عامل اصلی دنیاپرستان و ثروت‌محوران هستند، همه متضرر می‌شوند و تنها متکثران و سرمایه‌سالاران برای ذبح ارزش‌های اسلام و انقلاب منتفع می‌شوند.

در هر صورت، فرماندار بابل و استاندار مازندران باید به این سیئه بزرگ قانون‌شکنی در بابل، که بتدریج رنگ سیاسی هم دارد به‌خود می‌گیرد، خاتمه دهد و خاطی را سرجای خود بنشاند و او را به مجازات قانونی‌اش برساند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا