چه وقت برای خروپف به پزشک مراجعه کنیم؟

بصیرنیوز، خروپف‌ کردن در خواب، در اثر لرزش کام نرم یعنی ناحیه عقبی سقف دهان هنگام خواب ایجاد می‌شود. این حالت به خودی خود ضرری ندارد،‌ اما ممکن است باعث ناراحتی خود شخص یا اطرافیان شود و در حالت پیشرفته باعث نارسایی اکسیژن به مغز گردد. در ادامه این مطلب را به نقل از سیمرغ بخوانید.

چکار کنیم که خروپف نکنیم؟
خروپف در خواب

گاهی خروپف ‌کردن در اثر عواملی نظیر تب، سرماخوردگی، عفونت‌های گلو یا سینوس که باعث ورم راه‌های هوایی بینی و گلو می‌شود، یا بعضی عوامل محیطی مانند مصرف الکل، چاقی و سیگار کشیدن ایجاد می‌شود.

آقایان بیشتر از خانم‌ها و همچنین افراد در سنین میانسالی بیشتر خروپف می‌کنند. در کودکان این حالت بیشتر به دلیل بزرگ‌بودن لوزه‌ها و غدد لنفاوی گلو ایجاد می‌شود.

خرو پف یک عامل خطر برای ابتلا به فشار خون بالا، بیماری عروق کرونر و نارسایی قلبی است.

راه های کاهش خروپف

ـ وقتی به پشت می‌خوابید، بیشتر خروپف می‌کنید. سعی کنید با گذاشتن یک بالش پشت کمرتان، خود را عادت دهید به پهلو بخوابید.

ـ وزن خود را کم کنید. وقتی که شما دچار اضافه وزن هستید و گردنتان از حد معمول کمی بیشتر چربی به خود می گیرد، به  راه تنفس‌تان فشار می آید و در نتیجه خروپف می کنید. کاهش وزن اضافی باعث می‌شود چربی‌های اضافه اطراف گلو و انتهای بینی شما کمتر شود.

ـ سیگار را ترک کنید، زیرا سیگار کشیدن به مجرای تنفسی شما آسیب می رساند و نیکوتین آن باعث تحریک ناحیه بینی و گلو می‌شود.

ـ از قرص‌های آرامبخش استفاده نکنید، زیرا این داروها باعث شل‌شدن کام نرم می‌شوند.

ـ سعی کنید مخاط جمع شده در بینی خود را خالی کنید.

ـ از نوار چسب‌های مخصوص برای باز نگه داشتن راه ‌بینی خود استفاده کنید. قبل از این که بخوابید، یک چسب مخصوص روی قسمت نرم بینی خود بزنید تا بتوانید راحت‌تر نفس بکشید. این نوار چسب دارای باندهای پلاستیکی است که به اطراف بینی می‌چسبد و راه‌ بینی را هنگام خواب باز نگه می‌دارد.

– بعضی از ورزش های زبان منجر به شکل گیری بهتر، ورزیدگی و در نتیجه قرار گرفتن بهتر آن در دهان می شود. برای این ورزش، ابتدا با دو انگشت دهان خود را کاملا باز کنید. سپس اجازه دهید زبانتان به مدت سه ثانیه از دهانتان آویخته شود.

– ممکن است خروپف به دلیل گرفتگی بینی و سینوزیت باشد. برای حل این مشکل می توانید از انواع قطره های بینی و یا اسپری های بینی تحت نظر پزشک استفاده کنید.

– طب سوزنی می تواند این وضعیت را با کاهش التهاب محلی برطرف کند.

– اگر آلرژی دارید، آن را درمان کنید. زمانی که شما از بینی نمی توانید نفس بکشید مجبورید که برای تنفس از دهانتان استفاده کنید و این موضوع شما را به خروپف کردن می اندازد. معمولا خوردن آنتی هیستامین‌ها برای درمان گرفتگی بینی و حساسیت‌ها پیشنهاد می‌شوند.

– برای خوابتان برنامه ریزی داشته باشید. در ساعت مشخصی به رختخواب بروید و ساعات معینی برخیزید.

– اگر باردار هستید و خروپف می کنید حتما به پزشک مراجعه کنید. زنانی که هنگام بارداری خروپف می کنند، فرزندان خود را در خطر کمبود اکسیژن قرار می دهند.

– زیر سر خود را بلند کنید. اگر هنگام خواب از چند بالش استفاده کنید، امکان خروپف کردنتان کمتر است، زیرا تنفس شما راحت‌تر صورت می گیرد.

چه وقت برای خروپف به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر دارای شرایط زیر هستید، حتما با پزشک مشورت کنید:

– در حالی از خواب می پرید که احساس خفگی می کنید.

– خروپف شما دیگران را کلافه کرده ‌است.

– وقتی از خواب بیدار می‌شوید، احساس سرحالی نمی‌کنید.

– در طول روز خسته هستید.

– با سردرد از خواب بیدار می شوید.

– در حال اضافه کردن وزن هستید.

– نمی‌توانید تمرکز کنید و یا مسائل را به خاطر بسپارید.

– اطرافیان‌تان متوجه شوند که برای چند ثانیه نمی توانید نفس بکشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا