۱۳ واقعیت جالب در مورد کروکودیل ها

آوای شمال/ فروغ بیداری: کروکودیل، بزرگ ترین دوزیست خزنده روی کره زمین است و تمامی مناطق گرمسیری از آفریقا و آسیا گرفته تا آمریکا و استرالیا زیستگاه اصلی این حیوان آبزی را تشکیل می دهند.

بافت بدن تمساح ها، دندان ها، نحوه شکار و روش هایی که برای کمین کردن استفاده می کنند به قدری جذاب است که سالانه میلیون ها گردشگر برای تماشای این صحنه ها از نزدیک، به مراکز پرورش و نگهداری از کروکودیل ها می روند.

ابهت و جذبه ای که چهره این حیوان دارد مورد توجه افراد زیادی در سراسر دنیاست. اگر شما هم جزو دوستداران کروکودیل هستید شاید بد نباشد با چندین واقعیت جالب در مورد این حیوان آشنا شده و بیش از پیش به این موجود علاقه مند شوید.

13 واقعیت جالب در مورد کروکودیل ها

کروکودیل ها با اینکه دندان دارند، اما هرگز غذای خود را نمی جوند

یکی از جالب ترین واقعیت ها در مورد تمساح ها این است که  اغلب آن ها ۲۴ دندان بسیار تیز و البته ترسناک دارند، اما هرگز طعمه خود را نمی جوند. در موارد بسیار نادر، ممکن است از دندان خود برای خرد کردن غذا استفاده کنند.

کروکودیل برای نگه داشتن طعمه در دهان خود از دندان هایش استفاده می کند و در بیشتر مواقع، غذای خود را درست می بلعد. این حیوانات می توانند سنگ را نیز خورده و به راحتی آن را هضم کنند.

دم تمساح بسیار پرقدرت است

13 واقعیت جالب در مورد کروکودیل ها

شاید جالب باشد بدانید که دم این حیوان بسیار شگفت انگیز است؛ تمساح ها قادر هستند با استفاده از این عضو از بدن خود با سرعت ۴۰ کیلومتر در ساعت شنا کنند. همچنین می توانند به مدت حداکثر سه ساعت روی دم خود به صورت عمودی بایستند.

البته باید اشاره کنیم که همین دم در خشکی هیچ کاربردی برای تمساح ندارد و در بیشتر مواقع، فقط برای حرکت های کوتاه از آن استفاده می شود.

تمساح ها اندازه های گوناگون دارند

13 واقعیت جالب در مورد کروکودیل ها

اندازه کروکودیل ها با هم بسیار فرق دارد؛ آن ها نمونه های کوتوله دارند که کوچک ترین سایز تمساح محسوب می شود و بزرگ ترین آن ها در آب های شور زندگی می کنند.

13 واقعیت جالب در مورد کروکودیل ها

تمساح های کوتوله به طور میانگین ۱٫۵ متر اندازه دارند و در بیشترین و بزرگ ترین اندازه ممکن، ۱٫۹ متر درازا برایشان گزارش شده است. اما سایز کروکودیل های غول پیکر از ۶٫۳۰ متر شروع شده و تا ۷ متر ادامه دارد. وزن این نمونه ها عموما بین یکهزار تا یکهزار و ۲۰۰ کیلوگرم است.

شایان ذکر است که تمساح های ماده اغلب کوچک تر هستند و طول آن ها از ۳ متر تجاوز نمی کند.

کروکودیل ها قلب های بزرگی دارند

برخلاف دیگر حیوانات، قلب تمساح ها  همانند ارگان سه جداره و همانند دیگر خزنده ها رفتار می کند. فعالیت های این حیوان روی عملکرد قلب او تاثیری ندارد به همین خاطر است که می تواند برای ساعات طولانی زیر آب بماند.

چرا دهان خود را باز نگه می دارند؟

13 واقعیت جالب در مورد کروکودیل ها

دهانِ باز کروکودیل نشانه خشم یا عصبانیت آن نیست. این صحنه بیشتر در روزهای تابستان مشاهده می شود و دلیل آن گرمای هواست. این موجود برای خنک نگه داشتن دمای داخلی بدن خود، دهانش را باز نگه می دارد زیرا غدد مولد عرق ندارند.

آیا می توانید از روی تصویر زیر، تمساح و کروکودیل را از هم تمیز دهید؟

13 واقعیت جالب در مورد کروکودیل ها

تمساح و کروکودیل تقریبا مشابه هم هستند اما در ظاهر تفاوت های بسیار کوچکی با هم دارند. تنها تفاوت آن ها در شکل آرواره و دندان هایشان است. تمساح ها آرواره عریض تر و U شکل دارند در حالی که پوزه کروکودیل به شکل V است.

هنگامی که دهان آن ها بسته باشد، این طور به نظر می رسد که کروکودیل ها دندان های تیز خود را به نمایش گذاشته اند. اغلب دندان چهارم این موجودات در هر دو طرف آرواره، به لب بالایی آن ها چسبیده است. اما در تمساح ها، فک بالا عریض تر از پایینی است، به همین خاطر وقتی دهان خود را می بندند، دندان های پایینی آن ها مخفی می شود.

آیا می توان دهان کروکودیل را لمس کرد؟

13 واقعیت جالب در مورد کروکودیل ها

آیا می دانستید وقتی این حیوان دهان خود را می بنند، انسان می تواند با دست خالی آن را بسته نگه دارد؟ دلیل این امر این است که عضله هایی که به کروکودیل کمک می کنند تا دهان خود را باز نگه دارد، در حالت بسته بودن بسیار ضعیف می شود و امکان باز کردن دوباره آن برایش دشوار خواهد بود.

آیا پیشنیه کروکودیل به دایناسورها می رسد؟

13 واقعیت جالب در مورد کروکودیل ها

جالب است بدانید بر اساس شواهد تاریخی موجود، گفته می شود که نخستین بار، ۲۴۰ میلیون سال پیش موجودی شبیه کروکودیل روی زمین مشاهده شده که همزمان با حیات دایناسورهاست. البته این سند تاریخی، کروکودیل را با ۹۱٫۵ سانتی متر طول و دو دست به جای چهار دست و پا، نشان می دهد. اندام جلوئی نمونه های کنونی نیز کوچک تر از تمساح های اولیه است.

آیا تاکنون نوزاد کروکودیل را دیده اید؟

13 واقعیت جالب در مورد کروکودیل ها

تمساح های ماده در هر بار تخمگذاری، بین ۲۰ تا ۸۰ تخم می گذارند و به مدت سه ماه از آن ها محافظت می کنند. یکی از واقعیت های جالب در مورد نوزاد این موجودات این است که بچه کروکودیل ها می توانند پیش از شکستن تخم، از خود صدا ایجاد کنند.

13 واقعیت جالب در مورد کروکودیل ها

البته، متاسفانه ۹۰ درصد از تخم ها، پیش از تولد، طعمه حیواناتی همانند کفتار، شیر، ببر و … می شوند.

کروکودیل قادر نیست زبان خود را بیرون بیاورد

جالب است بدانید که زبان کروکودیل به سقف دهان آن چسبیده؛ یعنی درست برعکس بقیه حیوانات که زبانشان در کف دهانشان قرار دارد. به همین خاطر قادر نیستند زبان خود بیرون بیاورند.

محل اصلی زندگی این موجودات کجاست؟

رودخانه ها و دهانه جنگل های انبوه، زیست گاه اصلی کروکودیل ها را تشکیل می دهند. این حیوانات در تمامی مناطق گرمسیری همانند آفریقا، آسیا، استرالیا و بخش هایی از آمریکا حضور دارند. این حیوانات خونسرد بوده و در جنگل های انبوه زندگی می کنند زیرا توانایی تولید گرما ندارند. به همین دلیل از خورشید گرمای لازم را دریافت می کنند.

دید در شب آن ها فوق العاده است

13 واقعیت جالب در مورد کروکودیل ها

شب هنگام، فقط در صورتی می توانید حضور کروکودیل را تشخیص دهید که چشمان آن باز باشد. چشمان این حیوان در شب، نور  قرمز متصاعد می کند. با اینکه این نقطه های قرمز نورانی، دید در شب را برای تمساح ممکن می سازد، اما باعث دیده شدن آن نیز شده و به این ترتیب در معرض خطر قرار می گیرد.

پیش از تولد می توان جنسیت تمساح را تشخیص داد

یکی از جالب ترین و عجیب ترین واقعیت های موجود در رابطه با کروکودیل ها این است که می توان پیش از تولد، جنسیت آن ها را از روی دمای تخم ها تشخیص داد. اگر گرمای تخم ۳۱٫۵ درجه سانتی گراد باشد یعنی نوزاد، نر است. اگر بیشتر یا کمتر از این درجه باشد، ماده خواهد بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا