به بهانه روز ملی فناوری هسته‌ای

دستيابی به انرژی هسته‌ای، یک فناوری حياتی در ایران/ علوم هسته‌ای پایه اصلی پیشرفت است

بصیر، ایران در سال ۱۳۳۵ برای دستیابی به فناوری هسته‌ای، موافقتنامه‌ ۱۱ ماده‌ای را با ایالات متحده آمریکا منعقد کرد که بر اساس این قرارداد، ایران حق‌داشتن انرژی هسته‌ای برای استفاده غیرنظامی از این انرژی را دارد و متعاقب این قرارداد، در سال ۱۳۳۶ به عضویت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در آمد و ایران جزو نخستین کشورها، پیمان عدم تکثیر سلاح‌های هسته‌ای را در سال ۱۳۴۷ امضا کرد و دو سال بعد، یعنی در سال ۱۳۴۹ آن را در مجلس به تصویب رساند و در سال ۱۳۵۳ سازمان انرژی اتمی ایران را با ریاست «دکتر اعتماد» تاسیس کرد.

سیاست دوگانه غرب علیه ایران اسلامی
پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، با وقوع جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، پروژه انرژی هسته‌ای متوقف شد و موضع کشورهای غربی در زمینه همکاری با ایران برای دستیابی به انرژی هسته‌ای صلح‌آمیز تغییر یافت و در حال حاضر نیز کشورهای غربی با رهبری آمریکا در صدد متوقف کردن این پروژه هستند.

اما با این وجود در سال ۱۳۷۳ قردادی مبنی بر مشارکت روسیه با ایران در راستای تکمیل و راه اندازی واحد یک نیروگاه اتمی بوشهر منعقد شد و در سال ۱۳۷۷ این قرارداد را مورد بازبینی قرار دادند و بدین ترتیب ساخت نیروگاه توسط شرکت روسی انجام شد.

چرا به انرژی هسته‌ای نیازمندیم؟!
مهدی اولادی کارشناس فیزیک هسته‌ای در گفت‎و‎گو با خبرنگار ما درباره فناوری هسته‌ای گفت: فناوری هسته‌ای، در نتیجه تبدیل اورانیوم موجود در طبیعت از طریق شکافت اتم‌ها به اورانیوم غنی شده ایجاد می‌شود که دارای انرژی بسیار زیادی است.

وی افزود: با شکافتن هسته اتم یا همان اتم اورانیوم، انرژی هسته‌ای به شکل حرارت و انرژی گرمایی آزاد شده که از آن می‌توان برای تولید بخار آب و گرداندن توربین‌های تولید برق استفاده کرد.

کارشناس فیزیک هسته‌ای با بیان اینکه اورانیوم از چگالی فلزات رادیواکتیو بوده که در طبیعت موجود است، تصریح کرد: اورانیم در بیشتر مناطق صخره‌ای، خاک، اعماق دریا و اقیانوس‌ها وجود دارد، به طوری که شاید میزان وجود و پراکندگی آن از طلا، نقره یا جیوه بیشتر است.

این کارشناس، یادآور شد: فلز به صورت اکسید و یا نمک‎های مخلوط در مواد معدنی مانند اورانیت یا کارونیت وجود دارد و از نظر رنگ، سفید نقره ای و قابل انعطاف است.

علوم هسته‌ای پایه اصلی پیشرفت است
احسان صالحی کارشناس سیاسی در گفت و گو با خبرنگار ما، درباره انرژی هسته‌ای با اشاره به اینکه کشور ایران با انرژی هسته‌ای می‌تواند به موفقیت‏‌های چشمگیری در زمینه‌های مختلف دست یابد، اظهار کرد: اگر کشور ایران امروز از فناوري هسته‌اي چشم پوشي کند در آينده که فرآيندهاي هسته‌اي حرف اول تأمين انرژي جهان را خواهد زد، در این حالت ایران از دانش‌هاي نوين و تأمين انرژي در عرصه جهاني فرسنگ‌ها دور می‌شود.

وی افزود: از آنجایی که انرژی در سال‌هاي اخير مصرف سوخت در کشورمان به بيش از سه برابر افزايش يافته، در طی ۳۰ الي ۴۰ سال آينده ایران دچار مشکلات زیادی در این زمینه خواهد شد که در این راستا انرژی هسته‌ای در تأمین انرژی می‌تواند کمک شایان توجه‌ای انجام دهد.

استفاده از انرژی پاک هسته‌ای حق طبیعی ملت ایران است
صالحی تصریح کرد: اگر کشورمان در شرایط کنونی نتواند از انرژي هسته‌اي بهره‌مند شود در آینده نیز توانایی تأمین استفاده از این انرژي مورد نياز خود را ندارد.

این کارشناس سیاسی، خاطرنشان کرد: هر کشوري که نتواند انرژي مورد نياز خود را از طریق هسته‌ای تأمين کند کشوري شکست خورده است که استقلال و عزت ديني و ملي خود را به پاي کشورهاي پيشرفته مولد انرژي قرباني کرد.

احسان صالحی تأکید کرد: دستيابي به انرژي هسته‌اي در کشور ایران فناوری حياتي است و باید برای رسیدن به انرژي و فناوري هسته‌اي تمام تلاش خود را بکار بگیریم چرا که پيشرفت کشور در تمام زمينه‌هاي علمي حلقه‌ای بهم پيوسته است و در آينده دانش هسته اي کانون توسعه علمي و پيشرفت شگرف کشورها را رقم می‌زند و نبايد از کاروان حرکت علمي جهان عقب بمانيم.

به گزارش بلاغ، از مهم‌ترین کاربردهای انرژی هسته‌ای کاربرد در تولید برق، پزشکی هسته‌ای و امور بهداشتی، کاربرد در بخش دامپزشکی و دامپروری، کاربرد در دسترسی به منابع آب، کاربرد در بخش صنایع غذایی و کشاورزی و در بخش صنعت بوده که همواره ایران به دنبال دستیابی و استفاده صلح‌آمیز از این انرژی است .

برخی‌ برای جلوگیری از این فناوری در ایران تلاش زیادی می‌کنند که باید با اقتدار در برابر این جریان‌ها ایستادگی کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا