از توسعه پرورش ماهیان در قفس تا تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری

بصیرنیوز، محمود حجتی که به صورت زنده از فریدونکنار سخن می‌گفت، با بیان اینکه مازندران استعداد زیادی در پرورش ماهی در قفس دارد، اظهار کرد: در دو سال گذشته مطالعاتی زیادی صورت گرفت و استقبال خوبی نیز برای توسعه این طرح وجود داشت.

وی افزود: تاکنون ۳۸ پروژه پرورش ماهی در قفس با ظرفیت ۲۰ هزار تن مشغول به کار هستند که امروز شروع فعالیت ۴۸ قفس با ظرفیت ۱۵۰۰ تن در مازندران افتتاح خواهند شد.

وزیر جهاد کشاورزی از افتتاح سامانه آبیاری نوین کشاورزی در مزارع استان نیز خبر داد و گفت: ۱۲۰۰ هکتار از مزارع مازندران در قالب ۴۶۵ طرح در ۱۹ شهرستان و اعتبار ۱۳ میلیارد تومان به سامانه نوین آبیاری مجهز می‌شوند.

حجتی تصریح کرد: با این مقدار سطح مراتع مازندران که به آبیاری نوین مجهز شدند به ۸ هزار هکتار می‌رسد.

وی با بیان اینکه سامانه نوین آبیاری موجب کاهش هدر رفت آب در مزارع می‌شود، تاکید کرد: آبیاری نوین بهره‌وری آب را تا ۹۰ درصد افزایش می‌دهد و موجب کاهش مصرف کود و سم در زمان داشت محصول می‌شود.

وزیر جهاد کشاورزی توسعه گلخانه را از برنامه‌های مهم این وزارتخانه برشمرد و در مورد مزیت‌های کشت گلخانه‌ای گفت: در مقایسه با کشت سنتی؛ در کشت گلخانه‌ای قابلیت برداشت ۲۰ برابری را از ارضی خواهیم داشت.

حجتی بیان کرد: در همین راستا امروز گلخانه کشت هیدروپونیک محصولات صیفی و سبزی استان را در مساحت ۵ هکتار به افتتاح خواهیم رساند.

وی تاکید کرد: در این مجموعه در هر هکتار ۴۰۰ تن محصول برداشت می‌شود که در کشت سنتی حداکثر ۲۰ تن در هکتار قابل برداشت خواهد بود.

وزیر جهاد کشاورزی همچنین از توسعه باغ در اراضی شیب‌دار مازندران نیز خبر داد و گفت: یکی از فعالیت‌های مهمی که در دولت تدبیر برای توسعه تولید میوه در دستور کار قرار گرفت توجه احداث باغ در اراضی شیب‌دار بوده است.

حجتی خاطرنشان کرد: امروز یک هزار و ۵۶۰ هکتار اراضی باغی شیب‌دار در ۱۶ شهرستان با سرمایه‌گذاری ۱۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیارد تومان که ۶ ملیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار سفر دولت بوده است به افتتاح خواهد رسید.

وی از تکمیل طرح تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری مازندران خبر داد و گفت: امروز ۴ هزار و ۵۸۰ هکتار از اراضی شالیزاری که تجهیز و نوسازی آن به اتمام رسیده است به افتتاح خواهد رسید.

حجتی در پایان تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری را موجب افزایش بهره‌وری منابع آبی مصرفی دانست و تاکید کرد: این طرح موجب شد تا کشت دوم در استان با رشد قابل توجهی مواجه شود به طوریکه سال گذشته ۸۰ هزار هکتار از راضی شالیزاری مازندران به زیر کشت دوم رفت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا