حقایقی جالب در مورد روباه پرنده +عکس

بصیرنیوز، خفاش‌ میوه خوار یا روباه پرنده نام جاندارای از گونه پستانداران است که با ظاهری عجیب و نسبتا بزرگ دارای حقایقی جالبی بوده که در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت .

روباه پرنده نوعی خفاش است. سر این خفاش شباهت زیادی به سر روباه دارد. به همین سبب به این نام خوانده می‌ شود.اکثر خفاش‌ ها کوچک و شبیه موش هستند، ولی روباه پرنده اندازه سگی کوچک است. فاصله بین دو بال این جانور به ۲ متر می‌ رسد.رفتار و ویژگی‌ های این خفاش‌ ها بسیار شبیه به خفاش‌ های معمولی است، با این تفاوت که آنها علاقه زیادی به میوه دارند و آفت باغ‌ های میوه هستند. گونه‌ های مختلفی از روباه پرنده را می‌ توان در مالزی، هند و سایر مناطق آسیا، جزایر اقیانوس هند و آرام یافت.

بطور کلی روباه های پرنده به دو دسته اصلی تقسیم بندی می شوند . دسته اول Megabats نام دارد و  تمامی اعضای این گروه از خفاش‌ها حس بویایی و بینایی قوی دارند که هر دو این قابلیت‌ها به این پستانداران اجازه می‌دهد تا در شب به راحتی مسیر و غذای خود را پیدا کنند. دسته دوم نیز Microbats نام دارد و با استفاده از انعکاس صدا تصویر سازی انجام داده و بدین روش مسیر و غذای خود را در شب پیدا می‌کنند. لازم به ذکر است که این گروه از خفاش‌ها در کنار تصویر سازی و انعکاس صدا، از حس بینایی خود نیز بهره می‌برند اما این حس به اندازه دسته اول قوی نیست. روباه‌ های پرنده معمولا در استرالیا یافت می‌ شوند و جالب است بدانید این حیوان بر خلاف ظاهر و جثه خوف ناکش از میوه ها تناول می کند . گیاهان و میوه هایی نظیر Lilly Pilly ،Banksia و Melaleuca از غذاهای مورد علاقه آنها است . اگر گیاهان گفته در مکان زندگی روباه پرنده کمیاب شود آنها به سراغ میوه هایی همچون هلو و انبه خواهند رفت.

اما اکنون مشکل اصلی برای حیات این گونه از خفاش ها نبود مکان مناسب برای زندگی آنها است .در سال های اخیر با گسترش فضا شهری محیط زندگی این گونه از جانداران بسیار محدود شده و البته گرمایش زمین و تغییر وضعیت آب و هوایی نیز وضعیت را برای آنها سخت تر کرده است. به همین دلیل در کشور استرالیا هر گونه شکار و یا فعالیتی که باعث آسیب دیدن گونه روباه های پرنده شود غیر قانونی بوده و بصورت کلی ممنوع است .

روباه پرنده در هر سال یک فرزند به دنیا می آورد و در ابتدای تولد او را با خود حمل می کند. پس از افزایش وزن فرزند در هنگام شب پرواز را به او آموزش داده و روش زندگی مستقل را به او تعلیم می دهد و البته پس مدتی نیز او را ترک می کند .روباه‌ های پرنده در گرده افشانی و تداوم پوشش‌ های خاص گیاهی استرالیا نیز نقش بسیار مهمی دارند. آنها با غذا خوردن خود و حرکت‌ های مداومشان بین درختان و گیاهان، به گرده افشانی کمک بسیار زیادی می‌ کنند.

 حقایقی جالب در مورد روباه پرنده که شما را شگفت زده خواهد کرد
حقایقی جالب در مورد روباه پرنده که شما را شگفت زده خواهد کرد
حقایقی جالب در مورد روباه پرنده که شما را شگفت زده خواهد کرد
حقایقی جالب در مورد روباه پرنده که شما را شگفت زده خواهد کرد
حقایقی جالب در مورد روباه پرنده که شما را شگفت زده خواهد کرد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا