آیه‎ای که فقط امیرالمؤمنین (ع) به آن عمل کرد

بر اساس اعتقاد علمای شیعه و سنی آیه‎ای در قرآن مشهور به آیه «نجوا» وجود دارد که فقط امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) به آن عمل کرد و بعد از مدت کوتاهی به دلایل مختلفی آیه نسخ شد.

خداوند در آیه۱۲ سوره مجادله می‌فرماید: «یا اَیهَا الّذین‌َ ءامَنُوا إذا نَجَیتُم‌ُ الرَّسُول‌َ فَقَدّموا بَین‌َ یدَی‌ْ نَجْواکُم‌ْ صَدَقَه‌ً ذَلِک‌َ خَیرُ لَّکُم‌ْ وَ أَطْهَرُ فَإِن لَّم‌ْ تَجِدُوا فَإِن‌َّ اللهَ غَفُورُ رَّحیم‌ٌ؛ ای کسانی که ایمان آورده‌اید هنگامی که می‎خواهید با رسول خدا نجوا کنید (و سخنان درگوشی بگویید)، قبل از آن صدقه‎ای (در راه خدا) بدهید؛ این برای شما بهتر و پاکیزه‎تر است‌. و اگر توانایی نداشته باشید، خداوند آمرزنده و مهربان است‌.»

در این باره که فقط امیرالمؤمنین(ع) به این آیه عمل کرد، اشاراتی در روایات اهل‎بیت(ع) وجود دارد. ابوبصیر از امام صادق(ع) درباره این آیه پرسید و حضرت فرمود: علی(ع) به آیه نجوا عمل کرد سپس با آیه بعدی نسخ شد. (تفسیر قمی ج۲ ص۳۵۷)

آیه بعد این است: «أَ أَشْفَقْتُمْ‏ أَنْ تُقَدِّمُوا بَیْنَ یَدَیْ نَجْواکُمْ صَدَقاتٍ فَإِذْ لَمْ تَفْعَلُوا وَ تابَ اللَّهُ عَلَیْکُمْ فَأَقیمُوا الصَّلاةَ وَ آتُوا الزَّکاةَ وَ أَطیعُوا اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ اللَّهُ خَبیرٌ بِما تَعْمَلُون‏؛ آیا ترسیدید که پیش از گفتگوی محرمانه خود صدقه ‏هایی تقدیم دارید؟ و چون نکردید و خدا [هم‏] بر شما بخشود، پس نماز را برپا دارید و زکات را بدهید و از خدا و پیامبر او فرمان برید، و خدا به آنچه می‎کنید آگاه است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا