لس آنجلس تايمز

اوباما مي‌تواند با يک فرمان اجرايي تحريم‌هاي اعمال شده عليه ايران را متوقف کند

به گزارش پایگاه خبری بصیر اين روزنامه در پايگاه اينترنتي خود و در تحليلي به قلم “پل ريشتر” افزود: کاخ سفيد بايد در مذاکرات با ايران که قرار است اواسط اکتبر در ژنو از سر گرفته شود، با دو چالش بزرگ کنار آيد. مقامات دولت اوباما هم بايد ايران را ترغيب کنند تا غني سازي اورانيوم خود را متوقف کند و هم بتوانند حمايت کنگره را که هنوز درمورد تخفيف تحريم هاي ايران ترديد دارد، به دست آورند.

لس آنجلس تايمز مي‌نويسد: درحالي که اعضاي کنگره آمريکا تقريبا در هر زمينه‌اي با هم اختلاف نظر دارند اما مخالفت با ايران نيز تقريبا وجه مشترک همه نمايندگان کنگره است. از آنجايي که فقط کنگره قادر است تحريم‌هاي ايران را لغو کند، نمايندگان هرگاه احساس کردند کاخ سفيد امتياز زيادي به ايران مي‌دهد، قادر خواهند بود مانع پيشبرد هر توافقي با اين کشور شوند.

“اد رويس”، رئيس کميته سياست خارجي مجلس نمايندگان گفت: ما قدرت زيادي براي اعمال نفوذ داريم. اگر سنا لايحه‌اي را که مجلس نمايندگان در ژوئيه تصويب کرد به تصويب برساند، آمريکا درصدد برخواهد آمد با مجازات خريداران نفت ايران صادرات اين کشور را تقريبا به صفر برساند.

“رويس” مدعي شد‌ به اقدامات آشتي جويانه ايران اعتمادي ندارد.

اين در حاليست که به گفته ديپلمات‌ها بر اساس يک توافق احتمالي به ايران اجازه داده خواهد شد به غني سازي اورانيوم با خلوص پايين براي اهداف صلح آميز و تحت نظارت دقيق آژانس بين المللي انرژي اتمي ادامه دهد يا سوخت هسته‌اي مورد نياز خود را از روسيه يا ديگر کشورها وارد کند.

سناتور “مارک استيون کرک” در بيانيه‌اي گفت: تا زماني که ايران به فعاليت‌هاي هسته‌اي ادامه مي‌دهد و موشک‌هاي بالستيک دوربرد مي‌سازد، سنا بيشترين فشارهاي اقتصادي ممکن را بر اين کشور اعمال خواهد کرد.

نويسنده در ادامه با بيان اين که قدرت عمل ديپلماتيک اوباما بدون حمايت کنگره خيلي محدود خواهد بود، نوشته است: رئيس جمهور آمريکا مي‌تواند با يک فرمان اجرايي تحريم‌هاي اعمال شده را متوقف کند و حتي مي‌تواند اجراي تحريم‌ها را به طور موقت به حال تعليق درآورد اما اگر وي بخواهد به تعليق تحريم‌ها بدون حمايت کنگره ادامه دهد با حملات سياسي شديدي مواجه خواهد شد. به احتمال زياد اوباما پيش از آن که نمايندگان تحريم‌ها را به طور دائمي لغو کنند بايد کنگره را متقاعد کند که ايران به طور کامل از خواسته‌هاي آمريکا تبعيت کرده است.

لس آنجلس تايمز در پايان مي‌نويسد: کنگره آمريکا همچنين قادر است با تحريم‌هايي که تصويب مي‌کند، اتحاديه اروپا را نيز تحت فشار قرار دهد. ايران مشتاق است بار ديگر به نظام مبادلات مالي بين المللي موسوم به SWIFT بپيوندد. اما اگر به ايران اجازه چنين کاري داده شود شرکت‌هايي که مي‌خواهند با تهران همکاري کنند نگران مجازات‌هاي آمريکا خواهند بود، مگر آن که آمريکا به آنها اجازه چنين کاري را بدهد.

 
 
منبع: باشگاه خبرنگاران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا