قانون ستاره‌های روی پیراهن‌ها چیست؟

معمولا این باشگاه است که تصمیم می‌گیرد برای کدام افتخاراتش ستاره ای روی پیراهن خود اضافه کند و قانون خاصی توسط فیفا یا فدراسیون های کشورها تعیین نشده است.

اولین باشگاهی که ستاره را روی پیراهن خود ثبت کرد، یوونتوس بود که در سال ۱۹۵۸، به افتخار دهمین قهرمانی اش در سری آ، یک ستاره به پیراهن خود نصب کرد. یوووه اولین تیمی بود که به ده قهرمانی سری آ دست پیدا کرد. یووه در فصل ۱۴-۲۰۱۳، به سی امین قهرمانی اش در سری آ رسید و سومین ستاره را نیز روی پیراهن خود چسباند. دیگر تیم‌های سری آ که ستاره روی پیراهن خود زده اند، اینترمیلان و آث میلان هستند که هر دو پس از رسیدن به دهمین قهرمانی سری آ ستاره ها را به لوگو خود اضافه کردند.

اما جالب ترین تیم در این زمینه، بایرن مونیخ است که با ۲۰ قهرمانی ، ۴ ستاره روی پیراهن خود نصب کرده است. سال ۲۰۰۴، فدراسیون فوتبال آلمان قانون اعطا ستاره را وضع کرد که طی آن، تیم هایی که به سومین، پنجمین، دهمین و بیستمین قهرمانی رسیدند، پس از رسیدن به هر کدام از این رکوردها باید یک ستاره به لوگو خود اضافه کنند.

بایرن که در حال حاضر ۲۶ قهرمانی در بوندس لیگا به ثبت رسانده، سال ۲۰۰۸ پس از کسب قهرمانی بیستم، ستاره چهارم را به لوگوی خود اضافه کرد. مونشن گلادباخ  و دورتموند با دو ستاره و وردربرمن، هامبورگ و اشتوتگارت با یک ستاره، دیگر تیم‌های لیگ آلمان هستند که به لوگو خود ستاره اضافه کرده اند.

باشگاه رنجرز اسکاتلند در سال ۲۰۰۳، پس از کسب پنجاهمین قهرمانی اش در لیگ، ستاره ای روی پیراهن خود نصب کرد. تنها رقیب آنها سلتیک است که ۴۷ جام قهرمانی اسکاتلند را به دست آورده و یک ستاره روی پیراهن خود دارد ولی ستاره آنها برای قهرمانی شان در رقابت های اروپایی در سال ۱۹۶۷ است.

در ایران نیز دو باشگاه استقلال و پاس برای قهرمانی هایشان در لیگ قهرمانان آسیا، به ترتیب دو و یک ستاره به لوگو خود اضافه کرده اند و به زودی پرسپولیس نیز برای رسیدن به دهمین قهرمانی اش در لیگ، اولین ستاره را به لوگو خود اضافه خواهد کرد که البته این تفاوت در دلیل اعطای ستاره در نوع خود جالب است.

در رده ملی، قهرمان های جام جهانی به لوگو خود ستاره اضافه کرده اند. برزیل که پرافتخارترین تیم ملی است، ۵ ستاره برای ۵ قهرمانی اش در جام جهانی به لوگو خود نصب کرده است.

آنها برای اولین بار پس از قهرمانی سال ۱۹۷۰ که سومین قهرمانی خود بود، ۳ ستاره به لوگو اضافه کردند و از آن پس، تمام تیم‌های ملی که قهرمان جام جهانی شدند، از همین الگو تبعیت کردند. اروگوئه ۴ ستاره روی پیراهن خود دارد که نشان دهنده دو قهرمانی آنها در جام جهانی و دو قهرمانی در المپیک است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا