چگونه طعم شیرین بندگی را حس کنیم؟

حجت‌الاسلام سید منصور موسوی، از اساتید حوزه، در جمع معتکفین هیئت روضةالزهرای اهواز، به بیان نکاتی اخلاق اسلامی و معرفت به قرب الی الله پرداخت و اظهارداشت: انسان‌ها برای همه کارهایشان ۲ انگیزه بیشتر ندارند که یکی از آنها «کسب لذت» و دیگری «فرار از درد» است که خوردن غذا، انجام معنویات، شرکت در اعتکاف و … از این دو حالت خارج نیستند.

وی، چشیدن طعم شیرین عبادت در ایام اعتکاف را یکی از دلایل استقبال جوانان به این آیین عبادی خواند و تصریح کرد: انسان‌ها معمولاً برای اینکه با چیزی انس و ارتباط پیدا کنند، حتماً باید از آن لذت ببرند و یکی از علت‌های استقبال گسترده جوانان از ویژه‌برنامه‌های اعتکاف در مساجد کشور، چشیدن طعم شیرین عبادت و خدا بندگی است.
این استاد حوزه، در ادامه با طرح این سؤال که «چه چیزی لذت‌بخش و چه چیزی لذت‌بخش نیست؟» گفت: انسان از هر چیزی که به آن احساس نیاز کند و هر چیزی که آن نیاز را برایش برطرف کند، لذت می‌برد! اما وای از زمانی که شیطان برای ما نیازهای کاذب ایجاد کند و خدایی ناکرده انسان از گناه لذت می‌برد.
حجت‌الاسلام موسوی، کلید بهره‌مندی از عبادات و چشیدن طعم شیرین بندگی را دل کندن از تعلقات دنیوی دانست و اظهارداشت: برخی از انسان‌ها حتی در اوج معنویات هم از انجام امور معنوی لذت نمی‌برند. زیرا این افراد حاضر نیستند حتی در زمان‌های خاص از تعلقات خود دل بکنند.
وی خطاب به معتکفین، گفت: دلیل اینکه شما در مراسمی همچون اعتکاف از عبادت و راز و نیاز با خدا لذت می‌برید، این است که هم از گناه دور شده‌اید و از اعمال مباح سر باز می‌زنید؛ که این دو با هم، سبب لذت در عبادت و چشیدن طعم بندگی می‌شود.
حجت‌الاسلام موسوی در پایان با اشاره به لزوم تداوم معنویت اعتکاف در زندگی روزمره، اظهارداشت: اگر بخواهید حال و هوای اعتکاف را در زندگی داشته باشید، فضای اعتکاف را برای خودتان بازسازی کنید؛ یعنی اولاً دور گناه را خط قرمز پر رنگ کشید و دوما به نیازهای سطحی خود کمتر توجه کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا