۱۰ نشانه طلاق عاطفی که هر زوجی باید بداند

زن می‌گوید: «صفحه دوم شناسنامه چیز عجیبیه، پر از ازدواج‌ها و طلاق‌ها نوشته نشده» و این دیالوگ به خوبی می‌تواند معنا و مفهوم «طلاق عاطفی» را در یک روایت کوتاه بیان کند. طلاق عاطفی یعنی زن و شوهر با هم در یک خانه زندگی می‌کنند، اما رابط‌ه‌‌ٔ جدی‌ و عاطفی بین‌شان در جریان نیست. مثل هم‌خوانه با هم رفتار می‌کنند و بود و نبود دیگری اهمیتی ندارد. روابط روحی، جسمی، عاطفی و حتی گفتاری کم کم جای خود را به کناره‌گیری، سکوت و طرد کردن می‌دهد. البته همه‌چیز از همان ابتدا به این شکل افراطی نیست. بلکه کم‌کم سردی رابطه آغاز می‌شود و دست آخر زن و شوهر را به دو غریبه تبدیل می‌کند که تنها بخاطر عادت، مصلحت و یا هر دلیل شخصیِ دیگری زیر یک سقف مانده‌اند. تبعات طلاق عاطفی در برخی جنبه‌های زندگی بسیار فاجعه‌بارتر از طلاق رسمی است.

آنچه ما در این یادداشت به آن خواهیم پرداخت نشانه‌های طلاق عاطفی است. می‌خواهیم نشانه‌های ریز و درشت را بگوییم تا یک روز چشم باز نکنیم و ببینیم ته خط ایستاده‌ایم. بلکه از همان ابتدا گوش‌به‌زنگ باشیم و جلوی اتفاقات ناگوار بعدی را بگیریم.
طلاق عاطفی
فرار از خانه
نشانه‌‌ٔ بارز طلاق عاطفی، نبود روابط کلامی و عاطفی بین زوجین و فرار کردن از خانه و از یکدیگر است. که البته همان طور که گفته شد این روشن‌ترین نشانه‌‌ٔ طلاق عاطفی است و ممکن است در مراحل پایانی رابطه اتفاق بیفتد.
شاکی هم نیستم
اگر تا دیروز همسری داشتید که با چنگ و دندان برای رسیدن به تفاهم و داشتن یک زندگی درست و درمان می‌جنگید و در این مسیر با شما جرو بحث هم می‌کرد اما امروز سکوت کرده و حتی گله و شکایتی هم ندارد، باید به فکر راه چاره باشید. چون طبق پژوهش‌های انجام شده در حوزه خانواده، وقتی یکی از زوجین دیگر از چیزی شکایت نکرده و انتقادی ندارد و ایرادی نمی‌گیرد، می‌تواند نشانه بی‌تفاوتی و دست کشیدن از زندگی باشد.
با دوستام قرار دارم
اگر یکی از زوجین بیش از حد طبیعی با دوستانش قرار می‌گذارد و این مسئله یک پدیده تازه در زندگی‌اش به شمار می‌رود، باید علت آن را کشف کرد. شاید یک دلبستگی و سرگرمی موقت باشد اما اگر بقیه‌ی نشانه‌ها هم کم و بیش وجود دارد، باید این هشدار را جدی گرفت. وقت‌گذرانی خارج از خانه، دل بستن و مشغول شدن با سرگرمی‌های برون زناشویی و وقت نگذاشتن برای همسر، یکی از نشانه‌های طلاق عاطفی است.
کاناپه
کناره‌گیری جسمی، نداشتن روابط جسمی، کلامی و جنسی ارضاء کننده و نوازشگر از نشانه‌های روشن طلاق عاطفی است. این مسئله معمولا وفاداری زوجین را تحت تأثیر قرار داده و ممکن است آنها را به سمت روابط خارج از ازدواج سوق دهد.
مادر و بچه
اول بچه‌ام
بچه‌ها همیشه مهم‌اند، شاید در نگاه اول به زندگی زوج‌های موفق و عاشق هم به این نتیجه برسید که فرزندان در اولویت هستند. اما واقعیت این است که در زندگی و رابطه موفق زناشویی فرزندان در اولویت دوم قرار دارند و فرزندان در پله‌‌ٔ دوم اهمیت‌اند. در زوجینی که درگیر طلاق عاطفی‌اند این مسئله بسیار دیده می‌شود، خاصه از سمت زن خانه که تمام محبت، توجه و وابستگی خود را از همسر گرفته و به سمت فرزندان پرتاب می‌کند و در حالت پیشرفته به وابستگی مرضی دچار می‌شود.
تمرکز روی نقاط ضعف
در مراحل اولیه و شروع طلاق عاطفی ممکن است هر دو طرف یا یکی از زوجین بر روی نقاط ضعف همسر متمرکز شوند. نادیده گرفتن تمام وجوه مشترک و نقاط مثبتی که در ابتدای ازدواج و عشق آن دو را به هم پیوند می‌داد باعث پررنگ شدن نقاط ضعف و دورگرینی می‌شود. در این حالت اختلافات پررنگ شده و اشتراکات دیده نمی‌شود و فرد ابتدا به دعوا و تشنج دست می‌زند و کم‌کم به ورطه بی‌تفاوتی می‌افتد.
اهمیتی ندارد چه فکری می‌کنی
شیرازه زندگی مشترک اهمیتی است که زوجین به طرز فکر هم می‌دهند. همان توجه و اهمیتی که سبب می‌شود حتی طرز تفکر همسر را ترجیح دهد. اما اگر زوجین به جایی برسند که طرز فکر هم را نه تنها نمی‌پسندند که اهمیتی هم نمی‌دهند، طلاق عاطفی در حال وقوع است. اگر زن یا مردی برایش مهم نباشد طرف مقابلش چه طرز فکری دارد، باید این هشدار را جدی بگیرد.
طلاق عاطفی
بی اعتمادی به یکدیگر
داستان غم‌انگیزی است که نمی‌شود یک نسخه کلی پیچید که اول بی اعتمادی پیش می‌آید که پشت بندش طلاق عاطفی هم کم کم سروکله‌اش پیدا می‌شود یا اول به هزار و یک دلیل زوجین به طلاق عاطفی می‌رسند و بی‌اعتمادی هم خودش را جلو می اندازد. در هر صورت بی اعتمادی یکی از ارکان اصلی طلاق عاطفی است.
اینترنت، ماهواره
کم و کیف استفاده از اینترنت و تماشای برنامه‌های ماهواره‌ای هم درست مثل «بی‌اعتمادی» در هر دو سر زندگی ممکن است وجود داشته باشد. به این صورت که زوجین به دلیل استفاده بیش از حد از اینترنت و غفلت از زندگی مشترک یا افتادن در دام رابطه‌های مجازی و کاذب از زندگی واقعی و مشترک شان دلزده و دور شوند یا اینکه به دلیل تماشای برنامه‌ها و سریال‌های ماهواره‌ای و در افتادن در دام توقعات غیرواقعی از همسرشان رویگردان شوند.
و در جهت مخالف، زوجین به طلاق عاطفی می‌رسند و در ادامه زمانی را که در گذشته با همسرشان سپری می‌کردند و وقتی که برای شریک زندگی‌شان می‌گذاشتند را به تماشای برنامه‌های ماهواره‌ای یا گشت و گذار در اینترنت می‌گذرانند.
۱۰ نشانه طلاق عاطفی که باید بدانید
روی خط سکوت
خالی شدن زندگی از هیجان، از دیگر نشانه‌های طلاق عاطفی است. هرچقدر هم که زوجین تعداد سال‌های زندگی مشترکشان بالا باشد، اما باز هم در صورتی که زندگی موفقی داشته باشند، شور و هیجاناتی برایشان وجود دارد. خرید یک هدیه، رفتن به سفر، اتفاقات زندگی فرزندان و … می‌تواند شور و هیجان را به زندگی تزریق کند. اما زوجینی که دچار طلاق عاطفی‌اند، زندگی شان از هرگونه شورو هیجانی خالی شده است. همه چیز روی خط سکوت، بی‌تفاوتی و غفلت پیش می‌رود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا