ژاپنی‌ها این رفتارهای بی ادبانه را احترام میدانند!

روش های برقراری ارتباط در ژاپن بسیار متنوع است. این روش ها گاهی حیرت انگیز هستند، برخی از آنها قابل قبول و برخی دیگر ناپذیرفتنی می نمایند.

گاهی اوقات ژاپنی ها در ابراز نظرات خود مبالغه کرده و بزرگ نمایی می کنند. برای مثال اگر تسلّط شما به زبان ژاپنی در حد متوسط باشد، یک ژاپنی طوری نشان می دهد که گویی شما استاد مسلّم زبان ژاپنی هستید. البته این رفتار به معنای آن نیست که فرد ژاپنی شما را مسخره می کند، بلکه این کار فقط برای رعایت ادب است.

غیر مستقیم حرفتان را بزنید و حاشیه بروید

ژاپنی ها به هیچ وجه دوست ندارند وارد چالش و درگیری شوند. به همین دلیل مشکلات را به طور مستقیم حل نمی کنند. آن ها برای بیان مشکل از رندانه ترین و پنهانی ترین روش ها استفاده می کنند. شما باید معنای نهفته در رفتار و گفتار یک ژاپنی را درک کنید. گاهی اوقات ژاپنی ها در ابراز نظرات خود مبالغه کرده و بزرگ نمایی می کنند. برای مثال اگر تسلّط شما به زبان ژاپنی در حد متوسط باشد، یک ژاپنی طوری نشان می دهد که گویی شما استاد مسلّم زبان ژاپنی هستید. البته این رفتار به معنای آن نیست که فرد ژاپنی شما را مسخره می کند، بلکه این کار فقط برای رعایت ادب است. همین ویژگی باعث چالش های فرهنگی فراوانی می شود. در حالی که طفره رفتن و غیر مستقیم به امور پرداختن امر نامطلوبی در بیشتر کشورهای دنیا به شمار می رود.

قطع کردن صحبت دیگران

وقتی با یک ژاپنی صحبت می کنید اغلب در وسط حرف هایتان واژه هایی همچون Eh  و یا Souka به معنای (می فهمم) یا (می بینم) و یا Hontouin به معنای (واقعا) را می شنوید. در حالیکه قطع کردن حرف دیگران در سایر فرهنگ ها ناخوشایند است. اما در ژاپن کاربرد این کلمات به معنای توجه کامل به حرف های گوینده است و به این معنا است که شنونده تمایل زیادی به شنیدن بقیه حرف ها هم دارد.

باز نگه داشتن در برای دیگران ممنوع

در ژاپن به ندرت پیش میآید که فردی در را نگه دارد تا بقیه عبور کنند. در ژاپن چنین چیزی وجود ندارد که مردها در را برای خانم ها نگه دارند. البته این به معنای بی ادب بودن نیست، از نظر ژاپنی ها در را برای عبور دیگران باز کردن هیچ ارتباطی به جنتلمن بودن فرد مورد نظر ندارد.

انعام دادن یک نوع توهین است

سیستم انعام دادن در ژاپن وجود ندارد، زیرا این کار مشتری و خدمات رسانان را به یک اندازه معذّب و آزرده می کند. بدون انعام احساس مساوات و برابری میان دو طرف معامله بیشتر است و مردم در این حالت احساس راحتی بیشتری دارند و بازدهی کار نیز افزایش می یابد. به همین دلیل گفته میشود ژاپن در زمینه ارائه خدمات از بهترین ها در جهان به شمار می رود.

تشکر از سر آشپز با هورت کشیدن غذا

وقتی یک ژاپنی نودل (رامن، سوبا، و یا أدون) میخورد باید حتما صدای هورت کشیدن غذا به گوش برسد، زیرا این کار نوعی احترام گذاشتن به سرآشپز و کسی است که غذا را آماده کرده است، این حرکت به معنای، من از غذا راضی هستم می باشد و یک رفتار کاملا طبیعی در میان ژاپنی ها به شمار می رود، البته عادت کردن به این امر برای خارجی ها کمی مشکل است. ژاپنی ها می گویند وقتی غذا را هورت می کشند و با صدای بلند میخورند مزه ی آن را بهتر احساس می کنند.

هل دادن مردم برای ورود و خروج به داخل واگن های مترو

بعضی وقتها ازدحام زیادی در متروهای توکیو به چشم میخورد، آنقدر شلوغ می شود که دیگر نمیتوانی برای هربار که کسی را برای ورود یا خروج هل می دهی، عذر خواهی کنی.

فریاد زدن در رستوران

 وقتی درخواستی از پیشخدمت دارید و میخواهید که به سر میزتان بیاید چه کار می کنید؟ در ژاپن میتوانید با صدای بلند فریاد بکشید و بگویید Sumimasen، به معنای ببخشید، در این وقت است که پیشخدمت در سریع ترین زمان ممکن خودش را سر میز شما می رساند و چنین تصویری در ژاپن اصلا عجیب نیست.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا