جانشین فرماندهی دریابانی استان مازندران:

پیامدهای اعتیاد جوانان به شیشه جبران ناپذیر است/لزوم آگاه‌سازی جوانان توسط نظام آموزشی و رسانه‌ها

بصیر، نعمت‌الله آزادی جانشین فرماندهی دریابانی استان مازندران در گفت‌وگو با بصیرنیوز اظهار کرد: در حال حاضر اعتیاد به موادمخدر صنعتی روانگردان که در ظاهر هیچ‌گونه آثار فیزیکی به‌همراه ندارد، جایگزین موادمخدری همچون تریاک و حشیش شده است.

وی خاطرنشان کرد: در واقع جوانان به‌علت عدم آگاهی‌ از پیامدها و عوارض مصرف مواد صنعتی با این تصور غلط که مصرف و تجربه یکبار آن باعث کسب لذت و رفع مشکلات روحی می‌شود و اعتیادآور نخواهد بود، به دام آن گرفتار می‌شوند.

جانشین فرماندهی دریابانی استان مازندران تصریح کرد: درحالی‌که اکثر معتادان و مصرف‌کنندگان مواد شیمیایی با همین طرز تفکر و باور غلط، اقدام به مصرف شیشه کرده که این احساس لذت سبب تمایل برای ادامه مصرف‌ شده، موجبات وابستگی ذهنی به این‌گونه مواد را در آنان ایجاد کرده است.

آزادی،یادآور شد: مصرف این‌گونه مواد صنعتی و توهم‌زا در دفعات اول، بسیار لذت‌بخش بوده و فرد احساس سرخوشی فراوانی دارد، اما به ‌مرور بدن نسبت به این میزان از مصرف مقاومت نشان داده و برای لذت‌بردن همچون دفعات قبل، نیاز به مواد بیشتری احساس می‌شود که به‌طور معمول این وابستگی‌های بیمارگونه که همراه با نیاز شدید مالی است، معتادان را به‌سوی دزدی و هرگونه رفتار کجروانه که باعث رسیدن به مواد شود سوق می‌دهد به‌طوری‌که هرنوع مانع برای رسیدن به مواد با خشونت‌های کلامی و فیزیکی ازسوی معتادان به شیشه پاسخ داده می‌شود.

وی افزود: مصرف این‌گونه مواد، موجب اختلال در سیستم عصبی انسان می‌شود و شخص را دچار رفتارهای توهم‌آمیز می‌کند.

جانشین فرماندهی دریابانی استان مازندران گفت: در این شرایط شخص ناخواسته به موجودی خطرناک تبدیل می‌شود و احساس می‌کند که همه با او دشمن هستند و تلاش می‌کند تا نزدیکان خود را با هر شیوه ممکن از بین ببرد.

آزادی تاکید کرد: آثار وحشتناک مواد توهم‌زا به افزایش خشونت‌های خانوادگی در جامعه دامن‌زده است و به‌عبارتی معتادان به شیشه، دائما از یک سوءتفاهم ناشی از خیانت ازسوی همسر رنج می‌برند که براساس این باور غلط، جنایات هولناکی را نسبت به اعضای خانواده‌ خود مرتکب شده‌اند و بر همین اساس، به‌راحتی دست به هرگونه جنایت می‌زنند و در دفاع از خود وانمود می‌کنند که این پرخاشگری به آنان تحمیل شده و نقشی در آن نداشته‌اند.

وی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از علت‌های خشونت در این‌گونه خانواده‌ها، مشکلات مالی معتادان است که اگر برای خرید مواد برآورده نشود، به‌راحتی دست به سرقت و جنایت‌های هولناک می‌زنند.

جانشین فرماندهی دریابانی استان مازندران تصریح کرد: گفتنی است که در مصرف مواد صنعتی همچون شیشه، فرد دردهای ناشی از خماری را همچون معتادان به موادمخدری همچون تریاک تجربه نمی‌کند و از آنجا که این مواد بدون‌ بو هستند، تشخیص فرد معتاد از ظاهر آنان غیرممکن یا سخت به‌نظر می‌رسد.

آزادی گفت: میل به لذت، تصور اعتیادآور نبودن، فراوانی و در دسترس بودن، تصور جهت لاغرشدن، افزایش امیال و تصور ترک بدون درد از عواملی است که به افزایش مصرف این‌گونه مواد صنعتی در جامعه دامن‌زده است.

وی ادامه داد: درواقع مصرف مواد صنعتی برخلاف موادمخدر سنتی، شخص را پرانرژی و پرهیجان می‌کند و ازنظر اجتماعی هیچ‌گونه افت کارکردی در افراد مشاهده نمی‌شود و تنها از الگوهای رفتاری این‌گونه افراد در خانواده به اعتیاد آن‌ها می‌توان پی برد.

جانشین فرماندهی دریابانی استان مازندران به نشانه های افراد معتاد به مواد صنعتی اشاره کرد و افزود: به‌طور مثال دانش‌آموزی که هر شب در زمان متعارفی می‌خوابید و به‌تازگی تا دیروقت و بدون هیچ‌گونه احساس خستگی درس می‌خواند و روزها احساس خواب‌آلودگی می‌کند یا دختر جوانی که بدون تغییر در الگوی تغذیه و ورزش درحالی کاهش وزن است یا نشاط و هیجان‌های کاذبی را که به‌طور ناگهانی در جوانان نمایان می‌شود، می‌توان به‌عنوان زنگ خطر و کدهایی درنظر گرفت که به‌احتمال زیاد شخص گرفتار مواد محرک صنعتی همچون شیشه شده است.

آزادی در پایان گفت: نکته مهمی که می‌توان در ارتباط با  مصرف اینگونه مواد صنعتی به آن اشاره کرد، این است که باید ازطریق نظام آموزشی و رسانه‌ها جوانان را به مضرات و پیامدهای مواد اعتیادآور آگاه کرد تا ذهن جوانان نسبت به آثار سوء این‌گونه مواد واکسینه گردد، چراکه مصرف شیشه آثار ظاهری کمی روی بدن داشته و افراد معتاد به شیشه را کمتر می‌توان از روی ظاهرشان تشخیص داد و به‌نظر می‌رسد که با ارتقاء آگاهی‌های اجتماعی، خانوادگی و آموزش مهارت‌های زندگی، جوانان قادر خواهند بود تا به موادی که پیامدهای منفی آن قبلا در ذهن‌شان نقش بسته «نه» بگویند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا