سبد مصرفی مردم در دولت روحانی ۴۰ تا ۱۴۰ درصد گران شد+ جدول

حسن روحانی رئیس دولت یازدهم، در ابتدای کار دولت خود به مردم وعده داد به عنوان اولین دستور کاری فوری دولت، وضعیت معیشتی مردم را سروسامان خواهد داد اما بعد از گذشت حدود ۴ سال از عمر دولت چقدر این وعده عملیاتی و وضعیت معیشت مردم بهبود یافته است.

بنابراین گزارش، قیمت کالاهای اساسی، خوراکی و پرمصرف مردم در نیمه دوم سال ۹۵ و در ابتدایی ترین روزهای سال جاری که هم زمان با افزایش دستمزد کارگری بوده، افزایش بی ضابطه ای داشته است به طوری که بر اساس گزارش میدانی  اخیر از بازار میوه هر کیلوگرم انار در مغازه‌ای واقع در خیابان کارگر شمالی تهران ۷۹۰۰ تومان، لیمو شرین ۵ هزار تومان، پرتقال والنسیا ۸۹۰۰، سیب زرد ۸ هزار تومان، سیب سفید ۷۰۰۰ تومان، نارنگی ۷۵۰۰ تومان، پرتقال شمال ممتاز ۷۴۰۰ تومان، توت فرنگی ۲۲هزار تومان، موز ۵۹۰۰ تومان، نارنگی پاکستانی ۷۵۰۰ تومان، پرتقال رسمی شمال ۴۵۰۰ تومان و پرتقال توسرخ شمال ۴۹۰۰ تومان، خیار ۳۵۸۰ تومان و گوجه فرنگی ۵۲۰۰ تومان به فروش می‌رسد که این ارقام در سال های اخیر کم سابقه هستند.

نرخ شیر پاستوریزه یک برند پرفروش نیز در ابتدای ماه جاری افزایش ۲۰۰ تومانی در هر لیتر را تجربه کرد که بعد از واکنش سازمان حمایت قیمت خود را ۱۰۰ تومان تعدیل کرد اما به گران فروشی و افزایش قیمت خود ادامه داد.

بعد از این ماجرا نوبت محصول دیگر صنایع لبنی یعنی خامه پاستوریزه رسید به طوری که قیمت هر خامه ۲ هزار و ۵۰۰ تومانی (۲۰۰ گرم با چربی ۳۰ درصد) یک برند پرفروش با حدود ۱۷ درصد افزایش قیمت به ۳ هزار تومان رسید. قیمت آب‌میوه و شربت میوه نیز افزایش ۱۲ و نیم درصدی تا ۲۵ درصدی داشت؛ از طرفی نیز شاهد تداوم گران‌فروشی گوشت‌گوسفندی و برنج ایرانی در بازار مصرف هستیم به طوری که گوشت شقه گوسفندی در سطح شهر حدود ۳۷ هزار تومان و نوع راسته این محصول تا ۷۰ هزار تومان نیز قیمت پیدا کرده است.

قیمت برنج نیز در سال جاری افزایش قیمت بی سابقه ای داشته است به طوری که هر کیلوگرم برنج ایرانی در بازار مصرف تهران قیمتی حدود ۱۰ تا ۱۷ هزار تومان بر اساس گزارش های میدانی انجام شده، دارد.

مقایسه  قیمت برخی کالاهای اساسی و مصرفی مردم در آغاز سال ۹۲  با قیمت امروز که بر اساس گزارش رسمی بانک مرکزی در جدولی ذیل مطلب آمده است، نشان از عدم هماهنگی قیمت‌ها با نرخ تورم زیر ۱۰ درصد، اعلامی دولت دارد. در میان این کالاها، تنها قیمت گوجه کاهش یافته است.

بر این اساس بخش زیادی از کالاهای اساسی در این مدت از جمله انواع سبزی های تازه، گوشت قرمز، مرغ، قند و شکر، چای خارجی ، روغن نباتی مایع، انواع لبنیات، تخم مرغ، برنج ایرانی، تمامی انواع حبوبات و میوه ها افزایش قیمتی از ۴۰ تا ۱۴۰ درصد داشته اند.

جدول مقایسه ای قیمت کالاهای مصرفی مردم در آغاز ۹۲ و امروز آنها به شرح زیر است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا