بصیر از جلسه انجمن کتابخانه های عمومی فریدونکنار گزارش می دهد

عصمتی: هفته کتاب فرصتی است تا کتاب را از غربت درآوریم/فرجی: کتابخانه های عمومی فریدونکنار مکان مناسبی برای مطالعه نیست

 جلسه انجمن کتابخانه های عمومی فریدونکنار با حضور معاون فرماندار و اعضای این انجمن در سالن اجتماعات فرمانداری این شهرستان برگزار گردید.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بصیر،حجت اله عصمتی اظهار داشت: هفته کتاب و کتاب خوانی فرصت بسیار خوبی است تا ما کتاب را از غربت و کم توجهی خارج کنیم.

وی با بیان اینکه کتاب سندی است که مهجور مانده، تصریح کرد: اگر واقعه عاشورا و کربلا ثبت و صبط نمی شد امروز اطلاعاتی از آن وقایع نداشتیم، کتاب بود که آن حماسه را به ما معرفی کرد اما امروز همان کتاب مهجور ماند.

عصمتی اذعان داشت: در برگزاری مراسم های دینی و مذهبی از شهرهای دیگر جلوتر هستیم اما در بحث کتاب و نهضت مطالعه مفید و بحث خیرین حتی نسبت به شهرهای همجوار عقب تر هستیم.

معاون فرماندار فریدونکنار خواستار ورود تمام اعضای انجمن کتابخانه عمومی فریدونکنار در بحث خیرین شد و عنوان داشت: خیر از فریدونکنار به غرب استان مازندران دعوت می شود اما در این شهرستان از این اقایان استفاده نمی گردد.

عصمتی با بیان اینکه باید داشته هاف نیازها و داده ها را لیست کنیم و بعد به دنبال راهکار باشیم، خاطر نشان کرد: اگر مشکلات و موانع ای که در مقابل عدم کتابخوانی است را بشناسیم و با برنامه حرکت کنیم مشکلات حل می شود.

وی با اشاره به اینکه باید از خیرین که در بحث کتابخانه ورود پیدا کرده تجلیل شود، اظهار داشت: اگر می خواهیم فرهنگ کتاب و کتابخوانی را نهادینه کنیم باید از مدرسه ابتدایی و مهد کودک آغاز کنیم.

عصمتی افزود: آموزش و پرورش بستر بسیار خوبی برای معرفی کتاب و آشتی با کتابخانه است و از تریبون مصلی برای ترویج این امر بسیار مهم استفاده نماییم.

وی خواستار برگزاری مسابقه کتاب و کتابخوانی در بین ادارات و تجلیل از نفرات برتر کتابخوان شد و گفت: فضاسازی محیطی در ادارات را جدی بگیرید و به دنبال ایجاد قفسه و گنجه کتاب در ادارات شد.

ابوالقاسم فرجی نیز در این جلسه اظهار داشت: متاسفانه در آموزش و پرورش و در نزد فرهنگیان نیز کتاب و کتابخانه مهجور مانده است و معمولا زمانی فرهنگیان به سوی مطالعه می روند که برای آنها ضمن خدمت محسوب گرددف در این صورت چطور می توانند مروج فرهنگ کتابخوانی و مطالعه مفید باشند.

وی با بیان اینکه فریدونکنار فاقد یک مکان برای برگزاری نمایشگاه کتاب است، تصریح کرد: امروز بالاترین درآمد آمریکا تسلیحات است و نه انرژی هسته ای بلکه فروش اطلاعات از منابع کتاب است.

فرجی با تاکید بر اینکه بزرگترین مشکل کتابخانه های عمومی فریدونکنار نداشتن کتابهای مرجع و دانشگاهی است عنوان داشت: تنها برگزاری نمایشگاه ها دردی را دوا نمی کند و معمولا هم ناشران کتاب هایی را در نمایشگاه های مناسبی عرضه می کنند که مورد نیاز و دغدغه دانشجویان و دانش آموزان نیست.

وی خواستار ورود نخبگان و اهل تفکر در بحث کتاب و کتابخوانی شد و گفت: عدم همکاری و همراهی مسئولین در گذشته سبب گردید بودجه ۳۰ میلیارد ریالی برای ایجاد کتابخانه مادر از فریدونکنار خارج شود.

فرجی با بیان اینکه مکان کتابخانه های عمومی جایگاه مناسبی برای مطالعه نیست، تاکید داشت: ایجاد معاونت فرهنگی در دستگاه ها یکی از راه های ترویج فرهنگ مطالعه مفید است.

وی خواستار مجمع خیرین کتابخانه ساز در شهرستان با ورود شورای شهر جدید گردید و عنوان داشت: متاسفانه ایجاد اداره فرهنگ و ارشاد بدون ایجاد زیرساختارها و ردیف بودجه ای نه تنها دردی را از شهرستان دوا نکرد بلکه شهرستان را به لحاظ فرهنگی مهجورتر از گذشته کرد.

عضو انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان فریدونکنار خاطرنشان کرد: برای تامین کتاب در کتابخانه های عمومی و تامین کتاب برای قفسه های کتاب ادارات و نهادها می توانیم با اعلام توسط ائمه جماعات و تریبون های مختلف مردم را تشویق نماییم تا کتابهای غیرقابل استفاده در منازل را به این نهاد اهدا نمایند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا