ورود ورزش های الکترونیک به بازیهای آسیایی

شورای المپیک آسیا در جلسه ای که در ۱۷ آوریل ۲۰۱۷ میلادی در شهر کویت برگزار کرد، تصمیماتی گرفت که بدون شک باعث متحول شدن روند رشد و توسعه ورزشهای الکترونیک در سطح قاره کهن و جهان خواهد شد.

یعقوبی سرپرست انجمن بازیها و ورزش های الکترونیک با اشاره به برگزاری این جلسه گفت: تصمیمات گرفته شده توسط شورای المپیک آسیا نشان‌دهنده سرعت توسعه و گسترش محبوبیت این نوع ورزش‌ها در میان جوانان و تغییر نگرش و جایگاه بین المللی رشته ورزشهای الکترونیک است.

یعقوبی با تشریح این مصوبات گفت: یکی از مصوبات شورای المپیک آسیا  OCA)) این بود که رشته ورزشهای الکترونیک در پنجمین دوره مسابقات داخل سالن آسیا (AIMAG) که از ۲۶ شهریور تا ۵ مهر ماه آتی (۱۷ تا ۲۷ سپتامبر میلادی) در عشق آباد پایتخت ترکمنستان، برگزار می شود به صورت رسمی حضور خواهد داشت. تصمیم مهم  دیگر این شورا حضور نمادین و نمایشی رشته ورزشهای الکترونیک در هجدهمین دوره بازیهای آسیایی است که در سال  آینده میلادی (۲۰۱۸) در کشور اندونزی برگزار می شود و به عنوان معرفی رسمی این رشته برای حضور دایمی در دوره های بعدی بازیهای آسیای خواهد بود.

یعقوبی در ادامه با اشاره به اینکه مهمترین مصوبه شورای المپیک آسیا این بود که رشته ورزشهای الکترونیک را به عنوان یک رشته رسمی به رشته های ورزشی نوزدهمین دوره بازیهای آسیایی که مقرر است در سال  ۲۰۲۲ میلادی در شهر هانگژو چین برگزار شود افزوده و این به آن معناست که  رشته هایی که به صورت رسمی در بازیهای آسیایی حضور داشته باشند، مدال های کسب شده توسط ورزشکاران آن رشته در جدول رتبه بندی کلی مدال های کشور ها تاثیر مستقیم دارد.

سرپرست انجمن بازیها و ورزشهای الکترونیک ضمن تاکید بر تلاشهای گسترده ای که از سوی کشورها و ورزشکاران رشته ورزشهای الکترونیک برای تحقق این موضوع انجام گرفته، گفت: مجموعه ورزشهای الکترونیک شامل بازیهای رایانه ای و بازیهای کنسول می شود که به بازی‌های ویدیویی معروفند و در سال‌های اخیر رشد همه گیر و خیره کننده ای داشته‌اند و به طور معمول مسابقات معتبری با محوریت بازی‌هایی چون Pro Evolution Soccer (PES)، Fifa، ۲Dota ،LOL)) League of Legends و Counter-Strike: Global Offensive(CS:GO) هر ساله برگزار و جوایز ارزنده‌ای نیز به قهرمانان اهدا می‌شود. جای بسیار خوشوقتی است که زحمات تمامی مشتاقان رشته ورزشهای الکترونیک به ثمر نشست و شورای المپیک آسیا (OCA)، با در نظر گرفتن علایق مخاطبان و ورزشکاران پر شمار این رشته و همچنین ضرورت حمایت از این قبیل ورزشها، تصمیم گرفته تا پشتیبانی خود را به صورت رسمی و با اتخاذ این تصمیمات اعلام کند و این رشته را در رویداد های رسمی ورزشی معتبر از جمله بازیهای المپیک آسیایی که از رویدادهای رتبه یک بین المللی است به عنوان یک رشته رسمی بپذیرد.

یعقوبی افزود: این شورا اعلام کرده پیش از بازی‌های آسیایی ۲۰۲۲ چین و برای سنجیدن شرایط برگزاری مسابقات ورزش‌های الکترونیک (E-sports)، در پنجمین دوره مسابقات داخل سالن آسیا (AIMAG) در سپتامبر آینده مقرر است تا بازی‌های FIFA 17، بازی‌های سبک MOBA (Multiplayer Online Battle Arena)  و (Real Time Attack) RTA حضور داشته باشند.

وی با بیان اینکه در ورزشهای الکترونیک بستر مناسبی برای حضور حامیان مالی وجود دارد، گفت: این رشته زمینه حضور بسیاری از شرکت های بزرگ بین المللی و چند ملیتی فعال در زمینه سخت افزار و نرم افزار رایانه را برای همکاری و حمایت مالی یا اسپانسریگ فراهم کرده و از همین رو شورای المپیک آسیا برای وارد کردن بازی‌های الکترونیک به مسابقات رسمی با Alisports، واحدی از گروه تجاری بزرگ Alibaba همکاری می‌کند.

یعقوبی در پایان گفت: در کشورمان تعداد زیادی از علاقمندان رشته ورزشهای الکترونیک هستند که به صورت حرفه ای این ورزش را دنبال می کنند با کسب سکوهای برتر در مسابقات بین المللی این موضوع را اثبات کرده اند و همین موضوع ایجاب می کند ورزشکاران این رشته ضمن هوشیاری و جلوگیری از فرصت طلبی برخی اشخاص حقیقی و حقوقی، آگاه باشند که تنها نهاد مسئول در زمینه برگزاری مسابقات انتخابی برای اعزام نفرات و تیم های ملی و منتخب به مسابقات یاد شده، انجمن ورزشهای الکترونیک زیرمجموعه فدراسیون انجمنهای ورزشی و وزارت ورزش و جوانان است و هیچ شخص و سازمان یا نهاد حقیقی یا حقوقی دیگری صلاحیت برگزاری مسابقات انتخابی و معرفی نفرات و تیم ها را ندارد در ضمن برنامه ریزی های خاصی برای تشکیل تیم ملی ورزشهای الکترونیک در رشته های گوناگون صورت گرفته است که بزودی از طریق پایگاه خبری انجمن به نشانی www.ie-sports.ir  در این خصوص اطلاع رسانی صورت می گیرد.

مخاطبان ورزشهای الکترونیک در جهان در حال گسترش هستند و تا پایان سال جاری میلادی تعداد افراد مشارکت‌کننده در این حوزه به ۳۲۰ میلیون نفر می‌رسد همچنین فعالیت اقتصادی در عرصه ورزش‌های الکترونیک رو به گسترش است به گونه ای که در سال ۲۰۱۶ درآمدی معادل ۴۹۳ میلیون دلار نصیب سرمایه گزاران در این بخش شده و پیش‌بینی تحلیلگران چنین است که میزان این درآمد در سال ۲۰۱۷ به ۶۹۶ میلیون دلار برسد که ۱۵ درصد این رقم، مختص به کشور چین خواهد بود و همچنین برآورد شده که تا پایان سال ۲۰۱۹ این درآمد به یک میلیارد دلار برسد. برای مثال سال گذشته در مسابقات قهرمانی جهان در رشتهLeague of Legends (LOL)  به تیم اول جایزه‌ی یک میلیون دلاری اهدا شد. همچنین در حالی که میلیون‌ها بیننده، این رقابت‌ها را به صورت برخط (آنلاین) مشاهده می‌کنند، بسیاری از افراد هم هستند که خودشان به محل برگزاری مسابقات می‌روند و از نزدیک به تماشای این رقابت ها می‌پردازند. به عنوان مثال در سال ۲۰۱۴ بیش از ۴۰ هزار نفر در فینال مسابقات رشته یاد شده که در سئول برگزار شد، در سالن مسابقات حضور داشتند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا