گذر از هفت‌خان برای دریافت وام ازدواج

بصیر، بر اساس آنچه که در لایحه بودجه سال ۹۶ کل کشور آمده، بانک مرکزی مکلف است که سیاست‌هایی را در نظر بگیرد که بر اساس آن، بانک ها و موسسات اعتباری کشور ملزم به مشارکت در پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه به جوانان هستند.

بر این اساس سقف وام ازدواج برای سال جاری، همان ده میلیون تومان و دوره بازپرداخت زمانی نیز ۴ ساله در نظر گرفته شده است.

با این وجود و گذشت بیش از یک ماه از سال ۹۶  تعداد زیادی از زوج‌های جوان در انتظار دریافت وام ازدواج هستند که در این میان افرادی که بتوانند به تمام شرایط بانک برای دریافت وام متعهد شوند می‌توانند این وام را دریافت کنند ولی در این میان جوانان کماکان در دریافت وام ازدواج ۱۰ میلیون تومانی با مشکلاتی روبرو هستند.

تقاضای بانک‌ها برای بیش از یک ضامن، کسر مبلغ زیادی از وام تحت عنوان کارمزد، بلوکه کردن درصدی از وام، تعیین شعبه نشدن جوان‌ها در بعضی استان‌ها و صف‌های طولانی مدت وام ازدواج مشکلاتی است که جوانان در دریافت وام ازدواج دارند.

یکی از دلایل به وجود آمدن این مشکلات، کوتاهی بانک مرکزی در ارائه بخشنامه به بانک ها بوده است. در قانون مجلس، سپرده‌های قرض‌الحسنه جاری و پس انداز به عنوان منبع اعطای وام ازدواج تعیین شده است که اختصاص آنها، می‌توانست به سرعت صف وام ازدواج را برچیند، اما بانک مرکزی در یک در بخشنامه خود، از سپرده‌های جاری چشم پوشی کرد و تنها سپرده های قرض الحسنه پس انداز را به عنوان منبع اعطای وام ازدواج در نظر گرفت.

تقاضای بانک‌ها برای بیش از یک ضامن، کسر مبلغ زیادی از وام تحت عنوان کارمزد، بلوکه کردن درصدی از وام، تعیین شعبه نشدن جوان‌ها در بعضی استان‌ها و صف‌های طولانی مدت وام ازدواج مشکلاتی است که جوانان در دریافت وام ازدواج دارند.

اما در میان این موارد، موضوعاتی چون لزوم سکونت هر دو زوجین در یک شهر، نبود منابع کافی برای پرداخت سریع وام، کوتاه شدن زمان بازپرداخت وام‌های ازدواج در برخی از شعبات از جمله مشکلاتی است که مسیر دریافت وام ۱۰ میلیون تومان را برای زوج‌های جوان سخت‌تر می‌کند.

در حالی که زمان بازپرداخت وام ازدواج برای زوجین ۴ سال و ماهیانه حدود  ۲۰۸ هزار تومان تعیین شده، برخی از شعبات بانک‌ها بدون هیچ مصوبه‌ای زمان بازپرداخت این وام را از ۴ به ۳ سال کوتاه و اقساط را ا ز ۲۰۰ هزار به  بیش از ۳۰۰ هزار تومان افزایش داده‌اند که این امر موجب می‌شود تا شرایط دریافت این وام که یکی از ملزومات برای شروع زندگی زوجین به حساب می‌آید سخت‌تر از گذشته شود.

گفتنی است بعد از گذراندن هفت‌خان و تایید مدارک زوجین شعبات به هنگام واریز مبلغ وام حدود ۴۰۰ هزار تومان کسر کرده و مابقی را به حساب فرد واریز می‌کنند که از میان این مبلغ حدود ۲۰۰ هزار تومان مربوط به کارمزد و مالیات بوده و مابقی به عنوان ذخیره در حساب شخص بلوکه می‌شود تا اقساط وام به اتمام برسد.

به علاوه هر یک از زوجین باید در شعبه که برای وام ثبت نام کرده‌اند حساب شخصی با حداقل موجودی ۵۰ هزار تومانی باز کنند که امکان برداشت این وجه نیز تا اتمام اقساط وام وجود ندارد.

براساس این گزارش، تا زمانی که نظارت بر عملکرد بانک‌ها و شعبات به صورت دقیق از سوی بانک مرکزی صورت نگیرد باید انتظار سخت‌تر شدن شرایط دریافت وام ازدواج برای زوجین را داشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا