عکس‌هایی از ویتنام که تا به حال ندیده‌اید

جنگ ویتنام که تقریباً بیست سال طول کشید، در سه کشور ویتنام، لائوس و کامبوج رخ داد. این جنگ به عنوان دومین جنگ بزرگ آسیایی میان ویتنام جنوبی و شمالی شناخته می‌شود. ارتش ویتنام شمالی مورد حمایت اتحاد جماهیر شوروی، چین و دیگر کشورهای کمونیستی بود؛ در حالی که ویتنام جنوبی از سوی آمریکا، استرالیا، تایلند، کره جنوبی و دیگر کشورهای ضدکمونیست حمایت می‌شد. جنگ طولانی بود وچهره‌ پلیدی داشت و موجب رنج بسیاری بر مردم ویتنام شد. در این مطلب، تصاویری از جنگ ویتنام را می‌بینید که بسیاری از مردم هرگز ندیده‌اند.

عکس‌هایی که تا به حال ندیده‌اید
جنگ ویتنام با بهانه‌ آزادسازی این کشور از دست کمونیسم از سوی آمریکا بر مردم ویتنام تحمیل شد، ولی در عمل تنها قتل و شکنجه و تجاوز بر زنان ویتنامی ارمغان آمریکایی‌ها برای این کشور بود. این مجموعه عکس، هرچند بسیاری از عکس‌ها در ستایش جوانمردی و روحیه دوستانه آمریکایی‌ها تأکید کرده است و سعی نموده تا جای ممکن، جنایات و تلخی‌هایی که بر مردم ویتنام تحمیل شده نادیده بگیرد، اما نتوانسته واقعیت زندگی را هرچند با اغماض از نظر دور نگه دارد.
 اشاره به این نکته ضروری است که اینها بخش کوچکی از جنایات آمریکا در این جنگ است و این عکس‌‌ها، همان داستان تکراری امریکا که درنظر دارد جهان را نجات دهد، اما تنها تخریب و ویرانی به جا می‌گذارد؛ بازگو می‌کند. ویتنام نیز یکی از قربانیان هوسرانی‌ها و توهمات آمریکا مبنی بر منجی جهان بودن آمریکاست. ویتنام ، فیلیپین، عراق، افغانستان و… قربانی این لشکرکشی‌های تجاوزخواهانه آمریکا هستند.
عکس‌هایی که تا به حال ندیده‌اید
این تصویر یک جت آمریکایی را نشان می‌دهد که در اوایل جنگ ویتنام بمب ناپالم را روی پایگاه ویت کنگ انداخته است. این بمب‌ها حاوی ژل چسبنده با قدرت اشتعال بالا بود که آمریکا در بمب‌ها و شعله‌افکن‌ها استفاده کرد.
عکس‌هایی که تا به حال ندیده‌اید
تنها سربازان نبودند که از شرایط جنگی در رنج بودند. خانواده‌ها مجبور بودند خانه‌های خود را ترک کنند. اغلب اوقات بدون کمک برادران، پدران و یا شوهران‌شان که به جنگ فراخوانده شده بودند. این تصویر، یک مادر ویتنامی را نشان می‌دهد که با چهار کودک خود به سختی از رودخانه عبور می‌کند.
عکس‌هایی که تا به حال ندیده‌اید
این عکس، یک قایقران چریکی در دلتای مِکونگ را نشان می‌دهد. درختان این منطقه به خاطر عامل نارنجی سوخته و از بین رفته‌اند. یکی از اقدامات ایالات متحده در این جنگ حذف پوشش گیاهی ویت کنگ بود. عامل نارنجی نوعی سّم قوی است که ارتش آمریکا در جنگ ویتنام از سال ۱۹۶۱-۱۹۷۱ برای از بین بردن جنگل‌های پناهگاه ویت کنگ به کار برد. لازم به ذکر است که عامل نارنجی موجب بسیاری از بیماری‌ها و نقص عضو نوزادان شد و نسل‌های بعدی مردم ویتنام را دچار مشکلات و رنج های طاقت فرسا کرد. جنایتی که در این مجموعه مسکوت ماند.
عکس‌هایی که تا به حال ندیده‌اید
زنان ویتنامی در غیاب شوهران و مردان خود که همگی به جنگ اعزام شده بودند، برای تأمین مواد غذایی روستای خود تلاش می‌کنند.
عکس‌هایی که تا به حال ندیده‌اید
این عکس، بیوه زن گریانی را نشان می‌دهد که کیسه حاوی اعضای بدن شوهرش را که در یک گور دسته جمعی پیدا شده، دریافت کرده است. شوهر او در طول حمله تت کشته شده است.
عکس‌هایی که تا به حال ندیده‌اید
در این عکس، در حالی که یک گروهبان، هلی‌کوپترِ حامل کمک‌های پزشکی که بار خود را تخلیه کرده، برای فرود در یک نقطه امن هدایت می‌کند؛ سربازان دیگر به افراد روی زمین افتاده در میان شاخ و برگ‌های درختان کمک می کنند. همان طور که در عکس مشهود است، بسیاری از سربازان مجروح، نومیدانه در انتظار کمک‌های پزشکی هستند.
عکس‌هایی که تا به حال ندیده‌اید
در خلال جنگ، هر جایی که ممکن بود، اتاق عمل برپا می‌شد. در این عکس، یکی از قربانیان بمب‌گذاری آمریکا، به اتاق عمل که در باتلاق حرا در  شبه جزیره کامائو برپا شده، برده می‌شود.
عکس‌هایی که تا به حال ندیده‌اید
این عکس، نمایی از یک معترض جنگ به نام  «ژان رز کاسمیر» است در مقابله با گارد ملی آمریکا در سال ۱۹۶۷٫ او با شاخه گلی در دست به همراه جمعی دیگر در واشنگتن گرد هم آمدند تا به جنایات آمریکا در جنگ ویتنام اعتراض کنند.
عکس‌هایی که تا به حال ندیده‌اید
در طول چندین دهه جنگ، زندگی و رفت و آمد برای بومیان ویتنام ساده نبود. آنها مجبور بودند برای در امان ماندن از حملات آمریکایی‌ها در پناهگاه‌ها، غارها و حفره‌های طبیعی غذا بخورند، بخوابند و پنهان شوند. آمار بالای تلفات در ویتنام تنها در نتیجه‌ خشونت‌های جنگ نبود. بسیاری از مردم به خاطر بیماری و گرسنگی جان می‌دادند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا