لاریجانی: کشور به بیماری اتکا به نفت دچار است

به گزارش بصیر به نقل از صدخبر، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی عصر امروز دوشنبه در همایش ملی مهندسین که در سالن همایش‌های برج میلاد تهران برگزار شد، طی سخنانی اظهار داشت: کاملا مکشوف است که جامعه مهندسین از یک قدرت فکری مناسب در توسعه کشور و همراه با یک نوع حس مسئولیت‌پذیری نسبت به رشد کشور برخوردار است.

علی لاریجانی

 

وی ادامه داد: این نعمتی برای کشور است که ۱۴۰۰ نفر از مهندسین کشور برای دفاع جانانه از کشورمان در سنگرهای مختلف حضور داشته‌اند؛ چه در دفاع مقدس و چه در بحث هسته‌ای، این جامعه شهدایی را تقدیم انقلاب کرد.

رئیس مجلس تصریح کرد: همچنین در این سال‌ها به خاطر خدمتشان مهندسین در خارج از کشور و گرفتاری‌های به‌خاطر این افراطیون تندرو در جهان اسلام داریم، آنها در این سنگرها از کشور دفاع کردند.

لاریجانی ادامه داد: یکی از خصوصیات مهم در جامعه اسلامی این است که افکار اسلامی بخصوص جامعه شیعی ما از یک جوهره عقلانی برخوردار است لذا در تعالیم علمای اسلامی همیشه یک ارتباط با تفکر مهندسی را مشاهده می‌کنیم؛ بسیاری از عالمان دینی ما از حوزه تعالیم مختلف علمی مثل معماری و فیزیک برخوردار بودند و این علاقه‌مندی و روشمندی تفکر اسلامی در حوزه عقلانیت را نشان می‌دهد، همچنین این موضوع نشانگر این است که علمای ما در گذشته هم یک مقام والایی برای عمل قائل بودند.

وی برهمین اساس تصریح کرد: این موضوع یک فایده مهم داشت و آن اینکه تمام متافیزیکی علوم از یک مبنا برخوردار بودند اما اکنون در دوره جدید برخی علوم به ناچار از یکدیگر متمایز شدند و مشکل این شد که برخی از علوم با مبانی متافیزیکی خاصی در کنار سایر علوم دیگر قرار گرفته‌اند.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان تأکید کرد: این طراوت فکر مهندسی و ریاضیات با نظر علمای گذشته یک مقدار مربوط به ریشه‌های عقلانی تفکر اسلامی می‌شود. یعنی در جوامع دیگر ما به شدت علاقه به علوم مهندسی را نمی‌بینیم و این موضوع به دلیل تعبد خاطر فوق‌العاده فکری است.

لاریجانی گغت: البته در این زمینه  ما دچار فراز و فرودهایی در ایران بودیم و ایران که مهد چنین تفکری بود، دچار مشکل دیکتاتوری‌های وابسته شد و در آن دوران اصولا فکر دچار یک نوع دفن شدن شد اما این تفکر پس از انقلاب اسلامی مجددا اوج گرفت و حضور مهندسین در عرصه‌های مختلف پس از انقلاب اسلامی جدی ش. و آنها هم در عرصه جنگ و هم در عرصه سازندگی و بازسازی کشور حضور داشتند.

وی اضافه کرد: مهندسان در مواجهه با مسائل سیاسی هم از یک ورزیدگی ذهنی خود برخوردارند همچنین مهندسان از روحیات امیدواری و مثبت‌اندیشی برخوردار هستند که این موضوع در عالم سیاست بسیار راهگشاست و مهندسانی که در عالم سیاست ورود کردند، قالبا روحیه مثبتی دارند که این روحیه در عالم سیاست مثبت است لذا ما آن را قدر می‌دانیم.

*** سیاست‌های اقتصاد مقاومتی راهگشاست

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین خاطرنشان کرد: موضوعی که در این زمینه مورد توجه قرار گیرد، وضعیت کشور ماست؛ ما در شرایط تحریمی هستیم و این بحث سیاست‌های اقتصاد مقاومتی هم که مقام معظم رهبری آن را ابلاغ فرمودند، اگر درست پیگیری شود، می‌تواند برای کشور راهگشا باشد.

***دچار بیماری اتکا به نفت هستیم

وی افزود: وضعیت اقتصادی کشور دچار یک بیماری است و آن اتکا به نفت است. اگر در بودجه ۹۳ نگاه کنیم، می‌بینیم که در این بودجه اتکا به نفت جدی است و حداقل ۴۰ درصد درآمدهای ما باید در سال آینده از طریق نفت تأمین شود، همچنین ۳۵ درصد درآمدهای مالیاتی است که امیدواریم محقق شوند و بقیه درآمدها هم مربوط به سایر منابع مانند اوراق مشارکت می‌شو. لذا این اتکای به نفت آسیب بزرگی برای کشور است.

لاریجانی همچنین تصریح کرد: متأسفانه برخی بی سلیقگی‌ها در اداره کشور معضل ما را دوچندان کرده است، در هفت هشت سال گذشته ما ۷۰۰ میلیارد دلار درآمد داشتیم که این درآمد می‌توانست شکوفایی اقتصادی ایجاد کند اما چون از آن درست استفاده نشد و بیشتر آن صرف بودجه جاری کشور شد، ما اکنون دچار مشکل هستیم لذا بخشی از این مشکلات و گرفتاری‌ها مربوط به بی‌ترتیبی از منابع است.

وی بر همین اساس اضافه کرد: اگر بخواهیم روابط اقتصادی و چه دیپلماتیک، راه علاج پیدا کنیم، باید به توان داخلی کشور و رونق تولید تکیه کرده و شرایط سرمایه‌گذاری را تسهیل کنیم، همچنین باید شرایط کارآفرینی را برای فارغ‌التحصیلان مهندسی ایجاد کرد.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان تصریح کرد: اگر مسئولان اجرایی کشور وقتی شرایط اقتصادی کشورمان بهتر شد، سریع به واردات روی نیاورند و به سرمایه‌گذاری و تولید داخلی دقت کنند، شرایط بهتر می‌شود همچنین روح اصلی حاکم بر اقتصاد مقاومتی این است که شرایط کشور را از نظر رونق اقتصادی فراهم کرده و به تولید داخلی تکیه کنیم.

لاریجانی در ادامه سخنان خود گفت: اگر بخواهیم خارج از شعارها بیندیشیم، باید بدانیم که اراده مسئولان اصلی کشور در بخش‌های مختلف باید این باشد که به شرکت‌ها و موسسات که توانمندی دارند، تکیه کنند؛ ما نباید این شرکت‌ها را به محض اینکه اشتباهی کردند، خارج کنیم بلکه باید زیربغلشان را بگیریم و به آنها کمک کنیم. بعنوان مثال وزارتخانه‌هایی که بخش خصوصی را تشویق کردند، بهتر نتیجه گرفته‌اند و به مرور این فکر رشد کرد اما آنجا که از این موضوع غفلت کردند، هنوز محتاج کمک هستند لذا باید روی شرکت‌های دانش بنیان سرمایه‌گذاری کنیم و به آنها کمک کنیم تا رشد کنند.

*** صنعت خودرو رشد فنی لازم را نداشت

وی ادامه داد: البته رشد این شرکت‌ها مقداری هم منوط به فضای رقابتی در اقتصاد است بعنوان مثال ما در صنعت خودروسازی سابقه طولانی داریم اما صنعت خودروی ما رشد فنی لازم را نداشت که علت اصلی آن هم عدم توجه به سرمایه‌گذاری در بخش تحقیق و توسعه است و چون رقابت وجود ندارد و نوعی انحصار است، این شرکت‌ها نیاز به توسعه احساس نمی‌کنند و ما هم به مدل‌های جدیدی دست پیدا نمی کنیم.

رئیس مجلس خطاب به مهندسین حاضر در این همایش گفت: ما به چشم خواستگار با شما صحبت می‌کنیم؛ شما می‌توانید تصمیم بگیرد که جامعه مهندسین می‌خواهید یکی باشد یا چندتا و اگر لازم باشد یک نظام مهندسی در کشور ایجاد شود و یا هرطور که می‌خواهید اما به نظر من اگر موسساتی بوجود بیاید که مهندسین رشته‌های مختلف و حقوقدانان در قانون‌گذاری به قوه مقننه کمک کنند، می‌تواند کار مفیدی باش. و اینکه گفتم ما به چشم خواستگار به شمار نگاه می‌کنیم، از این منظر است.

وی افزود: اکنون سبک کار ما این است که مرکز پژوهش‌های مجلس با تماس با موسسات علمی پیشنویس طرح‌ها را تهیه می‌کند اما می‌توان موسساتی ایجاد کرد که در رشته‌های خاصی به تقنین کمک کنند و پینشهاداتی را به مجلس ارائه دهند که این موضوع با عقد قراردادهایی با معاونت قوانین مجلس یا مرکز پژوهش‌ها می‌تواند انجام شود.

لاریجانی تصریح کرد: بحث دیگر راجع به اقتصاد مقاومتی مربوط به این می‌شود که ظرفیت‌های لازم برای ارائه خدمات مهندسین را سامان داد و این به یک کار حرفه‌ای احتیاج دارد همچنین نکته دیگر این است که ببینیم شرکت‌های دانش بنیان چگونه فعال می‌شوند لذا این موضوع باید مورد بررسی قرار گیرد تا یک سرمایه‌گذاری صورت گیرد و افراد باهوش در رشته‌های مهندسی جذب این کار شوند و نوآوری را بوجود آورند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا