اختصاص بودجه برای جبران سهل‌انگاری‌های یک تصمیم قدیمی

به گزارش بصیر به نقل از بلاغ، سال ۷۵ بود که در سفر مقام معظم رهبری به استان خوزستان با دستور ایشان قرار شد تا زمین های کشاورزی این استان احیا شوند و دولت آقای هاشمی هم مسؤول اجرایی کردن این طرح شد. بعد از دستور رهبر انقلاب، وزارت جهاد کشاورزی وقت طرحی را با عنوان “طرح ۸۵۰ هزار هکتاری” آماده کرد اما طرح مذکور نه تنها در دولت هاشمی بلکه در دولت خاتمی هم اجرایی نشد تا اینکه نوبت به دولت احمدی نژاد رسید و او نیز در دولت دهم دستور آغاز اجرای طرح مذکور را داد که عملا به نتیجه خاصی نرسید.

سهل انگاری دولت هاشمی و خاتمی در اجرای طرح

سید شکرخدا موسوی نماینده مردم خوزستان در مجلس که از دولتهای پیشین به خاطر عدم توجه کافی به این طرح گله دارد در گفتگو با جهان می گوید: دلیل اینکه این طرح از سال ۷۵ تا کنون عملیاتی نشده سهل انگاری دولت ها و توجه بیش از حد آنها به مسائل سیاسی بوده است.

نماینده مردم خوزستان همچنین به ظرفیت بالای این استان در بخش کشاورزی اشاره می کند و می گوید: خوزستان ۴ میلیون هکتار زمین قابل کشت دارد که در حال حاضر ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار آن قابل کشت است و با این حال رتبه اول تولید محصولات کشاورزی کشور در اختیار خوزستان است. او این را هم گفت که مقام معظم رهبری در طول این سال ها چند بار پیگیر این طرح بودند و اخیرا قبل از بررسی لایحه بودجه نیز دفتر ایشان در نامه ای به رئیس مجلس این موضوع را پیگیری کردند.

طرحی که روحانی بعد از حدود ۲۰ سال احیا کرد

حال نزدیک به ۲۰ سال از سفر استانی مقام معظم رهبری به خوزستان می گذرد و در حالی که دولت هاشمی و خاتمی از کنار طرح احیای زمین های کشاورزی خوزستان بی تفاوت گذشتند و پرداختن به مسائل سیاسی را به این گونه طرح هایی که به نفع مردم و کشور است ترجیح دادند، روحانی در اولین سفر خود به این استان این طرح را احیا کرد.

در سفر استانی دولت یازدهم به خوزستان روحانی به مردم قول داد که بودجه مربوط به این طرح را تامین کند و اجرای عملیات آن هم با وزارت جهاد کشاورزی باشد تا در ۳۰ سال آینده شاهد احیای ۵۵۰ هزار هکتار از زمین های کشاورزی استان خوزستان باشیم. دولت یازدهم در حدود ۱۵۰۰ میلیارد برای طرح مذکور تامین اعتبار کرده است.

به گفته کارشناسان اجرای این طرح می تواند بیش از ۵۰ درصد تولیدات کشاورزی خوزستان که به نفع کشور است را افزایش دهد.

این اقدام دولت در احیای طرحی که دستور رهبر معظم انقلاب را هم در پی دارد و در حدود ۲۰ سال از تصویب آن می گذرد قابل تحسین است و با توجه به ابلاغ سیاست های اقتصاد مقاومتی از سوی ایشان که یکی از مهمترین محورهای آن کشاورزی است، امید است تا هرچه سریعتر اجرایی شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا