اختصاصی/ قسمت دوم

گزارش گردشگری بصیر از شهر برنج و ماهی

بصیر/

اقوام مهاجر روستاهای فریدونکنار

گیلاهی ها در در روستای بزرگ بیشه محله ساکن هستند، علت مهاجرت آنها این است که این اقوام از طرف رودخانه فریدونکنار(مرورز رود) توسط لنج و پراخود بار می بردند برای تجارت که بعضی از آنها در آنجا ساکن شدند.

گرجی ها در روستای مهلبان ساکن هستند، آنها از تبار گرجستان شوروی سابق می باشند.آنها در تجارت با روستاها و شهر فریدونکنار در ارتباط بودند که بعضی از آنها در روستای مهلبان ساکن شدند، بندپی ها در روستای فیروزآباد ساکن هستند که از بندپی بابل به اینجا مهاجرت کردند. شغل اصلی آنها دامداری و کشاورزی است، زنان این قوم به قالیبافی مضغول هستند، کردها در روستای حسین آباد (شیرا) ساکن هستند، آنها از قبیله کردهای استان کردستان می باشند، علت مهاجرت آنها به روایتی در دوران آقا محمد خان قاجار می باشد که آنها سد دفاعی محکمی در برابر حمله ترکمنستان، شوروی سابق به نوار ساحلی باشند. از این اقوام می توان به قسمت هایی از ایزده، چمخاله در رشت، شیرا(حسین آباد)، فریدونکنار، کردکلای جویبار یافت.

از بین آنها پهلوانانی همچون محمد شیری، خوش علی عبادی … خوش درخشیدند.

آمادگی فریدونکنار برای نوروز ۹۳

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فریدونکنار گفت: شهرستان فریدونکنار دارای ۱۰ هتل، متل و تالار پذیرایی و ۳ مجتمع پذیرایی خزرشهر شمالی، جنوبی و پالم می باشد.

غلامرضا چشمه نور در گفتگو با خبرنگار ما اظهار داشت: فریدونکنار دارای ۴ دفتر خدمات مسافری است و دفتر هواپیمایی نیز در سال جدید افتتاح شد، همچنین بیشترین آمار مسافرین مربوط به تعطیلات ایام نوروز،تابستان و ایام تعطیلات مستمر است.

  رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فریدونکنار گفت: بناهای تاریخی فریدونکنار می توان به بناهای ثبت شده در دوره قاجار سقانفار روستاهای جزین، نوائی محله، کریمکلا، اسبوکلا و تپه قلاکتی سوته، حمام سوته، امامزاده فخرعلی در حیدر کلا اشاره کرد.

وی بیان داشت: زیستگاه پرندگان مهاجر در روستای سوته(لپور) از دیگر جاذبه های گردشگری در فریدونکنار است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا