برگی دیگر از افتخارات رزمی-دفاعی کشور رقم خورد

تجهیز موشک‌های بالستیک قیام و قدر به کلاهک بارانی

به گزارش بصیر به نقل از بلاغ، در رزوهای اخیر شاهد رونمایی از کلاهک بارانی نصب شده برروی موشک‌های بالستیک نیروهای مسلح بودیم که این کلاهک ها قادر هستند اهداف انبوهی را در محل اصابت منهدم کنند.

اما امروز صبح با اعلام وزیر دفاع در مراسم تحویل انبوه موشک های بالستیک به نیروی هوافضای سپاه معلوم شد که که این سرجنگی ها حداقل بر روی ۲ موشک بالستیک قدر یک H و میانبرد قیام نصب شده است.

لحظه شلیک موشک قیام

هم اکنون این ۲ موشک با توانایی حمل انواع سر جنگی های «بلاست» و «بارانی» توانایی انهدام طیف متنوعی از اهداف را  دارا بوده و پرتاب از لانچرهای متحرک و سیلوها در مواضع مختلف و عبور از سپردفاع موشکی با داشتن قابلیت رادارگریزی،  از مزایای این موشک ها محسوب می‌شود.

موشک‌های بالستیک با سرجنگی بارانی برای انهدام جنگ افزار ها و تجهیزات نظامی دشمن به کار گرفته می شود و گریز از سامانه های ضد موشکی دشمن، قابلیت تخریب اهداف گسترده، امکان تخریب چند هدف مجزا از یک دیگر از ویژگیهای این موشک به شمار می رود.

* موشک قیام؛ مخصوص پایگاههای آمریکایی اطراف ایران

۲۹مردادماه سال ۸۹ بود که موشک بالستیک منحصر به فردی با قابلیت‌هایی متفاوت از انواع قبلی رونمایی شد.

موشک جدید که «قیام» نام داشت، با برد ۸۰۰ کیلومتر جدیدترین موشکی بود که توسط سردار شهید طهرانی مقدم با یک هدف خاص ساخته شد: «انهدام پایگاهها و منافع آمریکایی در اطراف ایران»

موشک قیام در یکی از نمایشگاههای تهران

موشک ۶ تُنی «قیام» را در حقیقت باید دروازه ورود ایران به عرصه جدید در ساخت موشک‌های بالستیک دانست به طوری که می توان گفت تجربه بیست و پنج ساله صنعت دفاعی کشور (تا آن روز) در عرصه هوافضا در این موشک خلاصه می‌شد؛ موشکی که نداشتن بالک به عنوان یکی از ویژگی‌های آن، علاوه بر افزایش سرعت، قابلیت پرتاب موشک از انواع لانچرهای خاص را به آن می‌دهد.

این موشک بالستیک بنا بر ماموریت‌های تعریف شده، با طول حدود ۱۶ متر و وزن سرجنگی ۷۴۶ کیلوگرم می‌تواند اهداف را در فواصل مختلف مورد اصابت قرار دهد.

سرعت آماده‌سازی و شلیک موشک قیام، یکی دیگر از ویژگی‌های مهم آن است و البته تمامی ویژگی‌ها از قبیل جنس، مواد و دیگر خصوصیات نیز در این موشک رادارگریز مد نظر قرار گرفته است.

موشک بالستیک سوخت مایع قیام، قابلیت پرتاب از سیلوهای مخصوص و پرتابگر را داراست و سقف پرواز آن در حداکثر برد، به ۱۲۶ کیلومتر می سرد.

همچنین در آخرین رژه نیروهای مسلح در ۳۱ شهریور ماه سال جاری بود که انبوهی از موشک های بالستیک قدرH برای اولین بار به نمایش درآمدند.

نمایش موشک قدرH در رژه نیروهای مسلح ۳۱ شهریور

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا