پخش سریال” پایتخت ۳″ متوقف می شود!

به گزارش بصیر به نقل از بلاغ، مدتی است که سریال های ساخت صدا و سیما از سریال های طنز گرفته تا سریال های جدی که مربوط به اقوام ایرانی است مورد اعتراض  شدید مردم آن مناطق قرار می گیرد.هنوز از یادها نرفته است که سریال طنز شب های برره به کارگردانی مهران مدیری به خاطر استفاده از لهجه لری مورد اعتراض  مردم لر زبان ایرانی قرار گرفت. 

همین چند وقت پیش نیز پخش  سریال «سرزمین کهن»  به دلیل اعتراض هایی که بختیاری ها به این  سریال  کردند و دامنه آن از فیس بوک و تظاهرات خیابانی تا تریبون های رسمی گسترده شد، متوقف شد.
 

ماجرا هم از این قرار بود که امیر آقایی در نقش اردکانی، معلمی با اندیشه های چپ، رو به بیتا فرهی، در نقش خواهر ناتنی اردکانی، فریاد می کشد و می گوید: «به چه چیز خودتون افتخار می‌کنین؟ به کدوم اصل و نسب؟ به سرپاگرفتن سگ‌های انگلیسی و کاسه‌لیسی کنسول انگلیس؟ می‌خواین فردا سر کلاس برای بچه‌ها قصه اینکه بختیاری‌ها چطور بختیاری شدند رو بگم؟» 

و ماجرای اعتراض ها از همین جا شروع شد. بختیاری نام خانوادگی خواهر ناتنی اردکانی است و استفاده از این نام خانوادگی برای بختیاری ها معنای توهین به این قوم را داشت. 

در بسیاری از شهرهایی که قوم بختیاری در آن ساکن بودند، موج اعتراض به این سریال راه افتاد. از اصفهان، ایذه، مسجد سلیمان، اهواز، فارسان، لردگان، الیگودرز تا زرین شهر و دزفول همه بختیاری ها به این سریال اعتراض کردندو حتی  در بعضی شهرها هم اعتراض ها همراه با تجمع بود. 

 در الیگودرز نیز  حدود ۱۰ هزار نفر از مردم مقابل فرمانداری این شهرستان تجمع کردند و خواستار عذرخواهی متولیان و توقف پخش این  سریال  شدند. حمل بنرها و پارچه‎ نوشته هایی در وصف قوم بخیاری و تلاش های آنها برای حفظ کشور، نقطه مشترک تمام این تجمع ها بود. در بعضی پارچه نوشته ها هم جمله هایی مثل «مرگ بر کمال تبریزی» دیده می شد. 
 
اعتراض به  سریال سرزمین کهن، تنها به مردم محدود نشد و نمایندگان بختیاری مجلس هم و ائمه جمعه شهرها و استان های محل سکونت بختیاری ها هم جزو معترضان بودند. 

حالا این ماجرا می رود برای سریال «پایتخت ۳ »نیز تکرار شود چرا که در روزهای گذشته پخش سریال نوروزی “پایتخت” به کارگردانی سیروس مقدم از تلویزیون ایران واکنش های زیادی را برانگیخته است. 

البته پیش از این نیز سریال پایتخت ۱ و ۲ نیز با واکنش های منفی نمایندگان مازندران در مجلس مواجه شده بود. 

حالا اما خبر رسیده است که عده ای از مردم برای پخش سریال «پایتخت ۳» در مقابله استانداری مازندران تجمع و تحصن کرده اند. 

معاون سیاسی – امنیتی استانداری مازندران با اشاره به تجمع و تحصن مردم برای پخش سریال «پایتخت ۳» در مقابله استانداری مازندران گفته: از تجمع کنندگان خواستار معرفی نماینده شدیم که ۵ نفر بعنوان نماینده آنان انتخاب شده و نظرات خود را به مسئولان ارشد مازندران اعلام کردند. 
 
علیرضا یونسی در خصوص این تجمع اظهار داشته: این تعداد به نمایندگی از سایرین، نظرات خود را به مسئولان ارشد اعلام کردند تا این نظرات به سازمان صدا و سیما  انتقال یابد. 

وی از جلسه مسئولان استان با ۵ نماینده احتمالا در هفته آینده خبر داد. 
 
معاون استانداری مازندران، با بیان اینکه از آغاز ساخت و تولید این سریال، نظرات و انتقادات بسیاری از صاحبنظران و مسئولان ذی ربط بیان شده، افزوده: تمام این مطالب به گوش مسئولان رسانده شد ولی تصمیم گیری نهایی با مسئولان صدا وسیماست. 

به این ترتیب احتمال متوقف شدن پخش سریال پایتخت ۳ نیز دور از ذهن نیست و معلوم نیست با توجه به حجم اعتراضات ادامه این سریال از سیمای کشور پخش خواهد شد یا خیر؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا