برنامه ۱+۵ برای کاهش سانتریفیوژهای ایران به چهار هزار عدد/ آمریکا: برنامه موشکی ایران در دستور کار مذاکرات گام نهایی است/ عراقچی: در بیشتر از ۱۳ مورد با طرف غربی اختلاف داریم

به گزارش بصیر، هر چند تاکنون اخبار تایید نشده ای از محتوای مذاکرات به بیرون درز نکرده است با این حال گفته می شود، چالش اصلی مذاکرات موضوع غنی سازی اورانیوم ایران و همچنین موضوع موضوع تحقیق و توسعه هسته ای است. البته آقای عراقچی گفته است موارد اختلافی میان ایران و ۱+۵ بیش از ۱۳ مورد است که در ضمن نوشتن متن نهایی به آن پرداخته می شود.

موضوع غنی سازی در حالی همچنان مورد اختلاف است که مذاکره کنندگان ایرانی با پذیرفتن محدودیت در تعداد، نوع و ذخیره اورانیوم غنی شده و به صورت خلاصه با پذیرفتن شرط نیاز عملی در همان توافقنامه ژنو چند گام عقب نشسته اند با این حال این مقدار هم هنوز مورد تایید کشورهای غربی قرار ندارد.

پیش از این در گزارش ها آمده بود: «اطلاعات موجود نشان می دهد بسیار بعید است امریکایی ها با تعدادی بیش از ۴۰۰۰ ماشین نسل اول موافقت کنند چرا که در غیر این صورت، یعنی در صورتی که تعداد ماشین ها بیشتر باشد یا ایران مجاز باشد از ماشین هایی مدرن تر از ۱-P استفاده کند، زمان Break out (زمان لازم برای تولید اورانیوم یک سلاح) به میزانی که مدنظر امریکاست (حداقل ۶ ماه) کاهش پیدا نخواهد کرد.»

این در حالی است که مذاکره کنندگان ایرانی معتقدند ظرفیت فعلی سانترفیوژ ایران (۲۱۰۰۰ سانترفیوژ که به ۸۰۰۰ سانترفیوژ گاز وارد شده است) باید حفظ شود.

در همین حال لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه که توافق موقت ژنو را تقریبا یک ماه به تأخیر انداخت، روز سه شنبه در جمع برگزیده ای از خبرنگاران آمریکایی گفت: توافق ۱ +۵ با ایران، تنها در صورت کاهش سانتریفیوژ ها و توضیح درباره سوابق «جنبه های نظامی» برنامه هسته ای ایران در سال های گذشته امکان پذیر است.

وی «جامع بودن، شفافیت در خصوص سابقه گذشته برنامه هسته ای و حل کردن موضوع زمان گریز» را سه شرط لازم برای توافق جامع هسته ای میان ایران و ۱ +۵ عنوان کرد.

مقام آمریکایی: موضوع موشکی ایران در دستور کار مذاکرات است

از سوی دیگر در حالی که مقامات نظامی ایران تاکید دارند برنامه موشکی ایران نباید جز دستورجلسه مذاکرات قرار بگیرد و هیچ محدودیتی را در این باره قبول نمی کنند، یک مقام ارشد آمریکا در محل برگزاری مذاکرات گفت که موشک‌های بالستیک ایران جزو مباحث مورد بحث در مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ است

این مقام آمریکایی امروز در پاسخ به سوالی درباره اینکه بحث درباره موشک‌های بالیستیک ایران جزو موضوعات مورد بحث در این مذاکرات است گفت: «باید این را خاطرنشان کنم که قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل باید در نظر گرفته شوند. این موضوع در طرح اقدام مشترک مطرح شده است. این قطعنامه‌ها، مثل خیلی چیزهای دیگر می‌گوید که هر موشک با قابلیت حمل سلاح هسته‌ای باید مورد بررسی قرار گیرند.»

پیش از این وندی شرمن اواخر فروردین ماه و پس از پایان یافتن مذاکرات وین ۳ درباره موضوع موشکی ایران به خبرنگاران گفت:

طرح مشترک اقدام (توافقنامه ژنو) تصریح کرده است که باید به قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز به عنوان بخشی از توافق نامه رسیدگی شود و فکر می کنم همه می دانید که یکی از مسائل مطرح در قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد، دغدغه هایی است که درخصوص موشکهای بالستیک با قابلیت حمل تسلیحات هسته ای وجود دارد. بنابراین، وقتی می گویم درباره همه نگرانی های موجود صحبت شده است، منظورم این است که درباره همه نگرانی ها بحث شده است.

معاون وزیر امور خارجه آمریکا به آن بخش از توافقنامه ژنو اشاره دارد که صراحتا تاکید کرده در موضوع بررسی‌های قطعنامه شورای امنیت کشورهای عضو این شورا باید از اقدامات ایران در انجام بندهای اجرایی قطعنامه شورای امنیت به رضایت برسد.

در توافقنامه ژنو در این باره آمده است: 

گام های اضافی در میان اقدام های اولیه و گام نهایی، از جمله، در میان موارد دیگر، پرداختن به قطعنامه های شورای امنیت با نظر به اینکه ملاحظه شورای امنیت سازمان ملل در این موضوع به صورت «رضایت بخش»، به نتیجه برسد.

There would be additional steps in between the initial measures and the final step, including,

among other things, addressing the UN Security Council resolutions, with a view toward

bringing to a satisfactory conclusion the UN Security Council’s consideration of this matter

گفتنی است در بند قابل اجرای ۹ ، قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنیت که علیه ایران به تصویب رسیده، آمده است: «که ایران به هیچ گونه فعالیتی که به موشک های بالستیک با قابلیت پرتاب سلاح های هسته ای مربوط باشد، و از جمله پرتاب با فناوری موشک های بالستیک دست نخواهد زد، و کشورها تمامی اقدامات لازم را به عمل خواهند آورد تا از انتقال فناوری یا کمک های فنی به ایران که در ارتباط با چنین فعالیت هایی باشند جلوگیری کنند.»

هر چند قطعنامه شورای امینت درباره موضوع هسته ای ایران بر مبنای حقوق بین الملل غیرقانونی است با این حال تیم مذاکره کننده هسته ای ایران با عقب نشینی از موضع پیشین و با تایید مرجعیت شورای امنیت در حل و فصل اختلافات هسته ای، در عمل ایران را در موضع انفعال قرار دادند.

بنابراین، اگر قرار است به تمامی قطعنامه های شورای امنیت رسیدگی شود، این مسئله باید به نحوی مورد رسیدگی قرار گیرد.

این در حالی است که گفته می شود آمریکا حتی این پیشنهاد را  مطرح کرده که ایران در نهایت می‎تواند تنها با برد ۵۰۰ کیلومتر موشک تولید کند.

البته در سایه سکوت مقامات وزارت امور خارجه ایران، فرماندهان نظامی کشورمان اعلام کردند که برنامه دفاعی جمهوری اسلامی بر اساس یک برنامه بلند مدت به پیش می رود و هرگز و تحت هیچ شرایطی، هیچ محدودیتی از سوی هیچ کشوری را نمی پذیرند.

 

 

بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا