سیدحسن خمینی در حرم مطهر حضرت امام(ره)

تاکید رهبر معظم انقلاب بر توجه به محرومین یک درس برای همگان است

به گزارش بصیر، حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی تولیت حرم مطهر حضرت امام خمینی(ره) در بیست و پنجمین مراسم سالگرد بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی اظهار داشت: روز ۱۴ خرداد سالروز ارتحال امام بزرگوار ما، روز بسیار تلخ در ذائقه ملت ایران و روزی به یاد ماندنی از جهت پیمان تاریخی بین ملت و امام است.

وی ادامه داد: امروز بیست و پنجمین سالگرد ارتحال امام را در حالی برگزار می‌کنیم که خوشحالیم پس از ۲۵ سال خدمت امام بزرگوارمان عرض کنیم: “راه، نام و یاد شما را در جمهوری اسلامی ایران ادامه می‌دهیم.” قبل از اینکه چند دقیقه‌ای را مصدع شوم و به رسم ادب خدمت زائران عزیز، خواهران بزرگوار و برادران گرانقدر، میهمانان خارجی، مسئولین محترم نظام و رهبری عزیز و فرزانه انقلاب و یکایک خدمتگزاران انقلاب عرض ادب و خیر مقدمی داشته باشم، از همه استدعا می‌کنم که یاد امام بزرگوار را بیش از هر زمان دیگری گرامی بداریم و با فاتحه و صلواتی امام را میهمان سفره اباعبدالله کنیم.

تولیت حرم مطهر امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: طبیعی است که در فرصت کوتاهی که در خدمت سرورانم هستم، نمی‌رسیم درباره همه خصایص و ویژگی‌های اماممان صحبت کنیم. بنده به یک ویژگی بزرگ انقلاب اشاره می‌کنم که متناسب با نامگذاری امسال نیز هست.

سیدحسن خمینی تصریح کرد: یکی از اهداف بزرگ امام و انقلاب ما رفع محرومیت از جامعه اسلامی ایران در مرحله اول، رفع محرومیت از مسلمانان در مرحله دوم و رفع محرومیت از اقصی نقاط جهان یعنی آن چیزی که در آغازین روزهای انقلاب تحت عنوان مستضعفین مورد اشاره قرار می‌گرفت، در مرحله سوم بود.

وی افزود: بعدها این تعبیر در سال‌های آخر عمر امام با تعبیر جنگ فقر و غنا مورد اشاره امام قرار گرفت و شاید در سال‌های آخر این واژه به عنوان یک کلیدواژه بسیار مهم در فرمایشات و پیام‌های امام بزرگوارمان مورد اشاره بود. جنگ فقر و غنا به معنای جنگ فقیر و غنی نیست، بلکه جنگ با سیستمی است که باعث پیدایش فقیر در جامعه می‌شود و باعث می‌شود که جامعه به دو قطبی فقیر و غنی تبدیل شود.

تولیت حرم مطهر امام خمینی(ره) اضافه کرد: جنگ فقر و غنا که در کلمات امام بزرگوارمان بود به عنوان یکی از مهمترین اهداف انقلاب شکوهمند اسلامی همواره مدنظر پدید آورندگان انقلاب و مردمی بود که آن روزها در خیابانها باعث تشکیل این نظام مقدس شدند، بود.

سیدحسن خمینی تصریح کرد: در نگاه امام فقر محترم نیست بلکه فقرا محترمند؛ استضعاف محکوم است، اما مستضعفین به عنوان وارثین زمین مورد احترام و محبوبند. بنابراین در نگاه امام باید قوانین انقلاب اسلامی بر مداری شکل بگیرد که نهایتا جامعه با محرومیت مواجه نباشد و باید بتوان این واژه را در فرهنگ‌ها و کتاب‌ها “نسیا منسیا” کرد.

وی ادامه داد: به همین جهت در آغازین روزهای پیروزی انقلاب دیدید که بیشترین نهادهایی که شکل گرفت در این راستا بود. بنیاد مسکن برای امر مسکن، کمیته امداد امام برای کمک به محرومین و بنیادهای دیگری از جمله بنیاد مستضعفان، بنیاد ۱۵ خرداد و بقیه بنیادهایی که آمدند تا در حقیقت به یکایک مشکلات جامعه اسلامی و آنهایی که ضعیف داشته شده بودند، کمک کند و امر محرومیت را از سرزمین‌های اسلامی خصوصا سرزمین مقدس اسلامی خودمان ریشه‌کن کنند.

تولیت حرم مطهر امام خمینی(ره) با طرح این سوال که این انقلاب چه زمانی اتفاق افتاد، گفت: در روزگاری این اتفاق افتاد که دو نظام اقتصادی در جهان حاکم بود. نظام سرمایه‌داری کاپیتالیستی غرب و نظام سوسیالیستی که به اسم بارور کردن طبقه کارگر به تعبیر خودشان دیکتاتوری کارگری را در جهان پدید آورده بودند. اما اتکای امام به اندیشه متعالی اسلام و نیروی لایزال الهی و همچنین امید فراوان به قدرت خداوند و همراهی، همدلی و عزم راسخ ملی در پیمودن راه امام و پیوند ناگسستنی که بین امام و مردم برقرار بود، یک نیروی عظیم را در سرزمین‌های ما به وجود آورد که ما می‌توانیم و این توانستن در حقیقت هم به نیروی فکری مردم متکی است و هم به نیروی بازوان آنها متکی است. همچنین به فضای بیرونی و درونی کشور نظر دارد.

سیدحسن خمینی خاطرنشان کرد: اسلام در نگاه امام هم راهگشاست و هم مردم می‌توانند این راهگشایی را در زندگی خود مشاهده کنند. پس یکی از مهمترین شعارهایی که انقلاب بزرگ ما به خاطر آن به وجود آمد، رفع محرومیت و رفع استضعاف بود. اگر جملات امام را به یاد بیاوریم و مرور کنیم که همواره به مسئولین گوشزد می‌کردند که با محرومین باشید و یک موی کوخ‌نشینان را به کاخ کاخ‌نشینان ندهید و توجه می‌دادند به اینکه آنچه باید سعادت دنیا و آخرت ما را در خود نهفته داشته باشد و سعادت این دنیا و آن دنیای ما را با خود دارد، تلاش در جهت رفع محرومیت و استضعاف و کمک به یکایک محرومین در جامعه ماست.

وی تلاش جهت رفع محرومیت و کمک به مستضعفان را یکی از شعارهای اساسی و مهم در تاریخچه انقلاب اسلامی دانست و گفت: شکل‌گیری انقلاب بر دوش همین قوم بوده و امام همواره به مسئولین توجه می‌دادند که بدانید بر دست و بازوی چه کسانی باید بوسه بزنید و چه کسانی این مسند را در اختیار شما گذاشتند.

تولیت حرم مطهر امام خمینی(ره) با بیان اینکه این شعار بزرگ یک نقشه راه دارد، خاطرنشان کرد: در اینجا باید اشاره کنم که رهبری معظم انقلاب همواره بر این پیام و فرموده امام تاکید ویژه داشتند و در طول دوره رهبری ایشان بعد از امام همواره شاهد بودیم که این نکته مورد توجه ویژه ایشان بود و یکی از درس‌هایی است که طبیعتا باید همه به آن توجه داشته باشیم.

سیدحسن خمینی تحقق این هدف را به علل متعددی وابسته دانست و تصریح کرد: یکی از مهمترین امور، دوری از شعارزدگی و احساسات است و مانند هر امر عاقلانه عقلایی دیگر قواعد اقتصادی محتاج تدبیر و عقلانیت است. باید با تدبیر نیروی فکر و اندیشه و به دور از شعارزدگی‌های که بعضا ممکن است براساس نیت‌های خیر و یا نیت‌های سوء باشد این مسیر را پیمود. هیچ وقت یک هدف آرمانی ما را نباید دچار روش‌های غیرعقلانی کند.

وی با بیان اینکه دومین عاملی که حتما برای این امر جزو واجبات است، بحث وحدت ملی است و ما “با هم” می‌توانیم، افزود: امام جهاد سازندگی را برای رفع محرومیت پدید آوردند، اما بالای شعار اصلی این نهاد مقدس این جمله بود که امام فرمودند همه با هم. رمز پیروزی که همواره مورد تاکید آن بزرگوار بود و ما را به آن وعده می‌داد، وحدت، اتحاد، همدلی، دوری از کینه‌هاست و ما باید واقعا دل‌ها را از کینه‌ها بشوییم تا بتوانیم این محرومیت که ریشه سختی در تاریخ ما دارد را با تلاش از جامعه‌مان ریشه‌کن کنیم.

تولیت حرم مطهر امام خمینی(ره) ادامه داد: امام جمله‌ای دارند که بنده به یاد شما می‌آورم که حتما آن را شنیده‌اید. امام می‌فرمودند رمز پیروزی ما که علت ایجاد این حکومت بود، علت بقای آن هم است و به تعبیر ما طلبه‌ها علت موجده، علت مبقیه هم هست.

سیدحسن خمینی در تشریح علت موجده انقلاب اسلامی گفت: علت موجده اتکای به خدا و وحدت کلمه است. یکی از علمای بزرگوار نجف یک روز تعبیر کرده بود که اسلام بر دو چیز بنا شده است؛ یک کلمه توحید که خدا بالاتر از همه قدرت‌هاست و هیچ کس نمی‌تواند مقابل اراده خدا بایستد که نشاط و امید همیشه ما بود؛ دوم وحدت کلمه است، یعنی همه با هم که در آغازین لحظات انقلاب تحقق پیدا کرد و بالای آرم برخی از همین نهادهایی که در جهت رفع محرومیت و استضعاف شکل گرفت، نیز حک شده است.

وی تصریح کرد: یکی دیگر از عوامل همت است که امسال به نام آن نامگذاری شده است، یعنی ما اقتصاد را با فرهنگی که در جهت رفع محرومیت است عجین کنیم. اقتصاد امری است که مردم را آزار می‌دهد، ولی مهمتر این است که فرهنگی که بتواند این مشکل را حل کند. ریشه در همت عالی مسئولین و مردم، وحدت همه اقشار مختلف جامعه است و اگر قطعاتی از جامعه را کنار بگذاریم، طبیعتا دیرتر به هدف می‌رسیم.

تولیت حرم مطهر امام خمینی(ره) در ادامه با بیان اینکه این مملکت آمیخته از همه امکانات است، گفت: در حوزه تدبیر بحمدالله رشد علم که چندین بار در فرمایشات رهبری مورد اشاره قرار گرفته بود و بقیه هم گفتند و تلاشی که در این سال‌ها در جهت بسط دانش در جامعه ما پس از انقلاب صورت گرفت، یکی از نقاط درخشان انقلاب بود و ما در هر حوزه‌ای که وارد شویم دارای کارشناس هستیم، این یکی از امکانات است.

سیدحسن خمینی توانایی مالی فراوان را متکی به اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: اقتصاد مقاومتی به معنای این است که همت کنیم جهت اقتصاد رفع محرومیت باشد. بالا بردن همه شاخص‌ها درست است، اما اولویت اول با توزیع برابر ثروت در جامعه است و در مرحله دوم این است که این فرهنگ را به عنوان یک واقعیت در ذره ذره وجودمان حل کنیم. راه حل آن نیز تنها به دولت نیست، بلکه رفع محرومیت تلاش مجلس و قوه قضائیه را هم می‌طلبد.

وی افزود: طبیعتا محرومین با پرونده‌هایی مواجه می‌شوند که باید بیشترین کمک در جهت حل مشکل آنها، حتی توسط قضات و دستگاه قضایی صورت بگیرد.

تولیت حرم مطهر امام خمینی(ره) تصریح کرد: همت عالی برای حل مشکلات اقتصادی یک عزم ملی را می‌طلبد. عزم ملی به وحدت ملی نیاز دارد و وحدت ملی نیز احتیاج به همت یکایک من و شما دارد. امروز اگر بخواهیم یک جمله را بگوییم که انتظار امام پس از ۲۵ سال از رحلت بزرگوار ایشان از ما و یکایک مسئولینی که در اینجا حضور دارند، است این است که خاک پای محرومین این کشور را مانند ابتدای انقلاب طوطیای چشم‌مان کنیم و نگاه ما به حل مشکلات آنها  و اقشار ضعیف جامعه باشد که به سه قید همت عالی، وحدت ملی و تدبیر و عقلانیت نیاز دارد.

سیدحسن خمینی افزود: ممکن است عده‌ای با نیت خیر رفتارهایی داشته باشند که ما را از هدف دور کنند. در دیگر حوزه‌ها نیز می‌توان از امام گفت و یاد گرفت. این انقلاب ثمره خون‌های پاک شهیدانی است که بعضی از آنها در چندصد متری ما در بهشت‌زهرا(س) آرمیده‌اند و خون‌های پاک آنها بود که این درخت تناور را مانند یک شجره طیبه بارور کرد.

وی ادامه داد: امروز زیر سایه این درخت تناور جامعه اسلامی که بحمدالله بالنده و شاداب پیش می‌رود، ما روزهای سختی را پشت سر گذاشتیم و اگر قرار باشد به پشت سر نگاه کنیم، جز مشکلات بیشتر و کینه‌ها و تلخی‌ها نمی‌بینیم. باید به جلو نگاه کنیم و به آینده امید داشته باشیم و حتما لطف خداوند کریم بنا به وعده‌ای که داده است که “ان‌ تنصرالله ینصرکم” برای ما محقق می‌شود.

تولیت حرم مطهر امام خمینی(ره) در پایان تصریح کرد: باز خدمت خواهران و برادران بزرگوار، مسئولین محترم، رهبری فرزانه انقلاب، روسای محترم قوا که تشریف‌فرما شده‌اند و میهمانان خارجی خیرمقدم می‌گویم و تلاش‌های شما را به نوبه خودم قدر می‌دانم.

 

تسنیم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا