بصیر بررسی می کند

آرزوی بازگشت حاج آقا به نماز جمعه با جلیقه ضدگلوله!/اصرار از دلسوزان؛ انکار از حاج آقا!

به گزارش بصیر، سایت هاشمی رفسنجانی در چند روز گذشته با نزدیک شدن به زمان اقامه آخرین نماز جمعه تهران توسط او، به انتشار مطالب متعددی دست زده است که لزوم بازگشت هاشمی به این تریبون را گوشزد می کند!

هاشمی رفسنجانی بعد از آخرین نماز جمعه خود در ۲۶ تیرماه ۸۸ که برخی اقتداکنندگان به او به صورت مختلط و نیز با کفش نماز خوانده بودند،کمتر در خصوص بازگشت به نماز جمعه اظهارنظر کرده بود، اما در هفته های گذشته نزدیکان او، این کم حرفی را به طور کامل جبران کرده اند.

در میان اظهارات مطرح شده در این خصوص، نکته قابل تاملی به چشم می خورد. تقریبا در هیچ یک از اظهاراتی که از قول هاشمی مطرح می شود، تمایلی از زبان او برای بازگشت نشان داده نمی شود و این در حالی است که همزمان سیل تحلیل ها در خصوص لزوم بازگشت او به نماز جمعه به راه افتاده است.

اندکی بیش از یک ماه قبل، حجت‌الاسلام مسعود مرادی مسئول سابق ستاد نماز جمعه تهران، گفته بود “همین چند روز قبل، از ایشان برای اقامه نمازجمعه سوال کردم. ایشان با قاطعیت گفتند هرگز به نمازجمعه بازنمی‌گردم و این پاسخ را به خیلی از دوستان دیگر و علما و فرهیختگان و نخبگان و مردم که از ایشان درخواست داشتند، گفتند. آیت‌الله هاشمی اعتقاد داشته و دارند که من اگر بیایم و نمازجمعه بخوانم باید خیلی چیزها را بگویم. اگر بخواهم خیلی از مسائل را بگویم ممکن است وضعیت به‌ هم بخورد. اگر هم نگویم این نگفتن باعث ساقط‌ شدن عدالتم خواهد شد.”

این صراحت در بیان دلیل عدم بازگشت هاشمی به نماز جمعه البته در اظهارات علنی خود هاشمی دیده نمی شود اما صحبت های او کاملا با این اظهارنظر تطبیق دارد. هاشمی اخیرا در ديدار جمعي از فرهيختگان، يادگاران دفاع مقدس و فعالان سياسي و اجتماعي استان البرز در پاسخ به تقاضاي يكي از حاضران كه مردم منتظر شنيدن خطبه‌هاي جمعه شما هستند، گفت: “مردم خوب مي‌‌دانند كه با انديشه اعتدال وارد مبارزه شدم، شاگردي امام راحل كردم، مسئوليت‌ها پذيرفتم و تا آخرين نفس نيز در خدمت ايران عزيز و نظام اسلامي خواهم بود ولی نمی خواهم تندروها، مردم را به خصوص در مراسم سياسي و عبادي به زحمت بيندازند.”

سایت هاشمی که تیتر “مردم می دانند چرا به نمازجمعه نمی آیم” را برای این اظهارت برگزیده، در چند روز گذشته با درج مطالبی از جمله “علّت کاهش استقبال مردم از نماز جمعه ها”(!) و نیز “مجوز خاص امام به هاشمی درباره نماز جمعه” زمینه های موردنظر برای اظهارنظر صریح درباره لزوم بازگشت هاشمی به نماز جمعه را فراهم کرده است!

مطلب “مجوز خاص امام به هاشمی درباره نماز جمعه” به خاطرات هاشمی اختصاص دارد که در بخشی از آن با عنوان “نماز جمعه با جلیقه ضد گلوله!” آمده است: “ساعت‌ ده‌ ونیم‌ به‌ دانشگاه‌، برای‌ اقامه‌ نماز جمعه‌ رفتم‌. اطلاع‌یافته‌ بودم‌، کسی‌ شبیه‌ به‌ حادثه‌ تبریز، قصد سوئی‌ دارد. احتیاط می‌کردم‌؛ معمولا در نماز جمعه‌جلیقه‌ ضدگلوله‌ می‌پوشم‌.”( شهریور ۱۳۶۰)

همچنین در خاطرات مربوط به ۲۷ اسفند ماه ۱۳۶۰ ادعای” مجوز خاص امام به هاشمی درباره نماز جمعه” این گونه مطرح شده است “جلسه‌ خصوصی‌ با آقای‌ خامنه‌ای‌  و آقای‌نخست‌ وزیر داشتیم‌. قرار شد فردا آقای خامنه‌ای‌ نماز جمعه‌ بخوانند. بعد از سوءقصد به‌ ایشان‌ به‌ دستور امام‌ من‌ اقامه‌ جمعه‌ را به‌ عهده ‌گرفتم‌ و امام‌ جمعه‌های‌ موقت‌ دیگری‌ را با اجازه‌ امام‌ برگزیدم‌. باعث‌ خوشحالی‌ مردم‌ خواهدشد که‌ سلامتی‌ ایشان‌ در حدقابل‌ اطمینان‌ است‌.”

این سایت همچنین امروز در سالگرد آخرین نماز جمعه هاشمی در تحلیلی با عنوان “وجه تمایز نمازجمعه های هاشمی چیست؟” نوشت: شما بروید این ۲۸ سال خطبه های آقای هاشمی را گوش کنید. نوارهایش را ، نه ما گوش کنیم بدهید در دنیا گوش کنند. یعنی اگر ما در این کشور یک روند، یعنی یک دانشمندی اینجا حرف زده باشد همین ۲۸ سال است. حاشیه نرفته است، مانند خط کش مانند یک معلم شروع کرده این بحث ها را به هم دوخته است. من این را که عرض می کنم چون خودم دستم داخل این شرایط است.

سیاست در پیش گرفته شده را می توان به نوعی القای “اصرار از دلسوزان(!)، انکار از هاشمی” نامید. بر این اساس، همزمان با القای عدم تمایل هاشمی برای بازگشت، احتمالا به دلیل محدودیت های ایجادشده، زمینه چینی برای بازگشت به این تریبون با شدت و جدیت پیگیری می شود.

 

 

بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا