افول ۶ مدعی، در صورت شکست مذاکرات هسته‌ای

بصیر، مذاکرات هسته‌ای ایران و ۵+۱ در حالی به آخرین روزهای خود در چارچوب طرح اقدام مشترک ژنو نزدیک می‌شود که تحلیلگران نسبت به کارشکنی برخی کشورها در مسیر توافق هشدار می‌دهند. 

 

هر چند واشنگتن پیش از این نشان داده بود به بهانه پیروزی جمهوریخواهان در انتخابات کنگره، مایل به افزایش فشار بر کشورمان برای اخذ امتیازات بیشتر است، اما علاوه بر واشنگتن، رژیم صهیونیستی فشار خود بر پاریس را برای برعهده گرفتن نقش مخالف توافق در مذاکرات افزایش داده است.

در همین راستا وزیر اطلاعات رژیم صهیونیستی به پاریس سفر کرده و آن طور که خود بیان کرده، درباره پیامدهای توافق هسته ای با تهران به وزیر امور خارجه فرانسه هشدار داده است.

او که پیش از این با مقامات واشنگتن و لندن هم در این رابطه صحبت کرده بود، در اظهاراتی معنادار، به نشریه فرانسوی «لوپوئن» گفته که «تنها پاریس موضع ما را جدی گرفته است».

هر چند این اظهارات نشان می دهد تل آویو در تبلیغات ضدایرانی اش در انزوا قرار دارد، اما نکته مهم تر، امید تندروها به فرانسه است تا شاید بتواند در میانه گفت وگوهای هسته ای، نقشی مخرب ایفا کند. این شاید همان نقشی باشد که فابیوس پیش از این در جریان امضای توافق ژنو ایفا کرد و خیلی زود به چهره ای منفور در میان افکار عمومی ایران بدل شد.

روشن است که کشورهای عضو ۵+۱ در یک سال اخیر از سوی لابی های جنگ طلب برای به بن بست رسیدن گفت وگوهای هسته ای تحت فشار بوده اند.

این فشارها در آستانه پایان ضرب الاجل ژنو افزایش یافته و به همین دلیل است که به تعبیر دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان، مواضع اعلامی و مکاتبات محرمانه سران برخی کشورها دچار تناقض های معنادار شده و این وضع، ادامه مذاکرات هسته ای را با مشکل مواجه کرده است.

با این که دولت باراک اوباما نیازی فوری به توافق با ایران به منظور حل و فصل بحران های خاورمیانه دارد، اما لابی های جنگ طلب باعث شده اند تا عملا واشنگتن جسارت کافی برای اخذ یک تصمیم دشوار، اما مهم برای تعیین تکلیف پرونده هسته ای ایران نداشته باشد.

درست در چنین شرایطی است که واشنگتن، پاریس، لندن و دیگر کشورهایی که هدف فشار لابی های ضدایرانی برای شکست توافق هستند، باید به یاد آورند که نتیجه بن بست گفت وگوهای در حال انجام، کاهش شدید اعتبار این کشورها در حل و فصل یک منازعه بین المللی است. پیامدی که می تواند جهان را با یک بی نظمی سیستماتیک روبه رو کند و جایگاه تندروها را فراتر از مدعیان قدرت جهانی قرار دهد.

 

 

 

صدخبر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا