تکرار/ گزارش بصیر از اوضاع نابسامان کتابخانه عمومی فریدونکنار

کتابخانه عمومی فریدونکنار خالی از هرگونه منابع

به گزارش بصیر، کتابخانه در هر کشوری به عنوان نماد و معرفی کننده آن کشور مجلل ترین و بهترین مکان برای استفاده عموم و به ویژه توریست می باشد و اگر کسی برای اولین بار به یک شهر وارد شود، برای شناختن آن مکان کتابخانه اولین محل مراجعه آنها است اما متاسفانه در کشور ما کمترین اعتنایی به آن نمی شود و با مشکلات اساسی و زیرساختی فراوانی روبرو هستیم.

متاسفانه آمار مطالعه در کشور ما بسیار پائین است و اگر هم مطالعه ای صورت پذیرد در حد روزنامه و مجله می باشد، شاید مهمترین علت آن هم کمبود و نبود منابع و کتب مرجع و مادر باشد.

کمبود منابع و کتب مرجع در شهرستان فریدونکنار نیز به عنوان یک مشکل اصلی مطرح است و روزانه با اعتراض تعداد زیادی از دانشجویان و دانش آموزان روبرو می شود، به طوریکه آنها برای اخذ منبع مورد نظر خود مجبورند به شهرهای همجوار بروند و علاوه بر هزینه های زیاد رفت و آمد، بدست آوردن کتاب مورد نظر نیز به شانس آنها بستگی دارد.

در گفتگویی که با یکی از دانشجویان فریدونکناری که در رشته کارشناسی ارشد علوم سیاسی مشغول فعالیت استو نتوانست کتب مدنظر خود را در کتابخانه این شهرستان بدست آورد، علت را جویا شدیم که وی مهمترین دلیل آن را عدم مدیریت مسئولین استانی دانست.

وی که علاقه ای به فاش شدن نامش نداشت، اظهار داشت: درست است که بر اساس بسیاری از شاخص ها تعدادی کتاب به کتابخانه تعلق می گیرد اما کتابخانه این شهرستان حتی از کمترین منابع نیز بی بهره است.

این دانشجوی کارشناسی ارشد، افزود: ما همیشه مجبور به رفت و آمد به شهرستانهای همجوار هستیم و هزینه های زیادی را برای اخذ کتاب مورد نظر خود پرداخت می کنیم.

تعامل کم آموزش و پرورش و دانشگاه با کتابخانه

قاسم مهدی نیا رئیس کتابخانه عمومی فریدونکنار نیز در گفتگو با خبرنگار ما ضمن تائید این مطلب، اظهار داشت: در کتابخانه عمومی این شهرستان منابع وجود دارد اما کمبود منابع بسیار بیشتر از آنچه داریم به چشم می آید.

وی با بیان اینکه متاسفانه در این کتابخانه وضعیت نیروی انسانی و مالی بسیار ضعیف است و ما با کمبود رو به رو هستیم، عنوان داشت: دستگاه های فرهنگی چون آموزش و پرورش و دانشگاه با کتابخانه تعامل کمی دارند.

رئیس کتابخانه عمومی فریدونکنار در ادامه به نقش رسانه و روحانیت در ارتقای وضع موجود تاکید کرد و اذعان داشت: برای افزایش منابع می توانیم با تبلیغ بیشتر در قسمت های متفاوت، سهم بری این شهرستان از دریافت کتابهای مرجع و مادر را افزایش دهیم.

شهرداری به قانون نیم درصد بسنده کرده است

مهدی نیا همچنین اهدای کتاب از سوی خیرین را بسیار کم دانست و تصریح کرد: اگر کتابخانه از لحاظ فضای فیزیکی زیبا نباشد چندان مهم نیست اما اگر این نهاد خالی از محتوا و کتاب مرجع باشد ناخوشایند به نظر می رسد.

وی همچنین به کمک نیم درصدی شهرداری به کتابخانه اشاره و خاطرنشان کرد: متاسفانه شهرداری فقط به این مقدار که برابر با قانون شهرداری است بسنده کرده و هیچ کمکی در این رابطه به کتابخانه نمی کند.

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا