دستور ویژه وزیر درباره فیلم‎ لحظات ‎فوت ‎پاشایی

بصیر، وزیر بهداشت گفت: طبق آمار نظام پزشکی که در روز گذشته اعلام شد، ۸۰ مورد شکایت از پزشکان در رابطه با بحث تعرفه‌ای و دریافت‌های غیرمتعارف صورت گرفته است.


سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی در حاشیه اجلاس معاونان غذا و دارویی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور گفت: در حوزه تعرفه و دریافت غیر متعارف از ۸۰ پزشک شکایت شده است اما به طور کلی تماس‌‌هایی که با سامانه شکایت تعرفه (۱۶۹۰) انجام شده حدود ۲ هزار تا ۳ هزار تماس در روز بوده است که البته عمده این تماس‌ها به دلیل کسب راهنمایی یا وجود اشکالات در مراکز درمانی بوده است.

وی همچنین در رابطه با ضبط فیلم در اتاق‌های عمل و محیط‌های بیمارستانی گفت: در اتاق‌های عمل کسی فیلم نمی‌گیرد و اگر موردی وجود داشته و شاکی داشته باشد مجازات سختی برای آن خواهد بود.

هاشمی افزود: در رابطه با انتشار فیلم مربوط به خواننده جوان مرتضی پاشایی، دستور رسیدگی به آن را داده‌ایم تا در آن ساعت و سالن که همرا‌هان حضور داشته‌اند منبع و انتشار فیلم مشخص شود تا طبق قانون با آن برخورد شود.

وی افزود: ورود به مؤسسات پزشکی و حریم خصوصی افراد ممنوع است و اگر نقص قانون وجود دارد باید برطرف شود و اگر شاکی خصوصی دارد معرفی شود این موارد بخشی از عوارض زندگی مدرن است.

هاشمی گفت: این بی‌اخلاقی‌ها در همه جای دنیا وجود دارد اما انتظار داریم که از این فعل حرام پرهیز شود که شاید با موعظه حل نمی‌شود و اگر نقص قانونی است باید جلوگیری شود.

وزیر بهداشت در پاسخ به این سؤال که ضمن انجام جراحی‌ها فیلم‌برداری برای آموزش پرسنل انجام می‌شود فیلمبرداری در بسیاری از جراحی‌ها مانند چشم، قلب و شکم وجود دارد اما جنبه آموزشی دارد کار جدیدی نیست اما از زمانی که تکنولوژی‌های جدید آمده بداخلاقی‌ها رخ می‌دهد و مردم در هیچ‌کجا مصون نیستند.

وی در رابطه با کاهش قیمت داروهای وارداتی نیز گفت: برای مصرف اکثر داروهای وارداتی یک فراخوان و مناقصه برگزار شد در برخی از داروها ۲۳ .۶ درصد در برخی دیگر ۱۵ درصد و گاهی تا ۸۰ درصد قیمت داروها پایین آمد که این کاهش در نیمه دوم سال خود را نشان می‌دهد.

هاشمی گفت: بنابراین از این ماه تا پایان سال داروهای خارجی کاهش قیمت پیدا خواهند کرد که دلیل آن شفافیت خرید در مناقصه‌ای داخلی و بین‌المللی و در قالب فراخوان بوده است.

وی در باره وجود آمار بالای سرطان در کشور گفت: اینگونه نیست که آمار مبتلایان به سرطان به حدی بالا باشد که بیمارستان‌ها از این بیماران پر باشد چرا که ضریب اشغال تخت در برخی از بیمارستان‌ها کمتر از ۷۰ درصد است واقعیت این است براساس مطالعات مرکز بین‌المللی، رشد سرطان در ایران در مقایسه با منطقه بیشتر نیست .

وی افزود: البته این به معنی آن نیست که وضع‌مان خوب است بلکه به همان سمت حرکت می‌کنیم و باید مراقب باشیم با این وجود چیزی به نام سونامی سرطان نداریم از طرفی بیشتر شدن آمار مبتلایان نشان از وضع بد ما نمی‌دهد چرا که شرایط بهداشتی و طول عمر در کشور افزایش یافته است.

وی گفت: بنابراین شیوع سرطان نسبت به سال‌های گذشته در کشور افزایش نیافته است هرچند که نباید در این مورد کوتاهی کرد.

وزیر بهداشت در رابطه با سرطان کودکان نیز گفت: شرایط ما نسبت به گذشته تغییر کرده حدود ۳۰۰ فوق‌تخصص خون و سرطان در کشور وجود دارد، تشخیص‌ها بهتر شده و بیش از ۷۰ درصد آنها قابل درمان است.

هاشمی در مورد امنیت غذایی در کشور نیز گفت: این مقوله از دو جهت بررسی می‌شود یکی از این بابت که غذای سالم در اختیار مردم قرار گیرد و حداقل استانداردها را داشته باشد که در این زمینه استان‌ها برخوردارند.

وی ادامه داد: اما در مورد سوتغذیه آمار دقیقی در دست نیست و وزارت رفاه بهتر می‌تواند پاسخگو باشد ممکن است در برخی روستاها وجود داشته باشد البته در مناطق محروم کمیته‌ امداد حضور داشته و به آنها کمک می‌کند.

وی همچنین در رابطه با همکاری بیمارستان‌های خصوصی با کتاب تعرفه‌ای گفت: بیمارستان‌های خصوصی همکاری‌های خوبی را طبق تعرفه‌های اعلام شده را دارند و بخشی از آن پرداخت‌ها که مردم در خارج از بیمارستان داشته‌اند در حال حذف است که این میزان قابل توجه بوده است.

هاشمی گفت: حق‌الزحمه‌ها در مبنای کتاب تعرفه از یکم مهر ماه پرداخت می‌شود و در مورد پرستاران و پیراپزشکان نیز طرح‌هایی که در مورد آن تصمیم گرفته شد همزمان با اجرای این کتاب خواهد بود تا تفاوتی‌ در پرداخت بین گروه‌ها وجود نداشته باشد.

 

 

بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا