برخی داروها خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش می‌دهند

بصیر، بیماری آلزایمر هر سال بیشتر و بیشتر مردم جهان را تحت تاثیر قرار می‌دهد اما چه چیز باعث افزایش این بیماری می‌شود؟

مطالعه‌ای توسط محققان فرانسوی کانادایی انجام شد که نشان می‌دهد مصرف زیاد یا حتی کم  anxiolytique و قرص‌های خواب آور خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش می‌دهد.

محققان فرانسوی موسسه Inserm (موسسه ملی سلامت و تحقیقات پزشکی) و محققان کانادایی دانشگاه مونترال به مدت ۶ سال بر روی بیماری آلزایمر کار کردند و برای پی بردن به اینکه چه عاملی باعث افزایش این بیماری می‌شود تجزیه و تحلیل‌هایی انجام دادند که نتایج آن در ۱۲ نوامبر ۲۰۱۴ منتشر شد.

نتایج حاصل از این کار طولانی مدت هشدار دهنده است: قرص‌های آرام بخش و خواب‌آور تا حد زیادی خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش می‌دهد.

برای به دست آوردن این نتیجه، تیم فرانسوی کانادایی بر روی ۱۸۰۰ نفر که مبتلا به آلزایمر بودند تحقیقاتی انجام دادند؛ محققان این افراد را با افراد سالم که از نظر سن و جنسیت با آنها برابر بودند مورد مقایسه قرار دادند؛ محققان دریافتند مصرف کم یا زیاد بنزودیازپین در یک دوره باعث ۵۱ درصد افزایش ابتلا به آلزایمر می‌شود.

 

در واقع نتایج بدست آمده بسیار نگران کننده است اما محققان در انتشار نتایج خود اعلام کردند اما به گفته محققان این موضوع از نظر علمی هنوز تایید نشده است.

دانشمندان این گونه قرص‌ها را ممنوع نکرده‌اند اما توصیه کردند که مصرف آنها را کاهش دهید؛ به گفته تیم تحقیقاتی مصرف قرص بنزودیازپین نباید از ۳ ماه تجاوز کند، برخی از بیماران از این داروها به طور مداوم استفاده می‌کنند به طوری که دوره مصرف آنها بیش از سه ماه است و با وجود خطرات عصبی که این قرص به بار می‌آورد حتی چند سال این قرص‌ها را مصرف می‌کنند.

این بیماری در تمام جهان نگران کننده شده است زیرا هر سال افراد بیشتر به آلزایمر مبتلا می‌شوند زیرا اکثر مردم از قرص‌های ضد افسردگی و خواب‌آور استفاده می‌کنند.

براساس آخرین آمار و ارقام از سال ۲۰۱۲، از هر ۶ نفر فرانسوی یک نفر حداقل یک بار قرص بنزودیازپین مصرف کرده است؛ از بین ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر، ۷ میلیون نفر قرص‌های ضد افسردگی و حدود ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر قرص خواب مصرف کرده‌اند.

در حال حاضر بیماری آلزایمر ۱۸ میلیون نفر در سراسر جهان را تحت تاثیر قرار می‌دهد و مطمئناً در سال‌های آینده این آمار افزایش پیدا خواهد کرد؛ باید هرچه سریع‌تر یک درمان واقعی برای این بیماری پیدا کرد.

 

 

 

بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا