سرالاسراری که فاتح همه قلل افتخار است

بصیر، هر پدیده ای دارای نقاط ضعف و قوتی است که راز توانمندی درون زای خویش در تبدیل نقاط آسیب پذیر به نقاط قوت و بسترسازی برای ارتقاء نقاط قوت را به عنوان سرالاسرار خویش تلقی می کند.


انقلاب اسلامی ایران، به عنوان بزرگ‌ترین پدیده سیاسی اجتماعی تاریخ معاصر جهان که توانست یک نظامی را به وجود آورد که پرحجم‌ترین تهاجم دشمنان و ائتلاف همه قدرت های شیطانی علیه خود را طی ۳۶سال اخیر تحمل کند، حیات خود را مرهون یکی از راهبردی‌ترین تصمیمات قائد عظیم الشأن خود حضرت امام خمینی(ره) در صدور فرمان تأسیس بسیج مستضعفین در ۵ آذر ۱۳۵۸ می داند.

اهمیت این تصمیم الهی که از عمق ایمان و باور حضرت امام(ره) به مردم مؤمن و بی نظیر ایران اسلامی نشأت می گرفت و یکسال قبل از آغاز جنگ تحمیلی فرمان تشکیل بسیج را صادر فرمود، زمانی روشن تر می شود که فراموش نکنیم انقلاب‌های شناخته شده جهان و تاریخ، با فرو نشستن شور و احساسات انقلابیون و مدتی پس از استقرار و تثبیت نظام برآمده از آن انقلاب و خلوت شدن تدریجی صحنه، در مقابل تلاش های خفته و ناپیدای دشمنان یا از بین رفته و یا با حفظ شکل و نام انقلاب، به مرور زمان فاصله ۱۸۰درجه ای از اهداف و آرمان های اولیه پیدا کرده اند.

انقلاب هایی که با مردم به وجود آمدند و توانستند با مکانیزم هایی مردم را در ساختار قدرت آنچنان دخالت دهند که نظام و حکومت را از خود بدانند و در قبال آن احساس مسئولیت و وظیفه کنند، موفق بوده اند و به اعتراف دوست و دشمن، جمهوری اسلامی ایران و رهبر فقید و فرزانه آن توانست به بهترین شکل ممکن این پیوند را به وجود آورد که تشکیل بسیج مستضعفین از مهم‌ترین این تدابیر است.

اعتقاد و اعتماد حضرت امام(ره) به مردم و رجوع به آنان در گام به گام شکل گیری اجزای حکومت و قدرت به گونه ای انجام شد که در هیچ انقلاب و کشوری نمونه نداشته و ندارد.

علت اصلی و سرالاسرار قدرت و توانمندی جمهوری اسلامی ایران در بهم تنیدگی‌اش با خواست و اراده مردم نهفته است.

امام راحل و عظیم الشأن به خوبی می دانستند که عظیم ترین و ارجمندترین سرمایه، نیروی انسانی است که اقتدار ملی و پیشرفت جهانی را به وجود می آورد.

جوانان و نوجوانان مورد توجه جدی حضرت امام قرار داشتند چرا که آنها می توانند اهرمی نیرومند و محرکه ای قوی باشند برای حرکت شتابنده به سوی فرهنگ و تمدن و پدیدآورنده ابتکارات و اختراعات.

جوانان قادرند تکامل اجتماعی، امنیت و آسایش، رفاه و نیکبختی و رشد و پیشرفت تضمینی را برای جامعه خویش پی‌ریزی کنند.

به همین دلائل نیز هست که دشمنان و سلطه گران بخش اعظم سرمایه گذاری‌ها و برنامه ریزی های خود را مصروف تغییر نگرش و رفتار جوانان کشورها می کنند.

پیداست که هدف آنها، مهار فکر و ذهن جوانان و هدایت آنها به جهت های مورد نظر خود است تا قدرت تفکر و تعقل و پویایی این قشر تعیین کننده به حدی تضعیف شود که خطری برای قدرت پرستان محسوب نشوند و هرگاه معدودی هم سالم باقی بمانند، قابل کنترل و سرکوب باشند.

انقلاب اسلامی ایران، که دست غارتگران را از ایران اسلامی قطع کرد و منافع نامشروع آنان را مورد تهدید قرار داد و ابهت پوشالی آنان را فرو افکند، برای آغاز سازندگی کشور ویرانه ای که میراث نظام سراپا وابسته شاهنشاهی پهلوی بود، نیاز به عزم و اراده ملی و تشکیلاتی مناسب برای نقدسازی ظرفیت بی پایان مردمی داشت که علاوه بر کارویژه‌های داخلی، به عنوان پشتوانه قابل اتکال نظام اسلامی در مجامع و صحنه های جهانی هم قابل محاسبه و ملاحظه باشد.

یکی از خطراتی که انقلاب نوپای اسلامی را تهدید می کرد، حمله نظامی بود، امام در فرمان تشکیل بسیج فرمودند: «باید همه قوایمان را مجتمع کنیم برای نجات دادن یک کشور. باید اگر مسائلی برای ما پیش بیاید، هرچه هم سخت باشد، تحمل کنیم… قوای خودتان را مجهز بکنید و تعلیمات نظامی پیدا کنید و به دوستان تان هم تعلیم دهید… مملکت اسلامی همه اش باید نظامی باشد و تعلیمات نظامی داشته باشد… همه جا باید اینطور بشود که یک مملکتی بعد از چندسالی که بیست میلیون جوان دارد، بیست میلیون تفنگدار داشته باشد و بیست میلیون ارتش داشته باشد… .»

هنوز یک سالی از صدور فرمان امام(ره) نگذشته بود که جنگی تمام عیار از سوی امریکا و متحدان او توسط چکمه پوش محلی امریکا، یعنی رژیم بعث عراق بر ایران اسلامی تحمیل شد و انقلاب اسلامی در آن شرائط بحرانی که ارتش در حال خودسازی و تثبیت نظم و انضباط داخلی بود و سپاه پاسداران هم که نهادی نوپا و برای حفظ امنیت شهرها به وجود آمده بود و فاقد تجهیزات و تجربه های لازم برای مقابله با متجاوز خارجی بود، نعمت آن تصمیم خدایی در تشکیل بسیج بر همگان روشن شد. دشمن در همان روزهای نخستین با مردمی مواجه شد که با دستان خالی به دفاع از کیان مقدس نظام اسلامی برخاسته و از ایثار جان خویش دریغ نمی کردند.

جوانان سلحشوری که به فرمان امام(ره) در پایگاه‌های مقاومت تحت عنوان بسیجی گرد آمده و با اشاره ایشان به جبهه های نبرد هجوم می بردند و تا آخرین قطره خون خویش، ایستادگی و مقاومت می کردند.

در هشت سال دفاع مقدس، بسیج آنچنان درخشید که دشمنان لب به اعتراف گشودند که: «قدرتی که در بسیج نهفته است، توان مقابله با یکایک ارتش های کلاسیک جهانی را دارد.»

بسیج با جذب، سازماندهی و آموزش نیروهای مردمی توانست سرانجام جنگ را عزتمندانه و سرفرازانه به نفع نظام اسلامی مان به پایان ببرد بدون آنکه وجبی از خاک کشور را در اشغال بیگانگان باقی گذارده باشد.

پیرو فداکاری‌های بی‌نظیر بسیج در جای‌جای ایران اسلامی بود که امام بزرگوارمان خطاب به بسیجیان فرمود: «شما آئینه مجسم مظلومیت‌ها و رشادت‌های این ملت بزرگ در صحنه نبرد و تاریخ مصور انقلابید. شما فرزندان دفاع مقدس و پرچمداران عزت مسلمین و سپر حوادث این کشورید.»

بسیج، وظیفه خود را نه تنها در جنگ که در همه صحنه های انقلاب برای دفاع از دستاوردهای انقلاب می بیند و حتی در حوادث طبیعی و بلایا نیز حضور بسیجیان موجب حیرت و شگفتی خارجیان حاضر در صحنه می شود، به گونه ای که در زلزله رودبار (سال ۱۳۶۹)، آنها با مشاهده حضور گره‌گشای بسیجیان اقرار کردند که به حضور آنان احتیاج نیست.

عرصه فرهنگ و مقابله با تهاجم و شبیخون گسترده و بی سابقه فرهنگی، نقش بسیج در جلوگیری از استحاله فرهنگی بسیار آگاهی بخش و افشاکننده بوده و هست.

حضور فضیلت آفرین بسیجیان و فرهنگ سازی ایثار و شهادت طلبی از سوی آنان، موقعیتی را برای “جان نثاران حضرت اباعبدالله الحسین(ع)” به وجود آورد که امام راحل(ره) در مورد آنان فرمود: «اگر بر کشوری ندای دلنشین بسیجی طنین اندازد، چشم طمع دشمنان و جهانخواران از آن دور خواهد شد…، امروز یکی از ضروری ترین تشکل ها، بسیج دانشجو و طلبه است…، فرزندان انقلاب به هیچ وجه نگذارند ایادی امریکا و شوروی در دانشگاه ها و حوزه ها نفوذ کنند…، باید بسیجیان جهان اسلام در فکر ایجاد حکومت بزرگ اسلامی باشند و این شدنی است؛ چرا که بسیج تنها منحصر به ایران اسلامی نیست. باید هسته های مقاومت را در تمامی جهان بوجود آورد و در مقابل شرق و غرب ایستاد.»

آخرین عبارات آن پیر و مراد مستضعفان جهان به بسیجیان این بود: «من دست یکایک شما پیشگامان رهایی را می بوسم و می دانم که اگر مسئولان نظام اسلامی از شما غافل شوند به آتش دوزخ الهی خواهند سوخت، بار دیگر تأکید می کنم که غفلت از ایجاد ارتش بیست میلیونی، سقوط در دام دو ابرقدرت جهانی را به دنبال دارد…، من همواره به خلوص و صفای بسیجیان غبطه می خورم و از خدا می خواهم تا با بسیجیانم محشورم گرداند. چرا که در این دنیا افتخارم این است که خود بسیجی ام.»

بسیجی ای که امام و مقتدای خود را بزرگ بسیجی تاریخ مولا امیرالمومنین حضرت علی علیه السلام می داند، مورد مدح امناء و زعمای دین قرار می گیرد، آنچنانکه زیباترین توصیفات را از ولی امر و نائب امام زمان خویش مقام معظم رهبری دریافت کرده است.

هفته بسیج بر همه غیورمردان بسیجی به ویژه دریادلان بسیجی استان مازندران مبارک باد.

 

 

بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا