لزوم ارتباط با بسیج جهت تحقق اقتصاد مقاومتی

بصیر، به دنبال پیروزی انقلاب اسلامی و قطع دست استکبار جهانی و منافع آنها در ایران، توطئه‌ها و فتنه‌های شیاطین علیه ایران روز به روز گسترش یافت. در چنین شرایطی امام خمینی در پنجم آذر ۱۳۵۸، فرمان تشکیل بسیج را صادر کردند و فرمودند: مملکتی که ۲۰ میلیون جوان دارد، باید بیست میلیون ارتش داشته باشد.


هنوز یک سال از صدور فرمان امام نگذشته بود که رژیم بعث عراق با هدف براندازی نظام نوپای اسلامی و با حمایت استکبار جهانی، علیه ایران دست به حمله همه جانبه زد. در چنین شرایطی بود که جوانان سلحشور، به اشاره امام به صورت خودجوش و تحت تشکل‌های بسیجی به جبهه‌ها شتافتند و در طول هشت سال دفاع مقدس، با تقدیم خون خود، نهال نوپای انقلاب اسلامی را آبیاری کردند و حماسه‌ها و رشادت‌های بی‌سابقه‌ای آفریدند. اینگونه بود که بسیج در تاریخ انقلاب اسلامی نه به عنوان یک نهاد نظامی صرف، بلکه به عنوان یک مکتب فرهنگی و ارزشی و کلمه طیبه‌ای که در بین همه اقشار ملت ایران ریشه دوانیده است، مطرح می‌شود.

مقام معظم رهبری در مورد بسیج فرموده‌اند: «… اگر بخواهیم بسیج را در یک تعریف کوتاه معرفی کنیم باید بگوییم: بسیج عبارت است از مجموعه‌ای که در آن پاکترین انسان‌ها، فداکارترین و آماده به کارترین جوانان کشور، در راه اهداف عالی این ملت و برای کمال رساندن و به خوشبختی رساندن این کشور جمع شده‌اند … بسیج عبارت است از تشکیلاتی که در آن افراد متفرق و تنها، به یک مجموعه عظیم و منسجم، به یک مجموعه آگاه، متعهد، بصیر و بینا به مسائل کشور و به نیاز ملت، تبدیل می‌شوند. مجموعه‌ای که دشمن را بیمناک و دوستان را امیدوار و خاطر جمع می‌کند؛ در حقیقت همه انسان‌های مؤمن، آگاه، بصیر، عاشق ، متعهد و علاقه‌مند و آگاه به کار، در هر میدانی از میدان‌ها هستند که برای ملت مفید است، جزء بسیج‌اند؛ لذا بسیج یک نام مقدس است. »

رهبری معظم اانقلاب همجنین در تبیین فرهنگ و تفکر بسیجی اظهار داشتند  : «فرهنگ بسیجی، فرهنگ معنویت است، فرهنگ شجاعت است، فرهنگ غیرت است، فرهنگ استقلال و آزادگی است. فرهنگ اسیر خواست خواست های حقیر نشدن است، خواستهای زندگی برای همه مهم است، اما آنچه مهمتر است آرمانها است، ارزش ها، هدف است، آنها را باید مقدم داشت.»

بتابراین فرهنگ بسیجی یعنی آن چیزی که ما برای هر یک از آحاد جامعه اسلامی، آن را آرزو می کنیم، اینکه می گوئیم همه باید بسیجی باشند، معنایش این است.

فرهنگ بسیج یعنی فرهنگ ساده زیستی ،جهاد وایثار.بنابراین برای ترویج فرهنگ بسیجی باید ساده زیستی وپرهیز از رفاه طلبی و لذت گرایی را ترویج داد و موجبات آن را در جامعه فراهم کرد.اهمیت دادن به اخلاق و آشنا کردن جامعه با فضیلتهای اخلاقی همچون ایثار وجهاد و فراهم کردن زمینه های ترویج علم ومعرفت در اجتماع خود زمینه های گسترش فرهنگ بسیجی که همان فرهنگ علوی وفاطمی و عاشورایی است را ایجاد می کند.

باید گفت مسأله تحریم موضوع جدیدی نیست. در تمام این سالها استکبارجهانی و به ویژه آمریکا تلاش کرده اند در راستای اعمال تحریم ها، مشکلاتی برای انقلاب اسلامی بوجود آورند. نامگذاری هوشمندانه سالهای اخیر با عناوین اقتصادی توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی بیانگر اهمیت موضوع اقتصاد است و همین امر مسئولیت دانشگاه ها و دستگاه های اجرایی را مضاعف کرده است . هر چقدر تفکر بسیجی را در جامعه بیشتر حاکم کنیم، پیروزی از آن ما خواهد بود .

از جمله الزامات اقصاد مقاومتی می توان به مردمی کردن اقتصاد، کاهش وابستگی به نفت، مدیریت مصرف و استفاده حداکثری از زمان، منابع و امکانات کشوراشاره کرد. این روزها که دشمن با اعمال تحریم های بیشتر و سنگ اندازی در فعالیتهای بانکی به دنبال محدود کردن ماست اگر بخواهیم اقتصاد را با همان شیوه های قبلی اداره کنیم قطعاً دچار مشکل خواهیم شد. مقام معظم رهبری دو سال قبل موضوع اقتصاد مقاومتی را همزمان با طرح بحث کار آفرینی مطرح کردند. تفاوت اقتصاد مقاومتی و اقتصاد ریاضتی در این است که اقتصاد ریاضتی با کاهش میزان بیمه ها و افزایش سن بازنشستگی و مالیات اجرا می شود، در صورتیکه اقتصاد مقاومتی به منظور مدیریت منابع، شناسایی حوزه های فشار، بی اثر کردن این حوزه ها و تبدیل فشار به فرصت است. در اقتصاد مقاومتی منظور این نیست که دور خودمان حصار بکشیم بلکه باید فشارها را تبدیل به فرصت کنیم که این رشد اقتصادی بدست آمده، اقتصاد مقاومتی نام خواهد داشت

بر این اساس تکیه بر توان داخلی و نقش بسیج در اقتصاد مقاومتی بهره مندی از نیروی عظیم انسانی و تلاش برای تربیت افراد متعهد و تأثیرگذار در مدیریت کشور و عزم مدیرت جهادی می تواند موجب ارتقای جامعه در عرصه اقتصاد و فرهنگ شود و هر چقدر تفکر بسیجی در جامعه حاکم شود پیروزی در این بخش نزدیک است.

امروز بسیج وظیفه بزرگی را بر عهده دارد که همان کمک به انجام اقتصاد مقاومتی است. استفاده از کالاهای داخلی واصلاح الگوی مصرف از مهمترین مواردی است که باید برای توسعه و اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی مد نظر قرار داد. کشورهای متعددی در جنگ ۸ ساله دخالت داشتند که آمریکا، انگلیس و در راس آنها اسرائیل بودند. امروز نیز همچنان جنگ ها و فتنه ها ادامه دارد و نیاز به هوشیاری و بصیرت مردم بیش از قبل احساس می شود. بسیج بعنوان متولی این امر و حافظ دستاوردهای انقلاب در شرایط امروز مسئولیت خطیر و مهمی داشته و دارد بسیج در این رابطه می تواند چند نقش داشته باشد، اولین نقش بیان کردن چیستی اقتصاد مقاومتی است ؛ ابتدا باید تبیین شود که اقتصاد مقاومتی چیست؟ چه فرقی با اقتصاد ریاضتی دارد؟ وظیفه بعدی شناساندن ظرفیت های اقتصاد مقاومتی است .بسیاری از جنبه ها و ظرفیت های اقتصادی است که ناشناخته مانده و باید توسط دلسوزان انقلاب شناسانده شود. سومین وظیفه حمایت از تولیدات داخلی است با این وظیفه هم میتوان از اقتصاد مقاومتی حمایت کرد. رسیدن به اقتصاد مقاومتی می تواند یک فرصت باشد و نه تهدید؛ به شرط اینکه از این شرایط تحریم استفاده نموده و به خود باوری برسیم تا روی پای خود بایستیم.

در سالی که رهبری  آن را اقتصاد مقاومتی با عزم ملی و مدیریت جهادی نامگذاری کردند هجمه دشمنان و تحریم های موجود علیه کشور وجود دارد بنظر می رسد که دولت باید از همه ظرفیت های انسانی از جمله بسیج بهره ببرند.

طز

با ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و ضرورت‌ مقاوم‌سازی اقتصاد کشور در برابر تحریم‌ها و تحول اقتصادی به نفع افزایش قدرت ملی در راستای فائق آمدن بر تهدیدات و زیاده طلبی دشمنان به ویژه مأیوس ساختن بیگانگان برای بکارگیری سیاست فشار ، مذاکره و سوء استفاده در مذاکرات هسته‌ای، انتظار می‌رفت، دولت از همه‌ی فرصت‌های داخلی برای پیاده‌سازی اقتصاد مقاومتی استفاده کند.

اما علیرغم اعلام آمادگی سپاه و بسیج که قبل از این مرحله، بر اساس رهنمودهای مقام معظم رهبری و توجه به الزامات مقابله با تهدیدات نیمه‌سخت و فراهم ساختن زمینه‌ی پیشگیری از هرگونه فرصت طلبی دشمنان از فشار اقتصادی و تحریم‌های ناجوانمردانه‌ی، به اتخاذ تدابیر و طراحی‌های لازم و حتی ورود عملیاتی به صورت محدود در این عرصه رو آورده بود، استقبالی دیده نشد که گله‌مندی فرماندهی محترم کل سپاه را به دنبال داشت.

اعلام آمادگی سپاه و بسیج برای کمک به دولت در تحقق شعار سال رهبر معظم انقلاب اسلامی به دور از هر گونه سهم خواهی و چشم داشت و معطوف به ضرورت‌های پیش برندگی انقلاب اسلامی با افزایش کار‌آمدی نظام و افزایش ضریب امنیت از طریق افزایش قدرت ملی بود که در واقع در راستای امنیت پایدار و جلوگیری از تاثیرگذاری حربه‌ی تحریم در جنگ اقتصادی تحمیلی استکبار علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی به حساب می‌آید.اما با کمال تأسف این اعلام آمادگی با اعتناء و استقبال چندانی مواجه نشد.

هشت سال حضور در دفاع مقدس و سال‌ها حضور در عرصه‌ی سازندگی که سپاه در قالب قرارگاه سازندگی و بسیج در قالب بسیج سازندگی داشته، پشتوانه‌ای از اعتماد فراهم آورده که مهر تایید امام و رهبری بر آن، جای هیچ گونه تردیدی بر سلامت، کارآمدی و افتخار‌آفرینی این نهادها باقی نمی‌گذارد. بی‌شک سپاه و بسیج با اقتدار ،  پشتوانه‌ای برای قدرت ملی به حساب می‌آید و در شرایط موجود هم چانه‌زنی با دشمن و هم مهار فرصت‌طلبی و سوء استفاده‌ی جریانات رانت جو نیازمند قدرت ملی است مگر اینکه هنوز باور به اقتصاد مقاومتی و حل مشکلات با نگاه به درون و استفاده از منابع و ظرفیت‌های داخلی پدید نیامده و تضعیف سپاه و بسیج به عنوان عامل جلب‌نظر بیگانگان برای فراهم کردن الزامات نگاه به خارج تلقی گردد. اما سیر مذاکرات نشان می‌دهد که دیپلماسی تحقیر دشمن در مقابل دیپلماسی لبخند و احتیاط، پاسخ موهنی بوده که تا الان دیده شده و حریف قدرت‌محور با معیارهای محاسباتی خود رویه‌ی فعلی را حمل بر ضعف و ژست تهاجمی و بی‌ادبانه را انتخاب کرده است. لذا چاره‌ای جز استفاده از اقتدار و اتکاء به پشتوانه‌های قدرت ملی باقی نمانده است.

سپاه و بسیج با محور قرار دادن مصالح نظام و منافع ملی و نگاه فراجناحی، نشان داده که آماده همکاری و حمایت از تمامی دولت‌ها به عنوان قوه‌ی مجریه و کارگزار اصلی در میدان اجرا و اقدام برای کارآمدی و پاسخ‌گویی به نیازهای معیشتی جامعه بوده و برخلاف برخی جفاهای سیاسی، خود را وامدار هیچ جناح سیاسی ندانسته و هیچ سهمی از قدرت برای خود قائل نیست. اینک هم اعلام آمادگی کرده تا به نفع اقتدار ملی و عزت نظام هر نقش خطیری را بر عهده بگیرد.و فرقی هم نمی‌کند این نقش اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و یا نظامی باشد. هر جا مصالح نظام و انقلاب اقتضاء کند می‌تواند عرصه‌ای برای حضور جهادی سپاه و بسیج به حساب آید.

در این راستا همان طور که بسیجیان در دفاع مقدس در مقابله با استکبار جهانی پیروز و سربلند بودند در پیروی از فرمایشات مقام معظم رهبری و تحقق اقتصاد مقاومتی نیز موفق عمل خواهند کرد .

در شرایط فعلی بسیج ظرفیت عظیمی را در عرصه های مختلف اقتصادی به خصوص در اقتصاد مقاومتی دارد که می تواند در فرهنگ سازی در زمینه اقتصاد مقاومتی و مردمی کردن اقتصاد نقش اساسی را ایفا کند. لذا باید با تدبیر و با اتحاد برای تحقق نامگذاری سال  اقتصاد مقاومتی با عزم ملی و مدیریت جهادی تلاش نمود و دولت نیز باید با در نظر گرفتن روحیه ساده زیستی بسیجی و همت بسیجیان ، با عزم ملی و با همکاری سپاه و بسیج به تحقق شعار سال همت گمارد .

 

 

تیتر یک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا