فریب دادگاه فرگوسن با ارائه سندی منسوخ/ تبرئه پلیس ضارب “مایکل براون” به استناد ماده قانونی نسخ شده

بصیر، در پی تصمیم دادستانی ایالت میسوری برای خودداری از پیگرد مامور پلیسی که مایکل براون جوان ۱۸ ساله سیاهپوست را در شهر فرگوسن کشت، این شهر همچنان دستخوش آشوب است.

تصمیم دادستانی پس از آن اتخاذ شد که “هیات منصفه عالی” که متشکل از ۱۲ نفر بودند( ۹ نفر سفیدپوست و فقط سه نفر سیاه پوست) اعلام کرد که مامور پلیس مورد نظر، مرتکب اقدام مجرمانه قابل پیگرد قانونی نشده بلکه به نیت دفاع از خود، به سوی این جوان سیاهپوست شلیک کرده است.

اما چگونگی اخذ چنین تصمیمی و تبرئه نمودن پلیس قاتل شدیدا مورد اعتراض مردم و مخصوصا خانواده مایکل قرار گرفته است. 
اما رسانه ها و مراجعه حقوقی از این دادگاه به عنوان فریب و لکه دار کردن رای هیئت منصفه یاد می کنند.اما در اینجا به اسناد و مدارکی که باعث شد هیئت منصفه به اجماع این رای ” بی گناه بودن درن ویلسون ” برسد خواهیم پرداخت:

در ابتدای روند رسیدگی دادگاه بود که وکیل مدافع “خانم علیزاده” در تاریخ شانزدهم سپتامبر، ماده قانونی را تسلیم دادگاه می کند.اسناد و مدارکی که در سال ۱۹۸۵ غیرقانونی تصویب شده بوده است. قانونی که به  پلیس این اجازه را می داده که برخورد شدیدتر از جرم انجام شده صورت دهد.به عبارت ساده تر، “خانم علیزاده” خطاب به هیئت منصفه اظهار داشته که پلیس زمانی که حس کند فردی مظنون به ارتکاب جرمی است، مجاز به شلیک می باشد.

 

لحظه به لحظه با کاغذها و پروندهای رد و بدل شده در دادگاه مایکل بروان

اما مصوبه ای به نام Tennessee v.Garner ، ماده قانونی ارائه شده توسط خانم علیزاده به هیئت منصفه را منسوخ شده اعلام کرده. این قانون ” که پلیس می تواند در صورت اینکه احساس کند طرف مجرم است اجازه شلیک دارد ” در سی ام اکتبر ۱۹۸۴ مورد بحث و ایراد قرار گرفت و نهایتا در بیست و هفتم مارس ۱۹۸۵ منسوخ گردید. اما زیرکی خانم علیزاده در اینجا نهفته است که ایشان این قانون را در اختیار هیئت منصفه قرار داده بود اما هیچ سخنی از نسخ شدن آن به میان نیاورده بود و سعی براین داشت که ذهن اعضای هیئت منصفه را به سمتی بکشاند که “درن ویلسون” را نسبت به عملی که انجام داده است توجیه کند.

لحظه به لحظه با کاغذها و پروندهای رد و بدل شده در دادگاه مایکل بروان

لحظه به لحظه با کاغذها و پروندهای رد و بدل شده در دادگاه مایکل بروان

اما جالب اینجاست که در لحظات پایانی دادرسی یعنی بیست و یکم نوامبر و پس از کسب موافقت هیئت منصفه خانم علیزاده اساسنامه تصریح شده این ماده قانونی را به دادگاه ارائه کرد. 

 

لحظه به لحظه با کاغذها و پروندهای رد و بدل شده در دادگاه مایکل بروان

پس، اعضای هیئت منصفه رای خود را بر اساس شواهد و اسنادی صادر کردند که تقریبا سی سال پیش منسوخ شده بوده است.اما خانم علیزاده زمانی این اساسنامه را تصریح کرده بود که دیگر کار از کار گذشته بوده است.

اما نکته قابل تامل اینجا است که دادستان ” باب مک کالک” چگونه فریب این بازی زیرکانه را خورد و درن ویلسون را تبرئه نمود. اما رسانه ها مطلب جالب تری را اشاره می کنند و آن ارتباط بسیار نزدیک و خانوادگی “باب مک کالک” با رئیس پلیس منطقه است که شاید بتواند در تصمیم گیری ها تاثیر گذار بوده باشد.

اسناد

اما بعد از اینکه در نزدیک به ۳۰ ایالت آمریکا معترضان دست به تظاهرات خیابانی زدند و در ۱۷۰ شهر آمریکا صدای تظاهرات ، مسدود کردن خیابان ها و به آتش کشیدن چندین مکان عمومی شنیده شد، دادستان کل ” اریک هلدر ” در بیانه ای فوری قول ازسرگیری پرونده را به مردم داد. در پی آن وکیل مدافع و خانواده “مایکل براون” پیگیر این پرونده می باشند.

 

 

 

تیتر یک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا