حل مشکلات آموزش عالی با عمل به رهنمودهای رهبری/ مشخص شدن تعداد دانشجویان و دانشگاه‌ها براساس نیاز جامعه

بصیر، محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در جلسه تکریم محمدعلی نجفی سرپرست سابق وزارت علوم و تودیع وزیر علوم جدید بر با تعامل، همکاری و همراهی با مجلس، شورای عالی انقلاب فرهنگی، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، مراجع و علما، معاونت علمی و مراکز ذیربط تأکید کرد.


وی ضمن بیان مطالبی در رابطه با آشنایی خود با آموزش عالی و همچنین با محمدعلی نجفی افزود: از وزرای دولت تدبیر و امید باید تشکر کنیم، برنامه‌ریزی‌هایی که در حوزه علم و فناوری وجود دارد قابل توجه است و همچنین اسناد بالادستی بسیار دقیق آماده شده است.

وی افزود: اگر به رهنمودهای مقام معظم رهبری در رابطه با مسائل مختلف همچنین علم و فناوری توجه شود، همه مشکلات حل خواهد شد.

وزیر علوم تأکید کرد: دو کارکرد اصلی در نظام آموزش عالی را باید دنبال کنیم، اولین رویکرد، تربیت نیروی انسانی کارآمد و دومین کارکرد، گسترش مرزهای دانش، آن هم دانشی که ثروت‌آفرینی بالایی دارد، است.

وی ضمن تأکید در ایجاد تحول در دانشگاه‌ها تصریح کرد: دانشگاه باید به سمت کارآفرینی برود و به دانشگاه نسل سوم تبدیل شود، یعنی کارآفرینی و ثروت‌آفرینی را دنبال کند.

فرهادی اظهار داشت: باید با تمام ظرفیت، اقتصاد مقاومتی و اقتصاد دانش‌بنیان را دنبال کنیم و از تمام ظرفیت برای این مسائل استفاده خواهیم کرد.

وی ادامه داد: باید برنامه‌ریزی دقیقی در آموزش عالی داشته باشیم، در رابطه با دانشجویان خارجی نیز باید برنامه‌ریزی وجود داشته باشد.

فرهادی اضافه کرد: دانشگاه کارآفرین به عنوان موتور محرکه نظام آموزش عالی است. ما باید بازبینی رشته‌های تحصیلی و همچنین رشته‌های موردنیاز را مورد توجه قرار دهیم.

فرهادی گفت: مقاوم‌سازی اقتصاد ملی شاید خیلی به مجموعه ما برنگردد ولی در رابطه با اقتصاد دانش‌بنیان نقش بسیار مهمی داریم و باید با برنامه‌ریزی‌هایی که انجام می‌دهیم در این راستا قدم برداریم.

فرهادی در ادامه با اشاره به آمارهای پژوهشگاه‌ها، مؤسسات، دانشجویان و دانشگاه‌ها تصریح کرد:‌ سالانه حدود یک میلیون فارغ‌التحصیل وجود دارد که اگر بخواهیم برای اشتغال آنها سرمایه‌گذاری کنیم، هزینه بسیار زیادی باید پرداخت کنیم. دانشجویان باید بتوانند اشتغال‌زایی کنند.

وزیر علوم گفت: ما باید شرکت‌های دانش‌بنیان را توسعه دهیم و طوری برنامه‌ریزی کنیم که علم و دانش و دانشگاه‌‌ها باعث ثروت‌آفرینی شوند.

فرهادی ادامه داد: باید به متن بیشتر بپردازیم و از مسائل حاشیه‌ای که می‌تواند سد راه شود و وقت تلف کند پرهیز کنیم.

وی افزود: توسعه غیرهدفمند آموزش عالی، اتلاف بودجه و نیروی انسانی است. باید تعداد دانشگاه‌ها، دانشجوها و رشته‌ها را براساس نیاز جامعه مشخص کنیم و این جزو مطالبات رهبری است.

وزیر علوم ادامه داد: مسائل فرهنگی و اعتقادی دانشگاه‌ها بسیار مورد توجه ما است، فضای آرام، بانشاط در دانشگاه‌ها باید وجود داشته باشد.

وی تأکید کرد: انگیزه‌هایی که کم است یا کم شده، به دانشگاه‌ها باید بازگردد و نشاط و پیشرفت در حوزه آموزش عالی ایجاد شود و همچنین باید کارآموزی را تبدیل به کارورزی کنیم.

وی ادامه داد: برای ما تحول در نیروی انسانی و رشته‌های علوم انسانی به شدت مورد توجه است.

فرهادی گفت: ان‌شاءالله با همکاری و همراهی پتانسیل‌های عظیمی که وجود دارد بتوانیم وظیفه خود را به خوبی انجام دهیم و باعث یک تحول علمی شویم.

در ادامه این مراسم، حکم وزیری محمدفرهادی توسط جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور به وی اهداء شد.

 

 

بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا