امروز : دوشنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۴
تاریخ : ۱۳۹۴/۰۶/۳۰ - ۹:۳۹ ذخیره فایل ارسال به دوستان

حمایت تمام قد یک روزنامه نفتی از متهمان دکل گمشده

بصیر، ماجرای دکل نفتی گم شده از مدت ها قبل در رسانه های کشور دست به دست شده است و هر کدام از جریان های کشور مدعی شدند که جریان مخالف، عامل اصلی بلاتکلیفی دکل های نفتی یا به عبارت دیگر گم شدن دکل ها در کشور است. در این میان برخی از روزنامه های زنجیره‌ای […]

بصیر، ماجرای دکل نفتی گم شده از مدت ها قبل در رسانه های کشور دست به دست شده است و هر کدام از جریان های کشور مدعی شدند که جریان مخالف، عامل اصلی بلاتکلیفی دکل های نفتی یا به عبارت دیگر گم شدن دکل ها در کشور است.

در این میان برخی از روزنامه های زنجیره‌ای به سرعت خود را به این مباحث رسانده و جهت گیری های روشنی در این راستا داشتند.

ادامه این جریان منتهی به دستگیری یکی از متهمان در این پرونده به نام «م.ش» شد که چندی قبل از دستگیری، نادر قاضی پور، نماینده مردم ارومیه در مجلس اسنادی را در خصوص دخالت های وی در ماجرای دکل ها افشا کرده بود.

روزنامه زنجیره‌ای شرق که می توان به خاطر سابقه و تجربه آن در خصوص پیگیری چند پرونده نفتی خاص به آن روزنامه نفتی شرق گفت، در رپرتاژی عجیب یک روز قبل از دستگیری متهم به نام «م.ش» وی را مبرا از هر گونه اتهامی می داند.

تنها یک روز قبل از بازداشت «م.ش» از متهمان پرونده موسوم به دکل گمشده، روزنامه اصلاح طلب شرق، مطلبی در صفحه نخست خود با تیتر «انگشت اتهام از آقای «ش» برداشته شد» منتشر کرده و به دفاع تمام قد از «م.ش»‌ پرداخت.

در بخشی از گزارش روزنامه شرق آمده است «پس از آنکه روز چهارشنبه نادر قاضی‌پور(نماینده مجلس شورای اسلامی)، اسناد و تصاویری از برخی افراد دخیل در این معامله را در اختیار خبرگزاری رسمی مجلس (خانه ملت) قرار داد، نام‌های جدیدی دراین‌راستا به میان آمد. مهم‌ترین چهره‌ای که در توضیحات روز چهارشنبه قاضی‌پور از او رونمایی شد، مشاور وقت مدیرعامل شرکت تأسیسات دریایی یعنی آقای «ش» بود؛ کسی که انتشار تصاویرش در کنار دکل گمشده و سخنان قاضی‌پور درباره سمت حساس او در زمان عقد قرارداد و ماجرای صدور چک‌ها و واریز پول به حساب شرکت Dean، باعث شد کشف هویت این مدیر نفتی، برای رسانه‌ها جذاب شود».

این روزنامه که با اطمینانی بالا در خصوص این متهم نفتی به دفاع از وی پرداخته بود حتی نام این متهم را نیز افشا کرده و آورد: پیگیری‌های «شرق» نشان می‌دهد فردی که قاضی‌پور از او به عنوان رباینده دکل نام برده، «آقا مراد شیرانی» از مدیران نفتی و یکی از افرادی است که در دهه‌های قبل به عنوان مبتکر نمونه صنعت نفت معرفی شده بود.

روزنامه نفتی شرق که مدعی شده است برخی از اسناد مربوط به دکل نفتی در اختیار این روزنامه است، با مصاحبه ای که با شیرانی انجام داده است، پای یک نفر دیگر به نام طباطبایی را به میان کشیده و تمام اتهامات در خصوص گم شدن دکل نفتی را به این فرد نسبت داده است.

رپرتاژ روزنامه نفتی برای یک متهم در دستگاه قضایی تنها یک روز قبل از دستگیری او نشان از پشت پرده های این روزنامه داشته که این افراد سابقه درخشانی در مباحث نفتی ندارند؛ اما این رپرتاژ برای متهمان به اینجا ختم نشد.

در حالی که چند روز بیشتر از دستگیری «م.ش» نگذشته بود بار دیگر روزنامه نفتی شرق، در اقدامی دیگر مصاحبه‌ای را با رضا طباطبایی دلال مشهور دکل حفاری منتشر می‌کند که در این مصاحبه تفصیلی نیز به دنبال تطهیر این دلال فراری دکل است.

این اقدام در حالی بود که در مصاحبه قبلی این روزنامه، سخنان تندی علیه طباطبایی از سوی «م.ش» مطرح شده بود و تمامی اتهامات مربوط به گم شدن دکلها متوجه طباطبایی می شد.

این روزنامه بدون در نظر گرفتن مصاحبه قبلی در اقدامی عجیب، مصاحبه ای هم از طباطبایی گرفته و به تطهیر اقدامات وی می پردازد.

روزنامه شرق در این مصاحبه عملا به این دلال فراری اجازه داده است که هرچه می خواهد بگوید و کاملا خود را از اتهاماتی که به او وارد است تبرئه کند.

روزنامه نفتی شرق در حالی صفحه اول خود را به این متهم فراری اختصاص داده است که در شماره های قبلی خود اتهامات زیادی از سوی شیرانی متوجه وی شده بود اما هیچ یک از اتهامات وارده به وی در این مصاحبه پاسخ داده نشده است.

حمایت بی چون و چرا از مفسدان اقتصادی، توسط رسانه های زنجیره‌ای در این روزنامه ها مسبوق به سابقه بوده است به طوری که حتی روزنامه شرق و مسئولین آن سابقه درخشانی در این راستا نداشته اند.

در همین رابطه باید به این نکته اشاره کرد که علی خدابخش که به پدرخوانده نشریات زنجیره ای معروف است، سرمایه گذار اصلی و تأمین کننده اصلی بودجه شرق است، در آذرماه سال ۸۹ به همراه سه تن از خبرنگاران روزنامه شرق با اتهامات امنیتی بازداشت شد.

خدابخش علاوه بر اینکه سرمایه گذار اصلی روزنامه شرق بوده، روزنامه های اعتماد، سرمایه، بهار و هفته نامه چلچراغ، روزنامه آریا و … را هم پشتیبانی مالی می کند.

رجا در توضیح سابقه خدابخش این چنین نوشته بود که خدابخش مباشر مالی عبدالله نوری بوده و سرمایه گذاری لازم در انتشار نشریاتی مانند روزنامه خرداد و فتح را نیز برعهده داشته است. او در دولت اصلاحات به عنوان مشاور وزیر جهاد کشاورزی از نفوذ خود برای فروش تجهیزات کشاورزی به این وزارت خانه سود سرشاری را به‌دست آورد.

در سال ۸۶ در حالی که عبده تبریزی تازه از سفر خود به حج بازگشته بود، پیشنهاد خدابخش را پذیرفت و علی خدابخش روزنامه سرمایه را از وی خرید.

سایت عصر ایران در همین راستا نوشت: علی خدابخش بااین شرط که روزنامه سرمایه را بدون زیان انباشته آن تحویل گیرد، با پیشنهاد عبده تبریزی موافقت کرده است و بدین ترتیب بدون رد و بدل شدن پولی این توافق انجام شده است .

این در حالی است که خدا بخش دختر خود را نیز به سمت مدیر عاملی روزنامه روزگار در آورده که در نهایت وی نیز به همراه پدر خود محکوم شد.

سابقه روزنامه نفتی شرق از مبنا نشان می دهد که این روزنامه هم به لحاظ خبرنگار و هم به لحاظ سرمایه گذار اصلی دچار مسیری خلاف مسیر معمول رسانه های آزاد شده است، هرچند سمت و سوی این روزنامه تا پیش از این نیز مشخص بوده است.

دانا

ارسال دیدگاه

photo_2016-05-31_13-37-56

photo_2016-06-02_15-16-08

photo_2016-06-02_15-16-04

1

sana shirini-1

gorban-1

news